V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.

Od začiatku tohto roka platia pre výrobcov áut v Európskej únii prísnejšie emisné limity, ktoré sú výrazným impulzom pre rozvoj elektromobilov a efektívnejších technológií. Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) upozorňuje, že automobilky musia znížiť priemerné emisie na hodnotu 94 g/km CO2.

Prekročenie tohto limitu bude výrobcom účtované sumou 95 eur za každý gram na jedno auto. To by mohlo v niektorých prípadoch znamenať pokuty až do výšky 16 miliárd eur.

Podľa SEVA je prvkom riešenia zvýšenie podielu bezemisných vozidiel akými sú elektromobily. „Elektrifikácia hrá zásadnú úlohu a ustúpenie od súčasných cieľov by mohlo spomaliť transformáciu priemyslu,“ uvádza asociácia. Prísnejšie pravidlá zároveň stimulujú inovácie a znižovanie cien elektromobilov. Robí ich to dostupnejšími pre širšiu verejnosť.

Diskusia o transformácii na európskej úrovni

Tému rozvoja elektromobility, jej ekonomických dopadov a infraštruktúrnych výziev riešil okrúhly stôl, ktorý SEVA zorganizovala v decembri v Bruseli. Diskusie sa zúčastnil aj podpredseda Európskeho parlamentu Martin Hojsík (Renew/ Progresívne Slovensko), ktorý zdôraznil potrebu rýchlej podpory nabíjacej infraštruktúry, adaptácie pracovných miest a udržania ekonomickej stability. „Transformácia prinesie nielen straty, ale aj nové príležitosti. Musíme však konať rýchlo a strategicky, inak riskujeme významné ekonomické škody,“ varoval Hojsík.

Riaditeľ SEVA Patrik Križanský doplnil, že je nevyhnutné investovať do budovania nabíjacích staníc najmä na diaľniciach a v mestách. SEVA zároveň spolupracuje so štátom na vytváraní stratégie transformácie slovenského automobilového priemyslu.

Unsplash/ Eren Goldman

Bezpečnostné a ekonomické otázky elektromobility

Europoslankyňa Katarína Roth Neveďalová (Smer-SD) upozornila na potrebu riešenia bezpečnostných rizík elektromobilov, otázku tvorby pracovných miest a zabezpečenia surovinových zdrojov pre ich výrobu. Riaditeľ SEVA reagoval, že elektromobily majú špecifické bezpečnostné výzvy. A to najmä v oblasti prevencie a hasenia požiarov, ktoré sa líšia od konvenčných vozidiel so spaľovacím motorom.

Ekonomický potenciál elektromobility je však významný. Podľa Križanského Slovensko riskuje do roku 2040 stratu až 10 % HDP, ak nezvládne transformáciu svojho automobilového priemyslu. V oblasti batérií by strata mohla predstavovať 1,5 % HDP, avšak aktívny rozvoj tejto oblasti by mohol priniesť vysokú pridanú hodnotu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP