V tomto texte boli použité materiály TASR.

Aktualizované 20. novembra 2025:

Čínsky technologický sektor sa opäť ocitol v diplomatickom napätí so západnou Európou. Počas posledných dní je v centre pozornosti Nexperia, výrobca polovodičov s európskym sídlom v holandskom Nijmegene, no prepojený s čínskou spoločnosťou Wingtech. Práve vlastnícka štruktúra a obavy spojené s potenciálnym presunom technológií do Číny viedli Holandsko k zásadným krokom, ktoré ešte zďaleka nenašli finálne riešenie. Čínske ministerstvo obchodu vo štvrtok oznámilo, že aj keď víta čiastočné ústupky holandskej vlády, kríza je stále ďaleko od konca.

Holandský minister hospodárstva Vincent Karremans už v septembri prekvapil rozhodnutím vlády prevziať kontrolu nad spoločnosťou Nexperia. Argumentoval „závažnými nedostatkami v riadení“ materskej spoločnosti Wingtech a obavami, že citlivé polovodičové know-how by mohlo končiť v Číne. Tento krok okamžite vyvolal reakciu Pekingu, ktorý pozastavil vývoz čipov Nexperia do Európy. Takéto obmedzenie zasiahlo predovšetkým automobilky, pre ktoré sú polovodiče kritickým komponentom.

Čína následne zmiernila svoje exportné opatrenia, no zároveň stanovila jasnú podmienku: ak chce Holandsko obnoviť plnohodnotné dodávky čipov, musí zásadne prehodnotiť svoju kontrolu nad Nexpe­riou. Podľa čínskeho ministerstva bolo holandské pozastavenie administratívneho príkazu na prevzatie kontroly síce pozitívnym signálom, no stále existuje, ako uvádza, „hlavná prekážka“, ktorá je založená na „chybnom“ rozhodnutí súdu.

Kľúčové rozhodnutie má v rukách súd

Hoci Karremans v stredu (19. 11.) oznámil, že vláda je pripravená vzdať sa priamej kontroly nad spoločnosťou, tento krok sa môže zrealizovať iba za predpokladu, že ho potvrdí holandský obchodný súd. Ten však situáciu skomplikoval hneď na začiatku septembrovej intervencie, keď pozastavil výkon funkcie čínskeho generálneho riaditeľa Nexperie. Dôvodom bolo podozrenie zo zlého hospodárenia a možného ohrozenia finančných zdrojov celej skupiny. Súd zároveň vymenoval dočasnú správnu radu, ktorá má zabezpečiť transparentnosť riadenia počas vyšetrovania.

Práve toto súdne rozhodnutie je podľa Pekingu problémom, ktorý bráni vyriešeniu sporu. Kým holandská vláda považuje zásah za štandardné opatrenie v záujme národnej bezpečnosti a ochrany kľúčových technologických kapacít, Čína ho interpretuje ako neoprávnené a politicky motivované obmedzenie práv zakonitých vlastníkov.

Pôvodný článok:

Európska automobilová výroba sa opäť ocitá v nepríjemnej pozícii. Tentoraz kvôli geopolitickému napätiu okolo čipov Nexperia. Z vnútorného konfliktu medzi európskym vedením spoločnosti a jej čínskym majiteľom Wingtech Technology sa postupne stáva problém, ktorý môže prerásť do akútneho ohrozenia celého priemyslu.

Ak sa situácia rýchlo nevyrieši, zásoby kritických polovodičov môžu európskym automobilkám vydržať už len niekoľko týždňov, upozorňujú zdroje z odvetvia. Na skutočnosti upozornil portál TechSpot.

Rýchlo sa blížiaca kríza, ktorú nik nečakal

Nexperia patrí medzi najväčších svetových producentov čipov a prevádzkuje kľúčové továrne v Holandsku, Nemecku a Spojenom kráľovstve. Jej materská spoločnosť Wingtech má pritom úzke väzby na čínsku vládu, čo sa za bežných okolností prejavovalo najmä v komplikovanom riadení a reguláciách. Situácia sa vyhrotila v momente, keď Holandsko uvalilo na Wingtech sankcie z dôvodu obáv o spôsob manažérskeho dohľadu. Peking následne reagoval obmedzením exportu komponentov do európskych závodov, čím narušil bežný tok výroby.

Za štandardných podmienok putujú kremíkové wafery z Európy do Číny na finalizáciu a následne sa hotové čipy vracajú späť európskym odberateľom. Tento model však prestal fungovať a ani krátke obnovenie exportov nezmierňuje obavy výrobcov vozidiel. Jeden z európskych manažérov pre Financial Times opísal situáciu ako mimoriadne náročnú, keďže komunikácia a spolupráca medzi čínskou a európskou divíziou firmy „už prakticky neexistujú“.

nexperia logo čip
TASR/AP

Čínska továreň má ešte obmedzené množstvo waferov na skladoch, no tieto zdroje sa vyčerpajú rýchlo. Automobilky preto hlasno volajú po vyriešení sporu. „Našou prosbou je, aby Nexperia China a Nexperia EU spolupracovali a obnovili normálne fungovanie. To, čo sa deje, je nevysvetliteľné a je to ničivé pre stovky odvetví,“ uviedol predstaviteľ jedného z výrobcov.

Ohrozené sú stovky komponentov aj tok európskej výroby

Najväčší problém spočíva v tom, že Nexperia sa špecializuje na lacné, no masovo používané čipy, ktoré riadia zásadné funkcie automobilov. Ide o komponenty pre airbagy, svetelnú techniku či drobnú elektroniku, ktorá udržiava vozidlo v prevádzke. Hoci nejde o najpokročilejšie polovodiče, ich nedostatok môže zastaviť celé linky. Podobne, ako sa to stalo pri pandémii.

Európska asociácia výrobcov automobilov označila zrušenie čínskych exportných obmedzení za krok správnym smerom, no zároveň upozornila, že problém sa tým nerieši. Volkswagen situáciu opisuje ako „dynamickú a neistú“, čo v preklade znamená, že automobilky stále nevedia, ako sa pripraviť na najbližšie týždne.

Volkswagen

Korene problému siahajú hlbšie než len k sankciám

Jadrom sporu sa stal interný konflikt v Nexperii. Zhang Xuezheng, ktorý zastáva funkciu generálneho riaditeľa holandskej divízie a zároveň je významným akcionárom Wingtechu, je v Holandsku vyšetrovaný pre údajné manažérske pochybenia. Reakcia čínskej strany však situáciu ešte zhoršila. Podľa dostupných informácií prestala čínska pobočka financovať európske operácie a dokonca sa pokúsila presmerovať zákazníkov aj dodávateľov na nové bankové účty, pričom poskytla neautorizované a nepravdivé informácie.

Tento vývoj spôsobil bezprecedentný chaos vo vnútri jednej z najdôležitejších polovodičových firiem pre európsky automobilový priemysel. A hoci zúčastnené strany verejne tvrdia, že chcú situáciu stabilizovať, odborníci varujú, že bez skutočnej kooperácie medzi európskymi a čínskymi závodmi sa kríza bude prehlbovať.

Európske automobilky sa preto snažia hľadať alternatívne zdroje komponentov, no odvetvie sa obáva, že to môže trvať mesiace. Niektoré výrobné linky sa tak už o pár týždňov môžu opäť ocitnúť v bode zastavenia  a Európa sa môže vrátiť do obdobia, ktoré si už nikto nechce zopakovať.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP