Rozhodnutie Európskej únie z minulého týždňa formálne začať vyšetrovanie toho, či výrobcovia elektromobilov v Číne dostali vládne dotácie je znakom, že medzi týmito dvomi subjektmi sa schyľuje k obchodnej vojne.

Ako veľmi však Čína dotuje domácich výrobcov elektromobilov? Podľa exkluzívnych zistení denníka New York Times, viac než sa na prvý pohľad zdá. Na tému upozornil portál InsideEVs.

Na predaji EV stráca desaťtisíce

Presnejšie New York Times prišiel s konkrétnym prípadom, ktorým je známy čínsky startup Nio. Ten je mnohými považovaný za „čínsku Teslu“. Zdá sa ale, že aj keď sa tomuto startupu na prvý pohľad darí, podľa najnovších zistení od apríla do júna tohto roka stratil neuveriteľných 835 miliónov dolárov.

NIO

To znamená, že automobilka na každé jedno predané EV v tomto období prerobila horibilných 35 000 dolárov. Vzhľadom na to, že priemerná transakčná cena spoločnosti Nio v druhom kvartály 2023 predstavovala 42 000 dolárov, ide o priam neuveriteľné číslo.

Ako je možné, že spoločnosti sa darí?

To je podľa odborníkov otázka za milióny, ak nie za miliardy dolárov. Nio totiž zamestnáva len v oblasti vývoja a výskumu 11 000 ľudí, pričom mesačne predá v priemere len zhruba 8000 vozidiel. Jej historickým rekordom bol predaj z júla tohto roka, kedy sa spoločnosti podarilo predať 20 000 vozidiel.

Podľa zistení denníka New York Times žiadna z činností, ktorú Nio vykonáva, nie je zisková. „Tajomstvom“ úspechu tejto a mnohých ďalších spoločností z Číny, je podpora vlády. A to je presne to, čo sa EÚ rozhodla dokázať svojou sondou do oblastí masívnych vládnych dotácií.

Prečo sa EÚ k takémuto kroku uchýlila?

Pred poslancami Európskeho parlamentu v Štrasburgu Ursula von der Leyenová uviedla, že globálne trhy sú zaplavené lacnými čínskymi elektromobilmi, ktorých cena je umelo udržiavaná na nízkej úrovni práve vládnymi dotáciami.

Európa je otvorená konkurencii. (…) Musíme sa brániť proti nekalým praktikám. Rovnako je však dôležité zachovať s Čínou otvorené línie komunikácie a dialógu, pretože existujú aj témy, kde môžeme a musíme spolupracovať. Znižovanie rizika, nie jeho oddeľovanie – to bude môj prístup voči čínskemu vedeniu na tohtoročnom samite EÚ – Čína,“ vysvetlila.

Hoci Čína tieto obvinenie popiera, najnovšie zistenia hovoria niečo úplne iné. S prakticky neobmedzenou finančnou podporou totiž spoločnosti ako Nio môžu čeliť gigantickým stratám a neustále rásť a napredovať.

Napríklad, keď v roku 2020 zmieňovanej spoločnosti úplne došli financie, miestna vláda v Hefei, okamžite prišla na pomoc a vložila na ich bankové konto 1 miliardu dolárov výmenou za 24 % podiel. Mimo to, štátom kontrolovaná banka spolu so skupinou ďalších veriteľov napumpovali ďalších 1,6 miliardy dolárov.

Xpeng

Finančnú injekciu priznal aj ďalší čínsky startup, ktorým je XPeng. Výnimku podľa dostupných informácií tvorí spoločnosť BYD, ktorá je zisková.

Čínski výrobcovia elektrických vozidiel ako Nio, XPeng a BYD jednak stelesňujú dominanciu Číny v oblasti inovácií a výroby EV, na strane druhej predstavujú hrozbu pre Európu. Na to, aby sa totiž dostali do zisku, musia expandovať do Európy, kde svojimi nízkymi cenami možnými iba vďaka prakticky neobmedzeným štátnym dotáciám dokážu prekonať konkurenciu.

Pred pár dňami dokonca u nás spustili predaj elektromobilu, ktorý má konkurovať agresívne nacenenému Modelu 3 od Tesly. Aj keď ho cenovkou nedokázal model z Číny zásadne podkopať, za zhruba rovnakú sumu ponúkne omnoho väčší dojazd, zrýchlenie a priestor v interiéri. Viac si o tejto horúcej novinke môžeš prečítať v samostatnom článku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú