Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Snahy vylákať zo Slovákov peniaze podvodmi nie sú nič nové. Tento rok sme upozorňovali na phishingové e-maily aj malvér v Android aplikáciách útočiaci na klientov najznámejších bánk, prípadne falošné SMS-ky vyzývajúce na zaplatenie neexistujúcich zásielok na pošte.

Polícia však dnes na Facebooku upozornila, že počet podvodov využívajúcich predvianočný zhon a situáciu, kedy na aspoň jedného kuriéra čaká skoro každý, sa aktuálne rapídne zvýšil.

„Na základe počtu vašich správ, ktoré nám posielate, vieme konštatovať, že online podvodníci pred sviatkami riadne makajú. Tentoraz sa zamerali na príznačnú tému – doručovanie zásielok,“ píše polícia.

Nikam nezadávaj číslo svojej platobnej karty

Mechanika podvodu je podobná, ako v prípade už známych podvodov. Na e-mail alebo do SMS zákazníkovi príde sfalšovaná informácia o tom, že treba uhradiť určitý poplatok, inak sa vysnívaného balíka nedočká.

Súčasťou je takmer vždy odkaz na webovú stánku, ktorá sa tvári ako on-line platobná brána. Často na displeji svietia smiešne nízke sumy, ktoré naozaj naznačujú, že ide o reálnu sumu za niečo tak triviálne, ako je poštovné.

Polícia však upozorňuje, že formuláre v skutočnosti môžu slúžiť na odovzdanie čísla karty, vrátane všetkých bezpečnostných kódov na nej, potenciálnym útočníkom. Tí tak dostanú všetky informácie na to, aby si z tvojho účtu následne mohli zobrať ľubovoľne vysokú sumu.

Niet dôvod nič platiť

Na priloženom screenshote je hneď niekoľko indícií, ktoré celkom jasne ukazujíu na podvod. Strohá informácia bez podpisu reálneho odosielateľa alebo pošty a hlavne, URL odkaz končiaci na zahraničných stránkach.

Pravdou však je, že nič ako nutnosť uhradiť poplatok tesne pred doručením, pri štandardných zásielkových službách obvykle ani neexistuje. Poštovné totiž väčšinou platíš spolu s objednávkou na e-shope a dobierku za tovar zas kuriérovi, ktorý na dodávke príde až pred tvoju adresu.

Polícia teda vždy odporúča preveriť pravú identitu odosielateľa, my zas podobné správy úplne ignorovať a pozornosť venovať len komunikácii podpísanej e-shopom, z ktorého si naozaj niečo objednal.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú