V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Na Slovakia Ringu pri Orechovej Potôni prvý vodíkový ťahač vyvinutý na Slovensku. Ťahač je homologizovaný pre európsky trh a ponúka nový potenciál pre ekologickú dopravu na dlhé vzdialenosti. Ťahač vyvinutý spoločnosťou MIP je založený na platforme Ford F-Max a podporovaný spoločnosťou Ford Trucks. Vozidlo disponuje štyrmi vodíkovými nádržami s kapacitou 12 kilogramov na každú. Umožňuje mu dojazd 600 až 750 kilometrov na jedno doplnenie. Tento rozsah dojazdu je významným krokom vpred, najmä vzhľadom na súčasnú limitovanú infraštruktúru pre vodíkové stanice na Slovensku aj v Európe.

Homologizovaná hmotnosť ťahača je 45 ton, čím sa radí medzi vozidlá určené na prepravu ťažkého nákladu. S výkonom elektromotora 540 kilowattov a krútiacim momentom 2500 Nm dokáže tento ťahač spoľahlivo zvládať náročné prepravné úlohy. Technológie použité v tomto projekte zatiaľ nie sú bežne dostupné na komerčnom trhu. Zdôrazňuje to inovatívny prístup slovenského tímu.

Podpora pre rozvoj vodíkových technológií

Štátny tajomník Ministerstva hospodárstva SR Szabolcs Hodosy počas predstavenia ťahača vyzdvihol potenciál Slovenska v oblasti inovatívnych technológií. Taktiež zdôraznil, že vývoj vodíkového pohonu je dôležitou súčasťou plánov na znižovanie emisií a podporu udržateľnosti. Slovensko vidí vo vodíku možný zdroj energie budúcnosti, ale táto cesta zahŕňa viacero výziev, najmä pokiaľ ide o vybudovanie infraštruktúry. Tá by podporovala efektívne využitie vodíkových vozidiel v praxi.

Vodíkové technológie predstavujú sľubný, ale komplexný projekt, ktorý si vyžaduje postupné kroky v oblasti výskumu, vývoja a prispôsobenia infraštruktúry. Slovenský vodíkový ťahač môže byť jedným z prvých krokov, ktoré povedú k širšiemu využitiu vodíka v doprave.

vodíkový ťahač, Slovensko
TASR

Spojenie výskumu a tímovej práce

Pavel Čulík, konateľ MIP, ocenil spoluprácu a úsilie, ktoré stáli za úspešným dokončením vodíkového ťahača. Projekt podľa neho symbolizuje to, čo môže dosiahnuť spoločné úsilie pri realizácii inovatívnych nápadov. Spoločnosť MIP pritom nie je v oblasti vodíkových technológií nováčikom. V roku 2022 uviedla na európsky trh prvý mestský vodíkový autobus s nízkou spotrebou. Vybudovala tým stabilné postavenie medzi inovátormi v oblasti ekologických pohonných systémov.

Vývoj vodíkových technológií v MIP ukazuje, že slovenské inovácie majú potenciál presadiť sa aj na európskom trhu. Tento prvý vodíkový ťahač je jasným príkladom, ako môžu slovenské firmy prispieť k rozvoju trvalo udržateľných technológií.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú