Plány o dizajne rakety Big Falcon Rocket (BFR) odhalil Elon Musk, CEO SpaceX, ešte v septembri minulého roka. Vývoj tohto obrovského stroja, ktorý má jedného dňa dostať ľudí na Mars, pokračuje, no zaťažkávacou skúškou preň bude prvý štart do vesmíru. Významným krokom vo vesmírnom cestovaní bude let rakety BFR okolo mesiaca, pre ktorú našiel SpaceX už prvého pasažiera.

Sleduj Fontech.sk aj na Facebooku, YouTube a Instagrame!

Vesmírna raketa BFR, ktorá býva prezývaná aj ako „Big F***ing Rocket“, je stále v štádiu vývoja. Elon Musk už odhalil jej ohromujúce vlastnosti, medzi ktorými nebude chýbať 31 hlavných motorov Raptor. Nejedná sa len o obyčajnú raketu, ale o spojenie s vesmírnou loďou, ktorá v budúcnosti umožní cestovať ľuďom aj na povrch Marsu. Práve Červenú planétu chce CEO SpaceX obsadiť a kolonizovať, k čomu mu má dopomôcť raketa BFR. Podobne ako u Falconu 9 a Falconu Heavy, aj tentokrát má ísť o znovu využiteľnú raketu, ktorá bude schopná vertikálne pristáť na povrchu planéty.

SpaceX už pozná prvého pasažiera pre let okolo Mesiaca

Big Falcon Rocket však môže mať aj širšie využitie a podľa posledných odhalení Elona Muska môže slúžiť na extrémne rýchlu 30-minútovú prepravu ľudí z jedného konca Zeme na druhý. Rovnako sa môže uplatniť aj pri vynášaní satelitov do vesmíru. Plány sú síce veľkolepé, no najprv sa musí táto pýcha spoločnosti podrobiť riadnemu testu, ktorým bude prvý let do vesmíru. Nepôjde o priamu cestu rovno na Mars, ale o let okolo Mesiaca, na ktorý už má SpaceX aj prvého cestujúceho. Údajne môže pochádzať z Japonska. Jeho identitu však Elon Musk zatiaľ neprezradil, no stať sa tak má už 17. septembra počas živého vysielania.

Nenechaj si ujsť
NASA dala SpaceX zelenú k testovaniu kľúčovej technológie čerpania paliva pred letmi s posádkou

Týmto krokom sa chce SpaceX odpútať od „menších“ rakiet, ktorými sú aktuálne Falcon 9, Falcon Heavy a raketa Dragon a sústrediť sa najmä na budovanie rakety BFR. Na tieto účely majú byť využité zdroje, ktoré spoločnosť získava za vynášanie satelitov do vesmíru a k stanici ISS. Stále je však Muskov časový rozvrh poriadne odvážny. Podľa jeho tvrdení by mala najväčšia raketa spoločnosti letieť na Mars už v roku 2022, čo je však pre mnohých príliš optimistický cieľ. Navyše je otázne či SpaceX dokáže naozaj pokryť všetky náklady na vývoj BFR, pričom tie môžu dosiahnuť hodnotu až 10 miliárd amerických dolárov.

V tomto smere tak môžeme počítať s istým časovým sklzom, ktorý zasiahol aj štart rakety Falcon Heavy. O jej ostrom štarte sa hovorilo ešte v rokoch 2013 a 2014, no od zeme sa odlepila až tento rok. Dokončiť raketu BFR bude teda omnoho náročnejšia úloha. Vo výsledku by táto raketa s vesmírnou loďou mala byť schopná do vesmíru vyniesť až 150 ton nákladu, spolu s ľudskou posádkou. Poprvýkrát sa na nej majú previezť dvaja súkromní pasažieri, čo SpaceX ohlásil ešte vo februári minulého roka. Jedného z nich už spoločnosť získala a svetu ho predstaví o pár dní.

Aká je tvoja reakcia?
Milujem to
50%
Páči sa mi to
33%
Chcem to
0%
Mám to
0%
Nepáči sa mi to
17%
Neznášam to
0%
O autorovi
Matúš Mitro
Milovník nových technológií, obzvlášť tých zo sveta smartfónov, ktoré mu učarovali už poriadne dávno. Má rád dobrú hudbu, nepohrdne kvalitným filmom, ale ani debatou o rôznych inováciách. Kontakt: [email protected]