ZSSK ukázala nový vlak Panter, prvý vyrazil z Trnavy. Má klimatizáciu, wifi aj bezbariérový nástup
V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.
Železničná spoločnosť Slovensko dnes oficiálne uviedla do prevádzky nový regionálny vlak typu Panter. Štvorčlánková elektrická jednotka s kapacitou 343 miest na sedenie je prvým z pätice moderných vlakov financovaných z Plánu obnovy a odolnosti. Ich príchod je ďalším krokom k cieľu modernizovať slovenskú železničnú dopravu a zatraktívniť ju pre cestujúcich.
Nové Pantery budú premávať najmä na regionálnych tratiach v Trnavskom a Banskobystrickom kraji. Konkrétne ide o linky Trnava – Galanta, Trnava – Kúty, Banská Bystrica – Zvolen a Zvolen – Nová Baňa. Minister dopravy Jozef Ráž pri štarte prvej jednotky v Trnave uviedol, že nové vlaky sú navrhnuté pre potreby moderného cestujúceho. Zdôraznil výbavu ako klimatizáciu, wifi pripojenie či nízkopodlažný nástup, ktorý umožňuje bezbariérový prístup aj pre ľudí so zhoršenou mobilitou.
Najväčší rad regionálnych vlakov v histórii ZSSK
Podľa Ráža ide o praktický krok v snahe motivovať viac ľudí, aby nechali autá doma a presadli na vlak, čo je cieľ dôležitý nielen pre dopravnú politiku, ale aj pre ochranu životného prostredia. Do budúcnosti sa počíta s nasadením Panterov aj na východnom Slovensku, najmä po modernizácii tamojších tratí.
ZSSK má vo svojej flotile už 35 jednotiek Panter, z toho 25 bolo dodaných v rokoch 2021 až 2022 z eurofondov a 9 pribudlo v roku 2023. Tento rok pribudne ďalších 5 súprav, ktoré sú súčasťou prvej opcie a budú stáť približne 42,3 milióna eur. Generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa zároveň vyjadril ambíciu, aby boli financované výlučne z Plánu obnovy a odolnosti.
Na rok 2026 je naplánovaná dodávka ďalších šiestich súprav, ktoré budú predstavovať druhú fázu aktuálneho kontraktu. Po ich príchode by mala ZSSK prevádzkovať spolu 41 vlakových jednotiek Panter, čo z nich robí najväčší a najmodernejší rad regionálnych vlakov v histórii Slovenska.
Výroba Panterov pomáha aj Trnave
Nové jednotky vznikajú v spolupráci medzi českou Škoda Group a slovenským podnikom ŽOS Trnava, kde prebieha finálna montáž a takzvané „oživenie“ vlakov. Generálny riaditeľ ŽOS Trnava Miloš Kyselica uviedol, že práve táto spolupráca umožnila zvýšiť zamestnanosť v regióne Trnavy, čím má projekt aj významný sociálny a ekonomický prínos.
Vlaky sa do ŽOS vrátia na prvé opravy po najazdení približne milióna kilometrov, čo v praxi znamená dva až štyri roky prevádzky v závislosti od ich využitia. Pantery sa tak stávajú nielen súčasťou modernej mobility, ale aj dlhodobej investície do kvality železničnej dopravy na Slovensku.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
Nový Battlefield má rekordný rozpočet a šialené očakávania. EA chce oživiť vyhasínajúcu hernú sériu
Všetci hovoria o Avengeroch. Vrcholom MCU môže byť úplne iný film
Laserová zbraň proti komárom? Nový gadget má parametre ako najlepšie protilietadlové systémy
Elektrický kolaps u susedov. Praha čelí najväčšiemu blackoutu za roky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Marek robí remeslo, ktoré ovláda len 7 Slovákov: Jeho kúsky stoja aj 300 €. „Kvalitný výbrus môže trvať 6 hodín“ (ROZHOVOR)
Generácia Z valcuje pracovný trh: Slovenskí zamestnávatelia priznávajú, že na takýchto ľudí neboli pripravení
80 % Slovákov skončí hneď na začiatku. Vieš, kedy začala 1. svetová vojna a kedy Kolumbus dorazil do Ameriky? (KVÍZ)
Jeho telo omladlo o 15 rokov: Odborník na dlhovekosť odhaľuje, čo nikdy neraňajkuje a prečo
Ročne si vyžiada 10 miliónov životov: Lacná potravina z tvojej kuchyne ti zníži riziko hypertenzie o 22 %
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Rusom padla sánka. Jedna z najlepších stíhačiek USA dostane vlastnú „armádu dronov”
- Veľký operátor bije na poplach: Ak dostaneš takúto správu, rovno ju vymaž. Môžeš prísť o peniaze
- Európa do neho investovala miliardy eur, teraz ho ľudia nechcú. Predaj energetického zariadenia prudko klesol
- Vymenil som svoje smart hodinky za „Čínu“ a ostal som zarazený. Najväčší predsudok Slovákov je dávno preč
- Bol na mizine, dnes jeho spotrebiče zarábajú miliardy. Toto je príbeh génia, ktorý založil slávnu značku
-
- Európa do neho investovala miliardy eur, teraz ho ľudia nechcú. Predaj energetického zariadenia prudko klesol
- Začala sa neviditeľná vojna o suroviny. Štyri veľmoci spustili tajný plán, aby odstavili Čínu
- Uzavreli kvôli nemu Bratislavu a v Holíči postavili pancierový vlak. Akčný film so slovenskými koreňmi má prvý trailer
- Veľký operátor bije na poplach: Ak dostaneš takúto správu, rovno ju vymaž. Môžeš prísť o peniaze
- Vymenil som svoje smart hodinky za „Čínu“ a ostal som zarazený. Najväčší predsudok Slovákov je dávno preč
-
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Európa do neho investovala miliardy eur, teraz ho ľudia nechcú. Predaj energetického zariadenia prudko klesol
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Stáročia stará záhada má jasnú odpoveď. Vo vnútri Mesiaca našli veľké prekvapenie
Slovenská vláda chce AI pod kontrolou. Vymenovala vlastného splnomocnenca
Po veľkom výpadku sa Praha opäť rozsvietila. Chaos však zanechal následky
ZSSK čelí kritike: Tisíce študentov prichádzajú o nárok na bezplatnú dopravu
Na toto sme čakali. Banku zmeníš aj z obývačky. Nový systém je spustený
Vláda urobila poriadok s online zmluvami. Nový zákon ochráni spotrebiteľov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP