Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Vedci zo šanghajskej dopravnej univerzity prišli s geniálnym vynálezom, ktorý pomerne jednoduchým spôsobom dokáže predĺžiť dojazd elektromobilov, a to dokonca v zime aj v lete. Ako informuje Express, špeciálna deka na auto dokáže zabrániť prehrievaniu či podchladeniu batérie, čím nemusí elektromobil míňať energiu na jej chladenie alebo zohrievanie.

Aby elektromobil optimálne fungoval v akomkoľvek počasí a aj pri tých najextrémnejších teplotách, batéria je vybavená systémom tepelného manažmentu. Ten v mrazoch akumulátor zohreje na optimálnu prevádzkovú teplotu a naopak v lete pri vysokom zaťažení batériu chladí, aby v dôsledku tepla nedošlo k jej poškodeniu.

FonTech

Na toto všetko sa ale spotrebúva energia zo samotného akumulátora, ktorá by sa inak mohla využiť na pohon elektrického auta. Inak povedané, elektromobil tým prichádza o dojazd. Najvyšší výdaj energie má pritom auto po tom, ako niekoľko hodín stojí na Slnku, alebo mrzne celú noc v zime. Vychladiť, respektíve zohriať netreba iba batériu, ale aj kabínu a práve tieto problémy rieši špeciálna deka ktorú vyvinuli čínski vedci.

V lete chladí, v zime hreje

Ako píše TechSpot, špeciálna deka je vyrobená z viacerých materiálov. Kombinácia oxidu kremičitého a nitridu boritého vytvára efekt, pri ktorom vrchná vrstva dokáže odrážať slnečné lúče. Vnútorná vrstva tvorená hliníkom naopak udržiava teplotu vozidla. Ak je teda auto v horúcich letných mesiacoch vychladené, pod prikrývkou sa tak rýchlo neprehreje a v zime zasa batéria a interiér cez noc úplne nevychladnú.

FonTech

Deka preukázala počas testov skvelé výsledky. Teplota auta bola počas horúceho slnečného dňa nižšia až o 8 stupňov Celzia v porovnaní s vonkajšou teplotou a počas chladnej noci bol zasa interiér o 8 stupňov Celzia teplejší.

Ak vezmeme do úvahy, že ideálna teplota na prevádzku elektromobilu sa pohybuje v rozmedzí 20-25 stupňov Celzia, táto deka môže počas väčšiny roka udržiavať parkujúci elektromobil práve v týchto teplotných hodnotách, čím z dlhodobého hľadiska dokáže výrazne znížiť jeho efektivitu. Tým, že sa batéria tak neprehrieva a nepodchladzuje, navyše deka zvyšuje aj jej životnosť.

Prikrývka je podľa vedcov pripravená na nasadenie do reálnej prevádzky, avšak tím bude aj naďalej pokračovať na jej zdokonaľovaní. Okrem elektromobilov si však deka môže nájsť svoje využitie aj pri nasadení napríklad na strechách či fasádach budov, kde takisto pomôže udržať ideálne teploty.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú