V tomto článku boli použité materiály TASR.

Aktualizované:

Napätie medzi Čínou a Európskou úniou sa vyostruje. Problémové sú clá uvalené na elektrické vozidlá dovážané z Číny do Európy. Peking prešiel od vyhrážok k činom a rozhodol sa podať sťažnosť na Svetovú obchodnú organizáciu (WTO).

Toto rozhodnutie prišlo po júlovom kroku Európskej únie, ktorá zaviedla dočasné clo až do výšky 38 % na dovoz elektrických áut z Číny. Európska komisia toto opatrenie odôvodnila výsledkami vyšetrovania, ktoré údajne odhalilo neférové zvýhodňovanie čínskych výrobcov elektromobilov na úkor ich európskych konkurentov.

Čínske ministerstvo obchodu vo vyhlásení z 9. augusta ostro kritizovalo rozhodnutie EÚ. Podľa Pekingu tento krok „nemá opodstatnenie, porušuje pravidlá WTO a negatívne ovplyvňuje globálne úsilie v boji proti klimatickým zmenám“. Čína zároveň vyzvala Brusel na okamžitú nápravu situácie, argumentujúc potrebou zachovania stabilných obchodných vzťahov a nenarušenia výrobných a dodávateľských reťazcov v sektore elektromobility.

Využitie mechanizmu riešenia sporov WTO Čínou signalizuje eskaláciu obchodného napätia medzi dvoma ekonomickými veľmocami. Tento vývoj môže mať významné dôsledky nielen pre automobilový priemysel, ale aj pre širšie obchodné vzťahy medzi EÚ a Čínou.

Pôvodný článok:

Peking hrozí Európskej únii (EÚ) žalobou pred Svetovou obchodnou organizáciou (WTO) v súvislosti so sankčnými clami na elektromobily z Číny. TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA.

„Čína si vyhradzuje právo podať sťažnosť pred Svetovou obchodnou organizáciou a prijme všetky potrebné opatrenia, aby chránila legitímne práva a záujmy čínskych firiem,“ uviedol vo štvrtok hovorca čínskeho ministerstva obchodu Che Ja-tung.

Sankčné clá by podľa hovorcu ministerstva nielen „narušili vzájomne výhodnú spoluprácu“ v oblasti elektromobility, ale narušili by aj globálny automobilový priemysel a dodávateľský reťazec. Dodal, že pripravované clá EÚ zrejme porušujú pravidlá WTO a sú „aktom obchodného protekcionizmu“.

Európska komisia (EK) v stredu (12. 6.) pohrozila dočasnými sankčnými clami na elektromobily z Číny. To, či sa budú clá do výšky až 38,1 % skutočne uplatňovať, závisí od toho, či sa EÚ a Čína dohodnú na nejakom inom kompromisnom riešení. EÚ vyzvala Čínu, aby signalizovala svoju ochotu zapojiť sa do rokovaní.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú