V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Švédsky výrobca nákladných vozidiel Volvo Group vstúpil do roku 2025 s nepriaznivými číslami. V prvom štvrťroku zaznamenal takmer tretinový pokles čistého zisku, a to najmä v dôsledku klesajúceho objemu predaja spôsobeného rastúcou neistotou na globálnych trhoch. Dôležitým faktorom je aj meniaca sa obchodná politika Spojených štátov, ktorá zasiahla aj firmy, ktoré v krajine vyrábajú.

Volvo Group uviedla, že novozavedené clá a ďalšie obchodné obmedzenia, ktoré sú v platnosti alebo sa pripravujú, výrazne zvyšujú neistotu v oblasti obchodných podmienok. Týka sa to predovšetkým situácie v Spojených štátoch, kde hoci firma vyrába vozidlá priamo, clá sa môžu dotknúť komponentov a súčiastok, ktoré sú dovážané.

„Okrem toho vzrástla neistota aj vo vzťahu k regionálnym a globálnym dodávateľským reťazcom,“ uviedla spoločnosť v oficiálnom stanovisku. Dodala, že situácia sa vyvíja rýchlo a je veľmi ťažké predvídať jej ďalší vývoj.

Čistý zisk aj tržby klesajú

Čistý zisk spoločnosti za prvé tri mesiace roka 2025 dosiahol 9,98 miliardy švédskych korún, čo v prepočte predstavuje približne 905 miliónov eur. V porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka ide o pokles o 30 %.

Podobne klesol aj prevádzkový zisk, ktorý sa medziročne znížil o 27 % na 13,2 miliardy SEK. Prevádzková marža klesla z predchádzajúcich 13,8 % na 10,9 %. Celkové tržby, upravené o kurzové vplyvy, sa znížili o 7 % a objem predaja poklesol o približne 12 %. Firma za prvý štvrťrok vykázala tržby vo výške 121,8 miliardy SEK.

volvo volant
Mário Šimovič/FonTech

Znížený výhľad pre Severnú Ameriku

Volvo zároveň oznámilo zníženie svojho celoročného odhadu predaja ťažkých nákladných vozidiel pre Severnú Ameriku. Predpokladaný počet dodaných vozidiel klesol o 25.000 na 275.000 kusov. Prognóza pre európsky trh však zostáva nezmenená a spoločnosť naďalej očakáva predaj okolo 290.000 kusov. Aj napriek týmto odhadom firma priznala, že vzhľadom na súčasné trhové podmienky a globálnu ekonomickú nestabilitu sú všetky prognózy spojené s vysokou mierou neistoty.

Prípad Volva je jasným príkladom toho, ako geopolitické napätie a zmeny v obchodných politikách priamo zasahujú aj silné priemyselné značky. Spoločnosť sa bude musieť v nasledujúcich mesiacoch vysporiadať nielen s poklesom dopytu, ale aj s rastúcim tlakom na úpravu svojich dodávateľských stratégií a obchodného modelu. Či sa jej to podarí, ukážu už výsledky nasledujúceho kvartálu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP