Nový prieskum Pew Research Center odhaľuje zaujímavý, no potenciálne znepokojujúci trend. Stále viac tínedžerov zo Generácie Z, vo veku 13 až 17 rokov, používa ChatGPT od OpenAI na školské úlohy. Hoci táto technológia prináša možnosti, jej nedostatky môžu študentov zavádzať.

Prieskum medzi 1 400 tínedžermi v USA ukázal, že 26 % z nich využilo ChatGPT na domáce úlohy alebo iné školské aktivity, čo je dvojnásobný nárast oproti údajom spred dvoch rokov. Z tých, ktorí používali ChatGPT, až 54 % považovalo za akceptovateľné používať AI na výskum nových tém, 29 % na riešenie matematických úloh a 18 % na písanie esejí. O téme informoval portál TechCrunch.

Aj keď tínedžeri stále častejšie využívajú AI ako svojho študijného asistenta, vynára sa otázka, či sú dostatočne informovaní o jej nedostatkoch.

Obmedzenia ChatGPT v praxi

Jedným z kľúčových problémov ChatGPT je jeho spoľahlivosť. AI nástroj nie je zvlášť presný v matematických úlohách a často nezaručuje správne fakty. Napríklad nedávna štúdia skúmajúca schopnosti ChatGPT (poháňaného modelom GPT-4o) v testoch histórie na doktorandskej úrovni zistila, že AI dosiahla presnosť odpovedí len o niečo vyššiu, než by bol náhodný odhad. To naznačuje nedostatočnú hĺbku poznatkov pri zložitých témach.

Štúdia tiež identifikovala najslabšie stránky ChatGPT, ako je oblasť sociálnej mobility alebo geopolitiky subsaharskej Afriky. Tieto oblasti môžu byť obzvlášť relevantné pre študentov z demografických skupín, ktoré najviac uviedli, že nástroj využívajú.

Zatiaľ čo niektorí tínedžeri sa spoliehajú na ChatGPT pri učení, výsledky výskumov ukazujú zmiešaný obraz o jeho skutočnej účinnosti. Výskumníci z Pennsylvánskej univerzity zistili, že tureckí stredoškoláci, ktorí mali prístup k ChatGPT počas matematiky, mali horšie výsledky než tí, ktorí tento nástroj nepoužívali.

Štúdia v Nemecku zistila, že študenti s ChatGPT síce dokázali jednoduchšie nájsť výskumné materiály, no neboli schopní tieto informácie dostatočne dobre syntetizovať.

Freepik

Pozitíva a riziká

Učitelia sú voči technológii tiež skeptickí. Prieskum Pew z roku 2024 ukázal, že 25 % pedagógov na verejných školách K-12 si myslí, že nástroje ako ChatGPT prinášajú viac škody než úžitku. Ďalšia štúdia Rand Corporation a Centra pre transformáciu vzdelávania odhalila, že iba 18 % K-12 učiteľov v USA používa AI vo svojich triedach.

Hoci ChatGPT ponúka možnosti na uľahčenie niektorých akademických úloh, jeho využívanie vyžaduje väčšiu ostražitosť. Zatiaľ čo študenti oceňujú rýchlosť a dostupnosť informácií, prílišná závislosť na tomto nástroji môže narušiť ich schopnosti kritického myslenia, riešenia problémov a hĺbkového učenia.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP