V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.

Spôsob platenia za parkovanie na Slovensku sa dynamicky mení. Kým tradičné metódy, ako platba v hotovosti či prostredníctvom SMS, sú stále široko používané, čoraz viac vodičov si osvojuje mobilné aplikácie. Hoci ich obľúbenosť zatiaľ nedosiahla dominantné postavenie, používa ich už 24 % vodičov. Trend je však jasný – digitalizácia parkovania sa stáva neodvratnou súčasťou mestskej mobility. Ukázal to aktuálny prieskum spoločnosti EasyPark.

Najväčšiu popularitu majú aplikácie medzi mladšími vodičmi vo veku 27 – 35 rokov, kde ich používa 30 %respondentov. Absolútnymi lídrami sú však obyvatelia Bratislavského kraja, kde sa pre digitálne parkovanie rozhoduje až 48 % vodičov.

Hlavné dôvody, prečo si vodiči vyberajú mobilné aplikácie, sú najmä rýchlosť a pohodlnosť platby (69 %), možnosť zaplatiť presný čas státia (29 %) a flexibilita pri parkovaní vo viacerých mestách (20 %).

Obavy a bariéry digitálneho parkovania

Napriek rastúcej obľube majú mnohí vodiči stále výhrady a obavy, ktoré bránia širšiemu využívaniu aplikácií. Najčastejšie uvádzané problémy sú obavy o bezpečnosť osobných údajov (37 %), neistota, či aplikácia funguje vo všetkých mestách (34 %), a nutnosť registrácie a nedôvera k súkromným prevádzkovateľom

„Slováci si na digitálne parkovanie postupne zvykajú. Vnímame, že časť vodičov má ešte stále otázky týkajúce sa registrácie alebo bezpečnosti, no trend digitalizácie je nezastaviteľný. Mobilné aplikácie sa čoraz častejšie stávajú prirodzenou súčasťou každodenného pohybu v mestách – a v blízkej budúcnosti sa stanú hlavným spôsobom platenia za parkovanie,“ hovorí Patrik Piščák, riaditeľ spoločnosti EasyPark pre Slovensko a Českú republiku.

Dano Veselský/TASR

Parkovanie naprieč Európou v jednej aplikácii? Slováci sú za

Podľa prieskumu by až 56 % vodičov privítalo možnosť platiť za parkovanie v celej Európe prostredníctvom jednej aplikácie, čo by im prinieslo väčšie pohodlie a flexibilitu. Najviac po tejto funkcii volajú vodiči z Košického (67 %) a Žilinského kraja (61 %), ako aj mladší vodiči vo veku 18 – 26 rokov (65 %), ktorí sú najotvorenejší novým technológiám.

Aj keď dnes mobilné aplikácie nie sú dominantným spôsobom platenia za parkovanie, ich rastúca popularita, technologický pokrok a požiadavky vodičov naznačujú, že budúcnosť parkovania bude nevyhnutne digitálna a prepojená na celoeurópskej úrovni.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP