V tomto texte boli použité aj materiály TASR.

Začiatok predvianočnej nákupnej sezóny tradične prináša príval zliav, ktoré lákajú tisíce Slovákov do e-shopov. Black Friday sa však stáva aj obdobím, keď sa zvyšuje aktivita online podvodníkov. Na tento trend upozorňuje ČSOB, ktorá v tomto období pravidelne eviduje rastúci počet incidentov aj reklamácií súvisiacich s nedodaným tovarom či falošnými platbami.

Podľa hovorkyne banky Zuzany Fečovej nie je problém ojedinelý. Ide o systémový jav, ktorý sa opakuje každý rok. Dáta ukazujú, že predajné kampane motivujú ľudí nakupovať impulzívnejšie a rýchlejšie, čo podvodníci využívajú v maximálnej miere.

Podvodné e-shopy a falošní bankári sú na vzostupe

Situáciu dokresľujú výsledky aktuálneho indexu kybernetickej bezpečnosti Mastercard. Ten ukazuje, že až sedem z desiatich Slovákov a Čechov sa v poslednom roku stretlo s nejakou formou kyberútoku. Dominujú prípady, v ktorých útočníci predstierajú komunikáciu s bankou či políciou, využívajú falošnú autoritu a snažia sa vylákať citlivé údaje. Hoci viac ako polovica opýtaných verí, že by útok dokázala odhaliť, štatistiky hovoria jasne: podľa Európskej agentúry pre kybernetickú bezpečnosť ENISA je každý desiaty kyberútok úspešný.

Fečová upozorňuje, že jedným z najčastejších miest, kde útočníci pôsobia, sú falošné online obchody. Mnohé z nich lákajú na extrémne nízke ceny, ktoré pôsobia až príliš výhodne, aby boli skutočné. Klienti, ktorí sa nechajú zlákať, často nedostanú žiadny tovar, no ich peniaze v medzitým zmiznú. Práve v mesiacoch december a január tak ČSOB eviduje až o 50 % viac reklamácií súvisiacich s podvodnými obchodmi v porovnaní s bežným obdobím roka. Rozlíšiť dôveryhodný e-shop od fiktívneho pritom býva čoraz ťažšie.

„Poznáme prípady, keď sa klienti zapojili do lotérie s vidinou lákavých výhier. Vedome registrovali svoju platobnú kartu a súhlasili s opakovanými platbami pri ďalších nákupoch s automatickým strhávaním peňazí z účtu v prospech cyperskej banky,“ doplnila Fečová.

Základné znaky bezpečného nakupovania

Aj keď techniky podvodníkov sa neustále zdokonaľujú, základné zásady bezpečného nakupovania zostávajú rovnaké. Fečová upozorňuje, že pri online nákupoch je dôležité neponáhľať sa a všímať si detaily webovej stránky.

„Odporúčame najmä počas nákupnej horúčky zvýšiť pozornosť pri návšteve online obchodov a všímať si, či ste na dôveryhodnej stránke. Ak ponuka vyzerá príliš lákavo, aby bola reálna, pravdepodobne ide o podvod. Je dobré overiť si aj zabezpečenie webu a hľadať ‚https‘ v adrese a ikonku zámku – je to signál, že vaše údaje sú šifrované,“ podčiarkla Fečová s tým, že je dobré sledovať výpisy zo svojho účtu. Ak v nich klient nájde niečo zvláštne, napríklad podozrivú platbu alebo takú, na ktorú si nepamätá, hovorkyňa odporúča kontaktovať banku.

Banky zároveň upozorňujú, že žiadna legitímna inštitúcia nikdy nežiada cez telefón zadanie prihlasovacích údajov, SMS kódov ani potvrdenie transakcie, ktorú klient neinicioval. Podvodníci sú však čoraz sofistikovanejší, často používajú presvedčivú rétoriku a pracujú pod časovým tlakom, ktorý má klienta rýchlo vyviesť z rovnováhy.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP