SpaceX to po niekoľkých rokoch vzdáva, aerodynamické kryty nákladného priestoru viac nebudú chytať do obrovských sietí pomocou špeciálne upravených lodí. Jej flotilu opúšťajú dve plavidlá – dnes už ikonické Ms. Tree (pôvodne Mr. Stevens) a Ms. Chief, informuje SpaceXFleet.

Ako prvá opustila Mys Canaveral loď Ms. Tree, ktorá na rozlúčku vypúšťala vodu pomocou silných dýz – šlo o istý druh námorného salutovania, ktorým sa rozlúčila so službou pre SpaceX, do ktorej sa dostala ešte v roku 2017.

Rovnaký proces neskôr nasledovala aj loď Ms. Chief, ktorá sa dostala do rúk Muskovej spoločnosti v roku 2019. Obe plavidlá boli skonštruované v roku 2014 a SpaceX ich vybavil špeciálnymi sieťami, ktoré prešli niekoľkými verziami a do ktorých sa niekoľko rokov snažili chytať aerodynamické kryty rakiet Falcon 9 a Falcon Heavy. Do snaženia vložila spoločnosť nemalé náklady, táto metóda však nikdy nenaplnila očakávania.

Našli jednoduchšie riešenie, vylovia ich z vody

Počas svojej služby dokázali lode Ms. Tree a Ms. Chief úspešne zachrániť 9 krytov, stretli sa však s množstvom komplikácií a problémov. Okrem potreby špeciálnej úpravy samotných krytov došlo napríklad aj k nehode, kedy sa sieť na jednej z lodí pretrhla a kryt spadol priamo na palubu. Kormidlovanie na rozbúrenom oceáne tiež nebolo najjednoduchšie.

K nemalej námornej flotile SpaceX patria aj dve autonómne lode OCISLY a JRTI, ktoré slúžia ako pristávacie plochy pre rakety. Čoskoro sa k nim pridá aj tretia. Zdroj: SpaceX / Flickr

I keď táto metóda nefungovala, technici v SpaceX sa opakovaného použitia krytov vzdať nechceli. A to je pochopiteľné – na prvý pohľad pôsobia ako jednoduché komponenty, v skutočnosti však stojí jediný kus približne 5 miliónov €, píše Space. Tieto aerodynamické kryty dosahujú dĺžku 13 m, priemer 5,2 m a jediný kus váži približne 1900 kg, pričom sú vyrábané obaľovaním hliníkovej štruktúry uhlíkovými vláknami.

NEPREHLIADNI
SpaceX stavia záhadný prototyp Starship, otestuje na ňom svoj produkt pre celý svet

SpaceX preto v zachraňovaní aerodynamických krytov pokračuje trochu odlišným spôsobom. Tieto komponenty dosadnú pomocou vlastných padákov na hladinu oceánu, odkiaľ ich vylovia pomocou svojej flotily. Jej najnovším prírastkom je loď Shelia Bordelon dlhá takmer 70 m a vybavená žeriavom s nosnosťou 50 ton, pomocou ktorého chcú vyťahovať kryty z vody.

Bordelon Marine

Plánov bolo mnoho, nie všetky boli reálne

SpaceX je v kozmonautike známy ako spoločnosť, ktorá dokázala zdanlivo nemožné. Stalo sa tak vtedy, keď po prvý raz pristáli s prvým stupňom svojej rakety Falcon 9. Málokto však vie, že spoločnosť pôvodne chcela zaviesť aj opakovanú použiteľnosť druhého stupňa.

Od tohto kroku museli ustúpiť, keďže pridanie tepelného štítu, menších motorov, pristávacích nôh a rezervy paliva by malo za následok zásadné zníženie nákladovej kapacity. Opakované použitie oboch stupňov preto ostáva výsadou obrovských rakiet, kde niekoľko ton nákladu nehrá vážnu rolu – takou je práve Starship.

Test prototypu druhého stupňa rakety Starship, ktorá ma štartovať z Marsu práve v konfigurácii jediného stupňa. Zdroj: SpaceX / Flickr

Jej prototyp s číslom SN15 je takmer pripravený a podľa slov Elona Muska má letieť už o niekoľko dní, zrejme v priebehu budúceho týždňa (19. – 25. apríla). Jej orbitálny debut by sa mal uskutočniť počas tohto leta a v prípade (nepravdepodobného) úspechu pôjde o ďalšie svetové prvenstvo – pristátie všetkých častí orbitálnej rakety.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom