V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Nadnárodná automobilová skupina Stellantis čelí náročným rozhodnutiam ohľadom budúcnosti svojho portfólia. V hre je aj predaj legendárnej talianskej značky Maserati. Informácie o tejto možnosti potvrdili dva zdroje blízke vedeniu spoločnosti. Maserati, ktorá má povesť luxusu a športovej elegancie, v posledných rokoch zápasí s poklesom predaja aj ziskov.

Diskusie o ďalšom smerovaní Maserati sa začali ešte pred oficiálnym nástupom Antonia Filosu na pozíciu generálneho riaditeľa. Ten prevezme funkciu 23. júna po Carlose Tavaresovi, ktorý odstúpil náhle v decembri minulého roka. Doteraz spoločnosť dočasne viedol predseda predstavenstva John Elkann. Filosa nastupuje do firmy v čase, keď sa koncern snaží prehodnotiť a zefektívniť portfólio svojich 14 značiek.

Finančné problémy a znižujúca sa dôvera investorov

Luxusná značka Maserati je aktuálne pod drobnohľadom. Skupina si najala renomovanú poradenskú firmu McKinsey, aby zhodnotila budúcnosť nielen Maserati, ale aj Alfa Romeo. Podľa zdrojov zatiaľ ide o počiatočné analýzy, ktoré sa zameriavajú najmä na vplyv vysokých amerických ciel a čoraz silnejšiu konkurenciu z Číny.

Rok 2024 bol pre Maserati náročný. Predaj klesol o viac než polovicu, značka predala len 11 300 vozidiel. Navyše, spoločnosť vykázala upravenú prevádzkovú stratu vo výške 260 miliónov eur. V súčasnosti neplánuje uviesť žiadne nové modely, keďže čaká na schválenie dlhodobého podnikateľského plánu.

Pixabay

Niektorí analytici aj investori sú presvedčení, že Stellantis by mal svoje portfólio zúžiť. Jednoduchšia štruktúra by podľa nich mohla priniesť vyššie ziskové marže. Od marca minulého roka akcie automobilky stratili približne dve tretiny hodnoty, čo naznačuje klesajúcu dôveru trhu.

Rozdelené predstavenstvo a čínski záujemcovia

V otázke budúcnosti Maserati však nie je vo vedení Stellantisu zhoda. Časť predstavenstva tvrdí, že skupina nemá kapacitu efektívne riadiť luxusnú značku, a preto by mal byť jej predaj prioritou. Druhá časť zastáva názor, že Maserati si stále drží hodnotu a jej predaj by mohol narušiť imidž skupiny ako výrobcu aj prémiových vozidiel.

V kuloároch sa špekuluje, že čínske automobilky by mohli byť vážnymi záujemcami o kúpu Maserati. Prípadný predaj by zapadol do širšieho kontextu, keďže Čína sa snaží posilniť svoju prítomnosť v Európe. Príklady ako akvizícia MG Motor firmou SAIC v roku 2007 alebo kúpa švédskej automobilky Volvo spoločnosťou Geely v roku 2010 ukazujú, že čínske firmy už majú skúsenosti s podobnými transakciami.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP