V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

V Holandsku sa začína revolúcia v oblasti elektromobility a energetiky. Spoločnosť MyWheels, ktorá sa venuje zdieľaniu áut (carsharing), pridá tento týždeň do svojho vozového parku prvý elektromobil značky Renault z plánovanej série 500 vozidiel. Na tom by nebolo nič výnimočné, keby tieto autá nevedeli dodávať elektrinu späť do siete, práve vtedy, keď je jej spotreba najvyššia.

Kľúčom k tejto novinke je technológia Vehicle-to-grid (V2G). Tá umožňuje obojsmernú výmenu energie medzi elektromobilom a verejnou rozvodnou sieťou. Keď je spotreba elektriny v sieti vysoká, napríklad večer, autá pripojené na špeciálne obojsmerné nabíjačky môžu dočasne dodávať elektrinu späť do siete. Fungujú tak ako mobilné batériové úložiská. Naopak, keď je elektriny dostatok, dobíjajú sa. Ide o nástroj vyrovnávania ponuky a dopytu, ktorý sa vďaka vývoju inteligentného nabíjania a výkonnejším batériám stal komerčne využiteľným len v posledných rokoch.

Reakcia na výpadky aj sabotáže

Podľa agentúry Reuters pôjde o najväčší projekt svojho druhu v Európe, ktorý kombinuje zdieľanie elektromobilov a technológiu V2G. Projekt prebieha v meste Utrecht a jeho predpokladaná hodnota sa pohybuje okolo 100 miliónov eur, uviedol Kees Koolen, investor v spoločnosti We Drive Solar, ktorá dodáva špeciálne nabíjačky.

Iniciatíva prichádza v čase, keď Európa čelí zvýšenej nestabilite elektrických sietí. Nedávne výpadky elektriny v Španielsku a Portugalsku či sabotáže v južnom Francúzsku počas festivalu v Cannes upozornili na krehkosť infraštruktúry, ktorá nie je pripravená na rýchlo sa meniaci svet obnoviteľných zdrojov a elektrifikácie dopravy i vykurovania.

nabíjanie elektromobilu
Unsplash/Markus Spiske

Holandsko patrí medzi lídrov v oblasti technológie V2G. Jeho ambiciózne plány v oblasti elektrifikácie a prechodu na obnoviteľné zdroje vytvárajú priaznivé podmienky pre zavádzanie takýchto inovatívnych riešení. Spoločnosť MyWheels plánuje, že už budúci rok bude na holandských cestách jazdiť 500 plug-in elektromobilov, vrátane pripravovaného modelu Renault R5. Keď nebudú využívané na jazdu, budú pripojené k fotovoltickým nabíjačkám, čím sa z nich stane stabilizačný prvok siete.

Energetická sieť budúcnosti bude mať kolesá

Táto technológia je o to dôležitejšia, že dodávky z obnoviteľných zdrojov ako slnko či vietor sú prerušované a nestále. Elektromobily tak môžu vyrovnávať výkyvy v produkcii aj spotrebe, čím zvyšujú stabilitu siete bez potreby drahých stacionárnych batérií.

Výzvou však zostáva štandardizácia. Aby bola technológia široko nasaditeľná, musí sa zabezpečiť kompatibilita medzi výrobcami vozidiel, batérií a nabíjačiek. Pokiaľ sa to podarí, elektromobily budú v budúcnosti slúžiť nielen na prepravu, ale aj ako inteligentné energetické nástroje pre domácnosti aj celé mestá. A Holandsko sa v tomto smere opäť raz stavia na čelo Európy.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP