V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Európska únia robí ďalší krok k udržateľnejšej budúcnosti. V utorok sa ministri životného prostredia všetkých 27 členských štátov zhodli na zavedení povinných podielov recyklovaných plastov v nových vozidlách. Ide o súčasť väčšieho úsilia o zníženie odpadu a podporu cirkulárnej ekonomiky, v ktorej sa materiály čo najdlhšie využívajú a recyklujú.

Podľa návrhu Európskej komisie budú výrobcovia povinní zabezpečiť, aby spočiatku 15 % plastov v nových vozidlách pochádzalo z recyklovaných zdrojov. Táto hranica sa bude zvyšovať, po ôsmich rokoch od platnosti nariadenia to má byť 20 % a po desiatich rokoch minimálne 25 %. Dôležité je, že recyklované plasty majú pochádzať priamo zo starých vozidiel.

Týka sa to aj kamiónov a motoriek

Požiadavky sa nebudú týkať len osobných áut. Ministri v Luxemburgu rozšírili záber nariadenia aj na nákladné autá, motocykle a štvorkolky, čím ešte viac rozšírili jeho dopad na automobilový priemysel. Podľa Pauliny Hennig-Kloskej, ministerky životného prostredia Poľska, ktorá v súčasnosti predsedá Rade EÚ, je nové nariadenie kľúčové: „Znižuje množstvo odpadu, obmedzuje našu závislosť od kritických surovín zo zahraničia a posúva náš automobilový priemysel do srdca cirkulárnej ekonomiky.“

Brusel chce, aby sa nové vozidlá navrhovali s ohľadom na jednoduchšiu recykláciu a opätovné využitie dielov. Výrobcovia budú musieť prehodnotiť dizajn a materiály, aby splnili nové požiadavky, a zároveň zabezpečiť, že plastové časti budú pochádzať z reálne recyklovaných vozidiel.

Martin Katler/FonTech

Autá patria medzi najnáročnejšie produkty, pokiaľ ide o surovinové zdroje. Až 10 % plastov spotrebovaných v Európe končí vo výrobe vozidiel a 19 % z celkového dopytu po oceli pochádza práve z tohto sektora. To je dôvod, prečo sa EÚ zameriava práve na automobilový priemysel ako jeden z pilierov prechodu na cirkulárnu ekonomiku.

Ešte nie je rozhodnuté

Návrh síce získal podporu ministrov, no ešte musí prejsť prerokovaním v Európskom parlamente. Až po jeho schválení bude možné definitívne rozhodnúť o platnosti a časových rámcoch. Prípadná implementácia otvorí cestu aj k budúcim cieľom pre recyklovanú oceľ, hliník či ďalšie kritické suroviny.

Táto legislatíva by tak mohla byť ďalším dôležitým krokom k zníženiu ekologickej stopy automobilového priemyslu a k silnejšej autonómii Európy pri získavaní a využívaní surovín.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP