V texte boli použité materiály TASR.

Odklad zákazu predaja áut so spaľovacím motorom po roku 2035 európskym automobilkám nepomôže získať späť stratenú konkurencieschopnosť. Upozorňuje na to Martin Procházka, riaditeľ úpisu rizika nadnárodnej spoločnosti Coface pre Slovensko a Česko. Ako zdôrazňuje, rozhodujúce slovo bude mať Nemecko, ktoré predáva štvrtinu všetkých nových áut v Európskej únii.

Rozdelená Európa

Európa je v oblasti elektromobility rozdelená. V severských krajinách podiel elektrických áut presahuje 30 percent a niektoré z nich plánujú zákaz spaľovacích motorov už v roku 2030. Naopak, juhovýchodná časť kontinentu má podiel elektromobilov len okolo piatich percent. Kľúčové trhy ako Nemecko a Francúzsko sa pohybujú na úrovni približne 20 percent, pričom len samotné Nemecko predstavuje štvrtinu všetkých predajov v rámci EÚ. Práve preto bude podľa odborníkov Berlín rozhodovať o tom, ako sa bude vyvíjať budúcnosť spaľovacích motorov po roku 2035.

Hybridy a syntetické palivá ako kompromis

Francúzsko síce zákaz podporuje, no jeho minister priemyslu Marc Ferracci pripustil, že v hre sú možné výnimky. Nemeckí výrobcovia aj odbory naopak presadzujú spomalenie prechodu na elektromobilitu, čo čiastočne podporil aj kancelár Friedrich Merz. Jednou z diskutovaných možností je povolenie hybridných vozidiel alebo áut so spaľovacím motorom na syntetické palivá aj po roku 2035. Podľa Procházku však ide len o krátkodobé riešenie. Výroba syntetických palív je energeticky náročná a samotné motory majú účinnosť len 30 až 40 percent, čo ich robí málo efektívnymi.

Michal Varga/FonTech

Silná konkurencia z Číny

Zatiaľ čo Európa hľadá kompromis, čínski výrobcovia získavajú čoraz väčší vplyv. S podporou masívnych štátnych dotácií už prenikajú na európsky trh a zvažujú lokalizáciu výroby. Procházka varuje, že spomalenie prechodu na elektromobilitu nie je cestou, ako sa dostať späť na vrchol. Európski producenti sa nemôžu spoliehať na colnú ochranu, pretože v globálnom meradle by išlo len o krátkodobý efekt.

Budúcnosť závisí od inovácií

Podľa odborníka zostávajú hlavnými problémami pomalé tempo inovácií, vysoké ceny energie a nadmerná regulácia. Európa sa podľa neho snaží pokryť všetko, ale nič nerobí dostatočne efektívne. Ak chce ostať konkurencieschopná, musí si určiť jasné priority a investovať do nich. Odklad zákazu spaľovacích motorov preto môže byť politicky populárny krok, no z ekonomického hľadiska európskemu automobilovému priemyslu výrazne nepomôže.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP