V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.

Spracovanie alternatívnych druhov ropy v rafinérii Slovnaft sa môže čoskoro zvýšiť. Vďaka novej dohode medzi skupinou MOL a maďarskou energetickou spoločnosťou MVM sa ročne podarí dostať do rafinérií skupiny MOL – vrátane bratislavského Slovnaftu – až o 160 000 ton alternatívnej ropy viac. Ako informoval hovorca Slovnaftu Anton Molnár, obchodná spolupráca medzi dvoma najväčšími maďarskými energetickými hráčmi má význam najmä pre vnútrozemské krajiny ako Slovensko a Maďarsko, ktoré sú dlhodobo závislé od obmedzených trás ropovodov.

Nová dohoda umožní dovoz ropy z kaspického regiónu prostredníctvom ropovodu Baku-Tbilisi-Ceyhan (BTC) do terminálu Ceyhan v Turecku. Odtiaľ sa surovina bude ďalej prepravovať do rafinérií skupiny MOL. Spoločnosť už niekoľko rokov ťaží z podielu na azerbajdžanskom ložisku Azeri-Chirag-Gunashli (ACG), odkiaľ v minulom roku priviezla do regiónu päť miliónov barelov ropy.

Do tohto strategického územia vstúpila vlani aj spoločnosť MVM, ktorá získala 5 % podiel v ťažbe ropy a plynu na poli Shah Deniz. MOL dnes pravidelne nakupuje 100 000 barelov ropy mesačne práve z tohto hlbokomorského ložiska. Celkový objem ropy, ktorý predstavuje približne dva tankery ročne, bude po novom smerovať aj do strednej Európy.

Zvýšená technologická flexibilita pre vyššiu bezpečnosť

Gabriel Szabó, viceprezident pre downstream skupiny MOL, pripomína, že ide o významný krok v dlhodobom úsilí o posilnenie energetickej bezpečnosti regiónu. „Čím viac ropy z rôznych zdrojov dokážeme do vnútrozemských krajín regiónu dopraviť, tým bezpečnejšie a cenovo dostupnejšie budú dodávky pohonných hmôt,“ uviedol. Zároveň dodal, že MOL už roky investuje nielen do modernizácie rafinérií, ale aj do budovania diverzifikovaného portfólia dodávok.

MOL v minulosti otestoval už 14 rôznych druhov ropy, čím zvýšil technologickú flexibilitu rafinérií. V roku 2023 spoločnosť prepravila do Slovnaftu ľahkú ropu Azeri z ACG po tom, čo ju priviezla tankerom do Ceyhanu a následne cez ropovod Adria až do Bratislavy. Pre rafinériu Slovnaft to bol významný moment, pretože išlo o spracovanie suroviny z vlastného ložiska, čo značne znižuje závislosť od tradičných dodávateľov.

ťažba ropy, žeriav
Pixabay

Adria stále nie je plnohodnotná trasa

Napriek investícii 170 miliónov dolárov do rozvoja ropovodu Adria a súvisiacej infraštruktúry ešte pred rokom 2022 zostáva táto trasa stále obmedzená. „Ropovod Adria sa v súčasnosti nemôže považovať za plnohodnotnú zásobovaciu trasu,“ upozorňuje Szabó.

Aj preto má podľa skupiny MOL význam budovanie paralelných logistických riešení a dohôd, akou je tá najnovšia so skupinou MVM. Práve táto spolupráca zabezpečuje predvídateľný tok ropy zo strategických kaspických ložísk do regiónu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP