V tomto článku boli použité materiály TASR.

Európska únia pristúpila k významnému kroku voči dovozu elektromobilov z Číny – od 31. októbra uvalí na tieto vozidlá dodatočné clá, ktoré v niektorých prípadoch môžu presiahnuť až 45 %. Ide o reakciu na výsledky rok trvajúceho antisubvenčného vyšetrovania, ktoré malo preukázať, že čínski výrobcovia profitujú z neprimeraných vládnych dotácií, čo im umožňuje predávať elektromobily za neprimerane nízke ceny na európskom trhu.

Iná automobilka, iné clo

Clá budú diferencované, pričom najnižšie sadzby zasiahnu americkú automobilku Tesla (7,8 %) a najvyššie (35,3 %) sa dotknú čínskej firmy SAIC. Tieto nové sadzby sa pripočítajú k aktuálnym štandardným clám na dovoz áut do EÚ, ktoré sú 10 %.

nabíjanie elektromobilu
Unsplash/Markus Spiske

Schválené, podčiarknuté a zrátané

Rozhodnutie oficiálne schválila Európska komisia a očakáva sa, že nové sadzby budú publikované v Úradnom vestníku EÚ ešte pred vstupom do platnosti. Zavedenie dodatočných ciel vyvoláva obavy medzi viacerými európskymi automobilkami, najmä z Nemecka, ktoré môžu čeliť odvetným opatreniam zo strany Číny.

Tieto clá predstavujú významný zásah do obchodných vzťahov medzi EÚ a Čínou a naznačujú odhodlanie EÚ chrániť svoj trh pred lacným dovozom. Na druhej strane však hrozí, že by mohlo dôjsť k zhoršeniu prístupu európskych firiem na čínsky trh, čo by zasiahlo najmä automobilový priemysel závislý od exportu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú