Výstavba minimálne 228 ultrarýchlych nabíjacích bodov pozdĺž transeurópskych dopravných koridorov (TEN-T) do roku 2026, výrazné rozšírenie počtu verejne prístupných nabíjacích bodov, podporenie výstavby batériových systémov v celkovej kapacite 43 megawatthodín (MWh) či daňové úľavy v spojení s využívaním elektromobilov. To sú niektoré body Akčného plánu rozvoja elektromobility, ktorý v pondelok schválila vláda.

„Návrh akčného plánu rozvoja elektromobility pozostáva zo 16 opatrení,“ spresnilo Ministerstvo hospodárstva (MH) SR v predkladacej správe k materiálu. Medzi kľúčové zaradil rezort aj zavedenie práva na nabíjací bod, udržateľné financovanie pre podporu nákupu bezemisných vozidiel, zavedenie výhod pre majiteľov zelených EČV, sprehľadnenie účtovania pri nabíjaní elektromobilov, či zjednodušenie a zrýchlenie procesu výstavby nabíjacej infraštruktúry.

Rozvoj elektromobility na Slovensku

Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike priamo nadväzuje na Akčný plán rozvoja elektromobility z roku 2019, ktorý obsahoval 15 opatrení. Implementácia opatrení pomohla rozvoju elektromobility v SR, najmä realizáciou dotačných výziev na podporu nákupu elektrických vozidiel, ako aj podporu budovania verejne prístupných nabíjacích staníc. Zaviedlo sa zrýchlené odpisovanie elektrických vozidiel či používanie zelených evidenčných čísiel pre elektromobily a plug-in hybridy.

Aktuálne schválený akčný plán je rozdelený na finančné, legislatívne a podporné opatrenia. Financovanie navrhovaných opatrení predpokladá akčný plán najmä z plánu obnovy, eurofondov, ale aj zo štátneho rozpočtu. Napríklad na vybudovanie ultrarýchlych nabíjacích bodov by malo ísť z plánu obnovy takmer 30 miliónov eur a na podporu rozšírenia počtu ostatných nabíjacích bodov o 3100 ďalších viac ako 90 miliónov eur z plánu obnovy, ale aj z Programu Slovensko 2021-2027.

VW

Stále platí, že prevádza elektromobilu je podstatne lacnejšia než prevádzka auta so spaľovacím motorom. Ak má navyše majiteľ elektromobilu možnosť nabíjať si auto doma, priepasť medzi prevádzkovými nákladmi sa ešte prehlbuje v prospech elektrických áut.

Registrácie nových elektromobilov na Slovensku boli v roku 2022 opäť mizerné. SEVA zverejnila podrobnú analýzu za celý uplynulý rok, ktorá zhŕňa elektromobilitu u nás.

Podľa dát tvoril podiel nových registrovaných elektromobilov na Slovensku ešte menej percent, ako napríklad v susednom Poľsku.

Európsky priemer v podiele registrácii nových elektromobilov je na úrovni 12 %. Slovensko sa k nemu v uplynulom roku a ani začiatkom tohto roka ani len nepriblížilo, nakoľko minulý rok tvoril podiel elektromobilov u nás iba 1,7 %. Situácia sa nezlepšuje, nakoľko v prvom kvartáli 2023 tvoril podiel nových registrácií elektromobilov v segmente osobných áut iba 1,8 %.

Spomedzi našich susedov sme najhorší

Spomedzi našich susedov sme na tom suverénne najhoršie. Podiel registrácii elektromobilov v Česku dosiahol minulý rok 2,4 %, v Poľsku 3,3 % a v Maďarsku až 5,6 %. SEVA očakáva, že situácia sa tento rok nijak dramaticky nezmení a aj naďalej zostaneme na chvoste Európy. Podľa jej odhadov tento rok na našich cestách pribudne iba 2 800 elektromobilov, pričom na konci roka by mal podiel elektrických áut na našich cestách dosahovať sotva 0,4 %.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú