V tomto texte boli použité materiály TASR.
Americký výrobca lietadiel Boeing čelí neľahkej úlohe pri reštarte produkcie po takmer dvojmesačnom štrajku svojich zamestnancov. Hoci zamestnanci ukončili štrajk prijatím zvýšenia platov o 38 % počas nasledujúcich štyroch rokov, spoločnosť očakáva, že návrat na pôvodnú úroveň produkcie bude trvať niekoľko týždňov. Tento štrajk zasadil Boeing ďalšiu ranu v období, keď už predtým zápasil s problémami v dodávateľskom reťazci a narušenými dodávkami klientom.
Výroba stále stojí
Boeing musel počas štrajku odstaviť produkciu kľúčových modelov, vrátane 737, ktoré sú pre firmu nosným zdrojom príjmov. Zasiahnuté boli aj modely pre diaľkové lety 777 a nákladné verzie 767. Jedinou výnimkou bola výroba modelu 787 v Južnej Karolíne, kde zamestnanci nie sú v odboroch. Závislosť na odborovo nezávislých závodoch však poukazuje na zraniteľnosť Boeingu v prípade ďalších štrajkov v budúcnosti, najmä v strategicky dôležitých závodoch v štátoch Washington a Oregon.
V októbri Boeing dokázal dodať len 14 lietadiel, vrátane tých, ktoré boli dokončené ešte pred štrajkom. Spoločnosť priznala, že očakáva výrazný vplyv štrajku na svoje príjmy, keďže práve dodávky zákazníkom tvoria podstatnú časť jej financií. Navyše, Boeing sa potýka so zníženým počtom objednávok v porovnaní s obdobím pred pandémiou, čo komplikuje jeho zotavenie. Otázkou je, či firma dokáže získať dostatok nových zákazníkov, aby zaplnila medzeru spôsobenú oneskorenými dodávkami.
Budúcnosť Boeingu je stále kritická
Situácia Boeingu odhaľuje viacero slabín v jeho súčasnom nastavení a závislosti na koncentrovanej produkcii v USA. Dlhodobé štrajky a oneskorené dodávky oslabujú jeho pozíciu na medzinárodnom trhu, kde čelí stále väčšej konkurencii zo strany európskeho Airbusu a čínskych výrobcov. Navyše, opakované problémy s modelom 737 MAX, ktorý si len ťažko obnovuje dôveru klientov, naznačujú, že Boeing by mohol profitovať z diverzifikácie svojho portfólia a zamerania na nové modely či technológie.
Boeing musí teraz investovať do postupného reštartu produkcie, pričom čelí ďalším oneskoreniam kvôli nutnosti znovu rozbehnúť komplexný výrobný proces. Hoci už začali prípravy na obnovenie výroby v plnej miere, celý proces bude náročný a drahý. Otázne je, či firma zvládne pokryť vzniknuté náklady a vyhnúť sa ďalším finančným stratám.
Zotavenie Boeingu nebude jednoduché. Firma bude musieť riešiť nielen interné problémy, ale aj posilniť svoju pozíciu voči konkurencii, ktorá neustále rastie. Boeing sa tak nachádza na križovatke, kde každé strategické rozhodnutie môže rozhodnúť o jeho budúcnosti na svetovom trhu s lietadlami.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
POZOR: Nová dopravná značka mätie vodičov. Toto musíš spraviť, keď ju uvidíš
Ikonická značka je späť. Česi postavili hyperšportiak za 1,5 milióna eur, má V6 so 700 koňmi
Zlý film ešte nenatočil. Christoper Nolan chystá najväčšiu vec, do akej sa kedy pustil
Stál za smrťou miliónov ľudí. Obľúbený Gladiátor sa čoskoro predstaví vo svojej najtemnejšej úlohe
Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Lekárka odhalila jasné znaky poškodenia pečene: Objavujú sa na rukách, väčšina Slovákov ich prehliada
Koniec hotovosti: Slovenských podnikateľov čaká zásadná reforma
Namiesto 500 eur zaplatíš len 50: Oddnes platí generálny pardon pre tisíce Slovákov
Za 150-tisíc eur si v Piešťanoch otvorili pekáreň: „Keď som upiekla 90 chlebov denne, vedela som, že to už nie je len hobby“
V Bratislave vyrástla unikátna československá piváreň. Majitelia uspeli, kde iné podniky zlyhali
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Vedci zachytili záhadný signál: Opakovane k nám prichádza z planéty, kde sa má skrývať život
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Taiwan ukázal svetu, čo sa stane, ak zaútočí Čína. V kľúčovom teste všetkých zarazili
- Archeológovia ostali v nemom úžase. V Poľsku objavili tisíce rokov staré pyramídy
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Ľudstvo rieši energetickú krízu, zatiaľ čo nás potichu ničí ešte desivejší problém
- Archeológovia ostali v nemom úžase. V Poľsku objavili tisíce rokov staré pyramídy
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- VIDEO: V Kanade natočili pri búrke záhadnú modrú guľu. Môže ísť o fenomén, ktorý rozdeľuje vedu
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
Fico opäť cúva pred Bruselom. Slovensko blokuje sankcie a riskuje miliardové žaloby
Kataster sa konečne spamätal. Oddnes si dôležitý dokument vybavíš aj na pošte
Na Slovensku vzniká lietadlo budúcnosti. Vodíkový VTOL má nahradiť vrtuľníky a zmeniť mestskú dopravu
Najzamestnávateľ roka v IT prekvapil verejnosť. Prepúšťa 150 ľudí a varuje pred neistotou
Poľsko aj Maďarsko majú svojich prvých vesmírnych hrdinov. Kapsula ISS bezpečne pristála v oceáne
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP