V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Spojené kráľovstvo čelí veľkému posunu v leteckom priemysle. V meste Sunderland vznikne továreň na výrobu trvalo udržateľného leteckého paliva (SAF) z ojazdených pneumatík. Investíciu vo výške 100 miliónov libier oznámila spoločnosť International Airlines Group (IAG), ktorá je materskou firmou aerolínií British Airways.

Podľa spoločnosti Wastefront, ktorá bude závod prevádzkovať, ide o významný krok v oblasti udržateľnosti a obmedzenia negatívneho dopadu odpadu na životné prostredie.

Nová továreň bude schopná spracovať až 10 miliónov ojazdených pneumatík ročne, čím premení odpadový materiál na cenný zdroj energie. Letecké palivo SAF, ktoré sa bude v závode vyrábať, ponúka výrazne nižšiu uhlíkovú stopu. Až o 70 % menej emisií CO₂ v porovnaní s tradičným leteckým palivom.

Palivo z odpadu

Výroba by sa mala začať už v roku 2026 a plnú kapacitu výroby plánuje dosiahnuť v nasledujúcom roku. „Ide o transformáciu problematického odpadu na vysoko cenný zdroj,“ uviedol Vianney Vales, výkonný riaditeľ spoločnosti Wastefront.

V Spojenom kráľovstve sa každoročne nahromadí približne 50 miliónov ojazdených pneumatík, ktoré väčšinou končia na skládkach alebo sú spaľované, často v zahraničných krajinách. Tento proces nielenže znečisťuje prostredie, ale zároveň nevyužíva potenciálny energetický zdroj, ktorý pneumatiky predstavujú.

Nová iniciatíva však ponúka riešenie. Továreň v Sunderlande ukáže ako je možné transformovať odpad na cennú surovinu a prispieť k zníženiu environmentálneho zaťaženia.

Staré ojazdené pneumatiky.
Pixabay

Rastúci dopyt po SAF v Spojenom kráľovstve

Spojené kráľovstvo čoraz intenzívnejšie podporuje využívanie trvalo udržateľného leteckého paliva. Od 1. januára 2025 musia letecké spoločnosti na britských letiskách používať palivo SAF minimálne na dve percentá svojej spotreby. Táto požiadavka sa bude postupne zvyšovať na 10 % do roku 2030 a na 22 % v roku 2034.

Ministerstvo dopravy označilo tento cieľ za “ambiciózny, ale dosiahnuteľný.” Aby vláda podporila výrobcov SAF a pritiahla investície do nových technológií, zaväzuje sa zaviesť aj “mechanizmus istoty príjmov”, ktorý má zmierniť finančné riziká pri výrobe tohto inovatívneho paliva.

Hoci má SAF veľké výhody z hľadiska zníženia emisií skleníkových plynov, stále je výroba tohto paliva drahšia ako bežného leteckého paliva. Dôvodom je nielen komplikovanejšia technológia, ale aj obmedzené množstvo existujúcich závodov, ktoré SAF vyrábajú. Investície do projektov ako je továreň v Sunderlande majú pomôcť znížiť náklady a rozšíriť dostupnosť tohto ekologického riešenia.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP