V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.

Železničná spoločnosť Slovensko dnes oficiálne uviedla do prevádzky nový regionálny vlak typu Panter. Štvorčlánková elektrická jednotka s kapacitou 343 miest na sedenie je prvým z pätice moderných vlakov financovaných z Plánu obnovy a odolnosti. Ich príchod je ďalším krokom k cieľu modernizovať slovenskú železničnú dopravu a zatraktívniť ju pre cestujúcich.

Nové Pantery budú premávať najmä na regionálnych tratiach v Trnavskom a Banskobystrickom kraji. Konkrétne ide o linky Trnava – Galanta, Trnava – Kúty, Banská Bystrica – Zvolen a Zvolen – Nová Baňa. Minister dopravy Jozef Ráž pri štarte prvej jednotky v Trnave uviedol, že nové vlaky sú navrhnuté pre potreby moderného cestujúceho. Zdôraznil výbavu ako klimatizáciu, wifi pripojenie či nízkopodlažný nástup, ktorý umožňuje bezbariérový prístup aj pre ľudí so zhoršenou mobilitou.

Najväčší rad regionálnych vlakov v histórii ZSSK

Podľa Ráža ide o praktický krok v snahe motivovať viac ľudí, aby nechali autá doma a presadli na vlak, čo je cieľ dôležitý nielen pre dopravnú politiku, ale aj pre ochranu životného prostredia. Do budúcnosti sa počíta s nasadením Panterov aj na východnom Slovensku, najmä po modernizácii tamojších tratí.

ZSSK má vo svojej flotile už 35 jednotiek Panter, z toho 25 bolo dodaných v rokoch 2021 až 2022 z eurofondov a 9 pribudlo v roku 2023. Tento rok pribudne ďalších 5 súprav, ktoré sú súčasťou prvej opcie a budú stáť približne 42,3 milióna eur. Generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa zároveň vyjadril ambíciu, aby boli financované výlučne z Plánu obnovy a odolnosti.

Nový vlak Panter.
SITA

Na rok 2026 je naplánovaná dodávka ďalších šiestich súprav, ktoré budú predstavovať druhú fázu aktuálneho kontraktu. Po ich príchode by mala ZSSK prevádzkovať spolu 41 vlakových jednotiek Panter, čo z nich robí najväčší a najmodernejší rad regionálnych vlakov v histórii Slovenska.

Výroba Panterov pomáha aj Trnave

Nové jednotky vznikajú v spolupráci medzi českou Škoda Group a slovenským podnikom ŽOS Trnava, kde prebieha finálna montáž a takzvané „oživenie“ vlakov. Generálny riaditeľ ŽOS Trnava Miloš Kyselica uviedol, že práve táto spolupráca umožnila zvýšiť zamestnanosť v regióne Trnavy, čím má projekt aj významný sociálny a ekonomický prínos.

Vlaky sa do ŽOS vrátia na prvé opravy po najazdení približne milióna kilometrov, čo v praxi znamená dva až štyri roky prevádzky v závislosti od ich využitia. Pantery sa tak stávajú nielen súčasťou modernej mobility, ale aj dlhodobej investície do kvality železničnej dopravy na Slovensku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP