V nasledujúcom texte boli použité materiály TASR.

Generatívna umelá inteligencia (GenAI) sa čoraz viac stáva súčasťou pracovného prostredia. Kým minulý rok využívalo tieto nástroje na pracovisku len 22 % ľudí, tento rok sa tento podiel vyšplhal až na 75 %. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti EY, ktorá oslovila zamestnancov a zamestnávateľov po celom svete.

Podľa výsledkov prieskumu viac ako tretina respondentov (37 %) zaznamenala pozitívny vplyv GenAI na zvýšenie svojej produktivity. Ďalších 36 % ocenilo možnosť lepšie sa sústrediť na prácu s vyššou pridanou hodnotou. Túto hodnotu im umožnnila práve táto technológia. Zároveň sa ukázalo, že ochota prijímať GenAI je spojená so znalosťou ako budovať nové zručnosti.

Kim Billeter zo spoločnosti EY upozorňuje, že firmy, ktoré rýchlejšie adaptujú GenAI, by mohli byť atraktívnejšie pre talenty. Podľa nej by organizácie mali zvážiť ako by zavedenie tejto technológie prispôsobili jednotlivým pracovným úlohám. Mali by spraviť tak, aby maximalizovali jej prínos pre produktivitu na všetkých úrovniach.

Midjourney/Úprava redakcie

Rozdiely medzi generáciami

Prieskum tiež poukazuje na generačné rozdiely v prijímaní umelej inteligencie. Zatiaľ čo 23 % všetkých opýtaných pravidelne používa GenAI, rozdiel medzi mileniálmi (27 %) a baby boomermi (7 %) je dostatočne značný. Tieto čísla naznačujú, že mladšie generácie sú otvorenejšie novým technológiám a nástrojom. Staršie generácie ich zatiaľ prijímajú oveľa opatrnejšie.

Výsledky prieskumu naznačujú aj širšiu zmenu v chápaní kariéry a pracoviska. Zamestnanci sa stále viac odpútavajú od tradičných predstáv o kariérnom postupe. Aj keď mnohí zostávajú lojálni svojim zamestnávateľom, zároveň hľadajú nové možnosti, ktoré im prinesú lepšie pracovné podmienky, vyššie mzdy. Taktiež hľadajú prácu, ktorá im pomôže nájsť lepšiu rovnováhu medzi prácou a osobným životom.

GenAI, prieskum, zamestnanie
Freepik
Z prieskumu vyplýva, že až 38 % zamestnancov plánuje v priebehu nasledujúceho roka zmeniť svoje zamestnanie. Z toho 26 % plánuje zostať v rovnakom sektore. Avšak až 25 % uvažuje o zmene odvetvia. Túto zmenu odvetví najviac prejavujú mileniáli. Práve z nich chce až 40 % odísť zo súčasného zamestnania. Z toho vyplýva výrazný rozdiel oproti 23 % pracovníkov z generácie baby boomu.

Výsledky prieskumu jasne ukazujú, že generatívna umelá inteligencia sa stáva neoddeliteľnou súčasťou moderného pracovného prostredia. Firmy, ktoré rýchlo zareagujú a prispôsobia svoje procesy novým technológiám, môžu získať konkurenčnú výhodu. Zároveň je však dôležité, aby sa zamerali na podporu vzdelávania a prijatia týchto nástrojov naprieč generáciami. Tým zabezpečia, že ich využitie bude efektívne a prospešné pre všetkých zamestnancov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú