Aktualizované: K problémom s dlhým výpadkom portálu Slovensko.sk sa po dvoch týždňoch oficiálne vyjadril aj SWAN.

Presnejšie vysvetlenie však zatiaľ neponúkol.

“Mediálna prezentácia tohto prípadu je v príkrom rozpore s realitou. Vzniknutú situáciu však nehodláme riešiť prostredníctvom médií, ale priamo s našim klientom,” uviedol hovorca SWAN, a. s. Pavel Ďurík.

Pôvodný článok z 21. júla 2022: Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES) zaslala stanovisko k tohtotýždňovému vyše 24-hodinovému výpadku portálu Slovensko.sk, ktorý začal v utorok 19. júla.

NASES potvrdilo, že výpadok Ústredného portálu verejnej správy bol spôsobený „fyzickým prerušením primárneho aj záložného komunikačného okruhu medzi dátovými centrami“.

O „prerušení kábla“ sa hovorilo prakticky okamžite už v utorok, otázkou však bolo, prečo systém nebol je dostatočne zálohovaný. NASES v stanovisku tvrdí, že k prerušeniu oboch okruhov prišlo po „hrubej chybe na strane dodávateľa telekomunikačnej infraštruktúry, spoločnosti SWAN“. 

„Dátové centrá boli pôvodne prepojené dvomi nezávislými telekomunikačnými linkami práve pre prípad, že by potenciálne došlo k prerušeniu jednej trasy. Vtedy by prepojenie zabezpečovala druhá linka.

Dodávateľ telekomunikačnej infraštruktúry, spoločnosť SWAN, preložil záložnú trasu do súbehu s primárnou trasou a ponechal obidve vedenia v súbehu. Považujeme to za hrubú a neprofesionálnu chybu a spoločnosť SWAN to spravila bez vedomia a súhlasu NASES,“ uvádza sa v stanovisku.

Prevádzkovateľ portálu Slovensko.sk tiež uvádza, že aktuálne situáciu analyzuje a v súvislosti so vzťahom k SWAN-u ako dodávateľovi služieb rozhodne o ďalšom postupe. Od spoločnosti bude požadovať prijatie konkrétnych opatrení, aby sa situácia neopakovala.

Chcú zrušiť nevýhodné zmluvy

„Práve z dôvodu, aby sme eliminovali riziko takýchto situácií, robíme postupne kroky, aby štát dostal svoju kritickú IT infraštruktúru do vlastných rúk a vyviazal sa z nevýhodných zmlúv, ktoré so súkromnými dodávateľmi uzatvorila bývalá vláda,“ uvádza NASES.

Stanovisko spoločnosti SWAN redakcia doplní po jeho získaní. 

V správe sú materiály TASR.

Aktualizované 20. júla 2022: Príčinou výpadku ústredného portálu verejnej správy Slovensko.sk bolo poškodenie optického kábla v železničnom tuneli. Pre TASR to uviedli z odboru informačného obsahu Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby (NASES), ktorá portál prevádzkuje.

Príčiny poškodenia sa vyšetrujú. Agentúra vysvetlila, že šlo o závažnejšiu príčinu. Na jej odstránení pracovali celú noc viaceré subjekty.

„Komunikačné služby vládnej siete GOVNET boli úspešne obnovené ešte včera popoludní, problémom ostal portál Slovensko.sk. V súvislosti s ním momentálne prebiehajú už len posledné testy pred jeho opätovným uvedením do prevádzky pre verejnosť,“ priblížili.

Po 10.00 h už sa dalo na portál prihlásiť. Momentálne sa podľa NASES vyšetruje, ako došlo k poškodeniu. „Stanovisko k preventívnym opatreniam a záložným riešeniam je taktiež v riešení,“ uzavreli.

Ďalší bizár po slovensky?

Slovensko.sk a jeho funkcie sú pre mnohých našich podnikateľov jedinou možnosťou, ako komunikovať zo štátom – respektíve ako si splniť to, čo od nich štátne úrady vyžadujú.

Za nedodržanie termínov pritom hrozia pokuty. Avšak podobne, ako s obrovskou pompou spúšťaná mobilná aplikácia Slovensko v mobile stále nevie prakticky nič okrem nahradenia čítačky občianskych preukazov pri prihlasovaní, aj takmer vyše 24-hodinové vyradenie štátneho portálu jedným káblom je udalosť, pri ktorej sa nedá nezdvihnúť obočie.

Na Facebooku na to upozornil aj spoluzakladateľ občianskeho združenia Slovensko.Digital Michal Truban: „Výpadky sa dejú v každom systéme, ale maximálne na pár hodín. Ústredný štátny portál, za ktorý sme si zaplatili neslušne veľa peňazí, má mať 2 aj 3-násobný backup. Nie len pre takéto prípady, že niekde zhoria káble, ale pre prípad kybernetického útoku alebo sabotáže proti infraštruktúre,“ napísal.

Upozornil tiež na to, že situáciu treba vnímať ešte citlivejšie vzhľadom na množiace sa kyberbetické útoky a hrozby z Ruska: „V Estónsku mi ukazovali, že štátne systémy majú zálohované aj mimo územia krajiny, pre prípad útoku z Ruska. Od februára prebieha vo vedľajšej krajine vojna, sme na východnej hranici aliancie, každý toho má plné ústa, ale základné veci sú takto zanedbané. Niekde zhoria káble a štát je offline.“

Pôvodný článok z 19. júla 2022: Ústredný portál verejnej správy Slovensko.sk je už niekoľko hodín nedostupný. Ako dôvod uvádza neočakávaný výpadok. Podľa portálu Živé.sk v utorok nefungovali ani ďalšie štátne weby ako vlada.gov.sk či korona.gov.sk.

Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES), ktorá portál prevádzkuje, pre TASR avizovala, že oficiálne stanovisko pošle po vyriešení a preverení vzniknutého problému.

„Intenzívne pracujeme na čo najrýchlejšom odstránení príčin vzniknutého problému. Za obmedzenie sa ospravedlňujeme a ďakujeme za pochopenie,“ píše sa na webe slovensko.sk.

Generálny riaditeľ NASES Pavel Karel na tlačovej konferencii v reakcii na novinárske otázky nevylúčil, že dôvodom výpadku je poškodený kábel. „Vyzerá to tak, že ten problém bude asi fyzického charakteru a niekde neďaleko. Indícia je, že asi je niekde preťatý kábel,“ doplnil.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú