Automobilová skupina Stellantis spolu s čínskym výrobcom batérií CATL začali v severnom Španielsku s výstavbou závodu na batérie v hodnote 4,1 miliardy eur. Projekt má byť jedným z najväčších investičných zámerov v krajine a zároveň poukazuje na rastúcu závislosť Európy od čínskych technológií, hoci Európska únia sa snaží tento trend obmedziť.

Je tu aj kritika

Investíciu privítala vláda premiéra Pedra Sáncheza, ktorá ju označila za kľúčovú pre rozvoj elektromobility. Minister priemyslu Jordi Hereu zdôraznil, že ide o model, ktorý má posilniť pozíciu Španielska v európskom priemysle.

Spoločný podnik Stellantis, ktorý vznikol spojením PSA Peugeot Citroën, Fiat Chrysler a CATL, však vyvolal aj kritické reakcie. Podľa dostupných informácií sa na výstavbe má podieľať približne 2 000 čínskych pracovníkov, čo vyvolalo obavy o využití lokálnej pracovnej sily.

Vedúci projektu Andy Wu uviedol, že pri výstavbe sa počíta aj s miestnymi pracovníkmi. Dodal, že stovky robotníkov z Číny prídu na jeden až dva roky, aby pomohli s montážou zariadení a zároveň zaškolili miestnych zamestnancov. V dlhodobom horizonte má závod zamestnávať takmer 4000 ľudí.

FonTech/Midjourney (Úprava redakcie)

So začatím stavebných prác sa začne do konca budúceho roka, pričom cieľom je do roku 2028 dosiahnuť 30 percent plánovanej kapacity. V roku 2030 by mal závod dosiahnuť plnú výrobnú kapacitu na úrovni 50 gigawatthodín ročne. To by znamenalo významný prídavok k európskej produkcii batérií, ktorá sa v súčasnosti snaží dobehnúť ázijských konkurentov.

Európa sa v posledných rokoch pokúša podporiť vlastných výrobcov batérií, no projekty ako Britishvolt vo Veľkej Británii či Northvolt vo Švédsku sa dostali do finančných problémov. Aj automobilky ako Mercedes či Volkswagen obmedzili svoje plány pre slabší dopyt po elektromobiloch.

Naopak, CATL pokračuje v expanzii a okrem Španielska stavia aj závod v Maďarsku, ktorý má vyrábať viacero typov batérií vrátane alternatív k lítium-iónovej technológii. Tento vývoj naznačuje, že čínski výrobcovia si aj naďalej udržiavajú dominantné postavenie v globálnom batériovom priemysle.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP