Spaľováky sú v obrovskej predajnej kríze, elektromobily naopak šokujú výsledkami
Koronakríza nepriaznivo ovplyvňuje takmer všetky odvetvia priemyslu. Počas najhorších časov, keď nikto nevedel čo bude, sa nakupovalo len to najpotrebnejšie. Síce vo veľkých množstvách, ale aj tak. Predaje automobilov teda výrazne klesli – až na jednu výnimku. Batériové vozidlá, čiže plug-in hybridy a čisté elektromobily, zaznamenali ohromný nárast, píše portál Euractiv.
Za prvý kvartál 2020 bolo v Európskej únii, v Spojenom kráľovstve a v Európskom združení voľného obchodu registrovaných niečo vyše troch miliónov automobilov, informuje asociácia ACEA. Na benzín jazdí 52 % zo všetkých áut registrovaných počas prvých troch mesiacov a 28 % z nich tankuje naftu. Tieto čísla v tebe možno nevyvolávajú zásadné emócie, no automobilky zrejme dôvod na radosť nemajú.
Predaje v Európe totiž za prvý kvartál celkovo klesli o 52,9 %. Tento pokles je spôsobený uzavretím všetkých predajní počas pandémie koronavírusu. Pokles však našťastie zmierňujú spomínané elektromobily a plug-in hybridy, ktorých registrácie stúpli až o 57,4 %. To ale predstavuje len 4,3 % nárast na trhu v Európe.
Ekonomika v súčasnosti čelí veľkej recesii, a preto je ťažké primäť ľudí ku kúpe nového auta. Napríklad v Nemecku sú predajne otvorené už od konca apríla, no dopyt po nových autách rapídne klesol, čo spôsobilo neobvyklé zaplnenie skladov v období, ktoré sa inak údajne vyznačuje vysokými tržbami, píše nemecká asociácia ZDK.
„V nemeckých skladoch je momentálne niečo vyše 800-tisíc nepredaných automobilov,“ tvrdí hovorca ZDK Ulrich Koester. „Veľkú väčšinu z nich tvoria práve automobily so spaľovacím motorom.“ Zvýšený záujem o elektromobily pocítili aj v nemeckých skladoch, keďže ich dovoz je obmedzený veľkým počtom nepredaných áut so spaľovacím motorom.
ACEA tiež informuje, že od januára do marca sa na území Európy zaregistrovalo viac ako 130-tisíc nových elektromobilov. V Nemecku ich registrácie stúpli o 63 % a vo Francúzsku až o takmer 150 %. Nórsko, ktoré elektromobilitu podporuje už niekoľko rokov a je stredobodom Európy v tomto smere, zaznamenalo 12 % nárast.
Podľa noriem Európskej komisie však automobilky musia predať ešte viac elektromobilov. Medzi rokmi 2007-2021 musia pod hrozbou mastných pokút znížiť emisie oxidu uhličitého o 40 %. Do roku 2030 ich musia následne znížiť o ďalších 37,5 %. Priemerné emisie nového auta budúci rok nemajú presahovať 95 gramov CO2 na kilometer. Podľa posledných štatistík z roku 2018 boli celkové emisie na úrovni 120,4 gramu CO2 na kilometer.
New York Times píše, že analytici na základe týchto údajov vyhodnotili, koľko elektromobilov by výrobcovia automobilov museli do budúceho roka predať, aby splnili normy dané EÚ. Celkovo by do budúceho roka teda mali predať viac ako 2,5 milióna elektromobilov, čo predstavuje zvýšenie ich predajov o astronomických 1280 %.
S pokutami za vysoké emisie, ktoré do budúceho roka na požadovanú úroveň zrejme neznížia, sa niektorí výrobcovia už možno zmierili. Do budúcich rokov sa však plánuje masívna výroba nových elektromobilov, napríklad koncern Volkswagen Group avizoval, že do roku 2028 vyrobí 70 nových modelov elektromobilov a do roku 2025 chce predať 1,5 milióna elektrických áut značky Volkswagen, písali sme o tom tu.
BMW má v pláne ponúknuť 25 elektrifikovaných modelov už do roku 2023, z ktorých polovica budú čisté elektromobily. Korporácia FCA, kam patria značky ako Fiat či Alfa Romeo, plánuje budúci rok predstaviť 12 elektrifikovaných modelov. Ceny elektromobilov však zrejme tak skoro neklesnú, keďže nabíjačiek pre elektromobily je stále pomerne málo.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
Ponúkajú rýchle tankovanie aj dlhý dojazd. Stellantis stopol vodíkové plány, má na to jasné dôvody
Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými" palivami, vieme kedy
Z 0 na 100 za 3,2 sekundy a zvuk motora V8. Hyundai odhalil svoj nový pretekársky elektromobil (+VIDEO)
Bentley ukázal elektrickú beštiu s výkonom tanku. Vedľa nej vyzerá nový Jaguar ako hračka
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci si polepšia: Budú mať vyššie výplaty, aj keď im zamestnávateľ nepridá
Umelá inteligencia mi ušetrila 780 eur mesačne. Nie je to hype, zjednodušilo mi to život
4 kúpaliská a vodné plochy, kde sa radšej nekúp. V obľúbenej lokalite bol potvrdený výskyt parazitov (ZOZNAM)
„Sme pripravení predať milión áut ročne.“ Tím startupistov ide zmeniť jeden z najkonzervatívnejších trhov v Európe
Firmy sa chystajú na nástup generácie Alfa: „Manažér už nebude autorita, ale game master“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP