Plusy

+ Dokonalá atmosféra Warhammeru 40K
+ Priamočiara krvavá akcia, ktorá nešetrí brutalitou a trhaním končatín
+ Hordy nepriateľov a bohatý zbrojný arzenál
+ Dizajn prostredí, ktoré ti vyrazia dych
+ Vizuálna úprava tvojho Mariňáka
+ Mnoho obsahu pre kooperáciu
+ Funkcie DualSense ťa vtiahnu do diania

Mínusy

- Až príliš lineárne
- Tuctový príbeh
- Absencia získavania akýchkoľvek nových schopností počas celej hry
- Jednoduchí spoločníci
- Slabší dizajn máp
- Občas nižšie snímkovanie

Warhammer je celosvetový pojem, ktorý vznikol ešte v roku 1983 a dodnes je neuveriteľne populárny vo všetkých formách, od taktickej stolovej hry s miniatúrami, ktorej fanúšikom je aj herec Henry Cavill, cez literatúru, až po najrôznejšie druhy videohier.

Odnož hry s prídavkom 40K sa odohráva v nadmieru temnom, brutálnom a depresívnom sci-fi prostredí, ktoré je plné mimozemšťanov, laserových zbraní a samozrejme Ultramariňákov, najlepších bojovníkov Impéria Človeka, ktorí už po druhýkrát prichádzajú na obrazovky počítačov a herných konzol, tentokrát pod taktovkou Saber Interactive.

Nadväznosť na jednotku

Prvá časť prišla už v roku 2011, kedy sme sa prebrali úlohu kapitána Ultramariňákov Demetria Tita, ktorý čelil hordám Orkov a silám Chaosu. V zásade išlo o vydarenú kombináciu brutálnej a krvavej strieľačky s pohľadom z tretej osoby a bojov zblízka, ktorá sa nápadne podobala na Gears of War, aj keď v Space Marine je väčší dôraz kladený práve na sekanie hôrd nepriateľov pomocou Chainswordu.

Saber Interactive / FonTech

Po udalostiach jednotky bol Titus sto rokov uväznený Inkvizítorom Thraxom za údajnú zradu a následne oslobodený po jeho páde. Dej druhej časti sa začína takmer dvesto rokov po jednotke v čase, kedy sa Titus pridal k jednotke Deathwatch.

Pri jednej z misií je smrteľne zranený a následne zachránený Ultramariňákmi, ktorí ho vezmú späť medzi seba, aby sa mohol vydať na novú misiu, ktorá prinesie slávu Impériu Človeka. Príbeh je rozdelený do niekoľkých misií a budeš v nich čeliť armádam Tyranidov a Chaosu, ktorí napadli Imperiálne územia.

Medzi misiami sa dostaneš na veliteľstvo, ktoré poslúži aj ako HUB, kde si zvolíš herný režim a vyberieš výbavu pre ďalšiu misiu. Kampaň zaberie zhruba 10 až 12 hodín a príbeh je skôr doplnkom pre fanúšikov, pričom brutálne kosenie nepriateľov by dokázalo fungovať aj bez neho.

Saber Interactive / FonTech

K Ultramariňákom treba povedať azda iba to, že ide o geneticky upravených superľudí a vďaka svojej veľkosti sú už na prvý pohľad rozoznateľní od obyčajných vojakov. V boji používajú spoľahlivé Boltguny, zbrane strieľajúce výbušnú muníciu, spolu s plejádou zbraní na blízko.

Z nich určite nie je žiadna ikonickejšia ako Chainsword – meč spojený s motorovou pílou. Netreba sa však báť, titul je prístupný aj hráčom, ktorí doteraz k franšíze nepričuchli, pretože im dávkuje všetky potrebné informácie.

Brutálne boje a hektolitre krvi

Hlavnými záporákmi novinky sú armády Tyranidov, vesmírneho hmyzu a Chaosu, ktorí patria k uctievačom démonických bohov. Stretneš sa najmä s malými Termagantmi, ktorí budú útočiť po desiatkach, no jedným švihom meča ich zabiješ hneď niekoľko. Väčších nepriateľov bude na bojisku v jednej chvíli menej, no dokážu ťa potrápiť, keďže niektorí z týchto bojovníkov dokážu vykryť projektily strelných zbraní.

Saber Interactive / FonTech

Na štandardných bojovníkoch ti tak zostane iba útok telo na telo, no sú tu aj ostreľovači, či dokonca lietajúci Zoanthropovia, ktorých treba nakŕmiť takmer celým zásobníkom. Odmenou ti bude pohľad na originálne ukončenie zblízka v štýle DOOMa, kedy Titus z Tyranidov odtrhne končatiny ako konáre zo suchej jablone, čo samozrejme sprevádza aj krvavá sprcha.

Okrem reťazenia obyčajných švihov mečom budeš mať k dispozícii aj silnejší útok podržaním rovnakého tlačidla. Tu platí, že čím neskôr použiješ silný útok, tým ničivejší bude a v niektorých prípadoch sa objaví nad nepriateľom terč, čo značí rýchle a efektívne mrzačenie pomocou pištole.

Popri útočení sa budeš musieť v bojoch aj brániť, napríklad keď uvidíš pri nepriateľovi modrú značku. Termaganti majú vo zvyku skočiť na teba z diaľky a pri správnom načasovaní obrany ho dokážeš rozrezať na polovicu ešte vo vzduchu. Nie všetky útoky sa dajú blokovať a pri červenej značke je potrebný úskok do strany.

Saber Interactive / FonTech

Najväčšiu výzvu predstavujú bossovia, ktorí sa objavia na miestach, kde by si ich nečakal, teda niekde v strede misii. Jeden z prvých bossov sa dokáže stať neviditeľným a následne zaútočiť z iného smeru, takže budeš mať málo času na to, aby si mu ubral čo najväčší kus z ukazovateľa zdravia.

Poteší aj veľké množstvo zbraní na diaľku, teda rôzne Boltguny, ktoré majú svoje štatistiky, rovnako ako zbrane pre boj z blízka. Niektoré sú poloautomatické a majú dokonca ďalekohľad, čo sa v niektorých pasážach zíde, no väčšinu času budeš kvôli množstvu nepriateľov rád za automatiku s veľkým počtom nábojov.

Už v prvých misiách získaš dokonca aj pušku s granátometom, ktorá je mimoriadne efektívna na likvidáciu hordy Tyranidov. Keďže nepriateľov bude veľa, muníciu je potrebné dopĺňať zbieraním krabíc s nábojmi. Mimoriadne efektívne sú aj granáty, ktoré sa delia na výbušné, šokové a implózne Krak granáty, ktoré sa nalepia na nepriateľa a spôsobia vysoké poškodenie.

Saber Interactive / FonTech

Ďalšou kapitolou sú ťažké zbrane ako guľomet alebo plameňomet. Tie môžeš niesť spolu s pištoľou a dlhou zbraňou, no majú obmedzenú kapacitu zásobníka a po jeho vyčerpaní túto zbraň zahadzuješ. Dokáže ti však pri značnej presile priniesť veľkú výhodu. Je škoda, že pri absencii akéhokoľvek vylepšovania postavy, autori nepriniesli aspoň úpravu zbraní.

Keď budeš mať na mále, pomôže ti špeciálna schopnosť postavy, ktorá sa líši podľa aktuálnej misie a po jej použití je potrebné istý čas počkať pred jej opätovnou aktiváciou. Jednou z týchto schopností je dočasné automatické dopĺňanie života spolu so zvýšeným poškodením.

V inej misii zas dostaneš Jump Pack, pomocou ktorého sa dostaneš na vyššie položené miesta alebo ho využiješ na likvidáciu nepriateľov zo vzduchu. Hra ponúka štyri úrovne náročnosti a už na normálnej sa z času na čas dostaneš do problémov, keď ťa obkľúčia roje vesmírneho hmyzu a tvoje životy budú rapídne klesať.

Saber Interactive / FonTech

Súbojový systém je brutálny ako nikde inde a jeho krása tkvie v priamočiarosti a jednoduchosti. Hra nestráca čas vylepšovaním hrdinov a nekonečným grindom, ale prináša brutálnu zábavu v najčistejšej možnej podobe, čo dnes už takmer nevidieť.

Najjednoduchšie je označiť Space Marine 2 ako hybrid medzi Gears of War a DOOMom, no v konečnom hodnotení nedosahuje kvalitu ani jedného z nich. Napriek tomu, že krvavá akcia je tu zábavná, príde moment, kedy sa kvôli absencii vylepšovania postavy alebo získania jedinečných nových zbraní môže dostaviť stereotyp.

Kooperácia a vylepšenia postavy neohúria

Celá kampaň, s výnimkou prvej misie, je hrateľná v kooperácii s dvoma spolubojovníkmi, ktorí majú k dispozícii rovnaké útoky ako ty. Bohužiaľ hra je veľmi jednotvárna, prechádzate po mape a likvidujete hordy nepriateľov v každej väčšej oblasti, následne sa presuniete do ďalšej a opakujete činnosť, čo pripomína štýl Gears of War, podobne ako prvá časť Space Marine.

Saber Interactive / FonTech

Titul obsahuje aj separátny režim Operations, kde nájdeš zatiaľ šesť misií hrateľných kooperačne. Rozdiel oproti kampani tkvie v tom, že si môžeš vopred vybrať špeciálnu schopnosť postavy a dokonca aj upraviť výzor postavy. Tu si autori zaslúžia veľkú pochvalu, pretože pri úprave som mal pocit, že ručne maľujem postavičku, podobne ako v stolnej hre Warhammer 40K.

Tieto misie sú určené aj na rozšírenie príbehu hry, pretože sa odohrávajú paralelne s kampaňou a vidíme v nich, akými výzvami sa museli prebojovať ostatné jednotky ľudského Impéria. Autori plánujú postupné pridávanie misií a potešujúcou správou je, že sa nebudú viazať na Season Pass, takže k nim budú mať prístup všetci hráči.

V hre chýba aspoň základná interakcia medzi postavami, napríklad tímový útok alebo spoločná exekúcia nepriateľa, ktorá by dala kooperácii hĺbku a nefungovali by ste iba ako traja nezávislí vojaci. Pokiaľ nemáš s kým hrať, rolu Chairona a Gadriela preberie umelá inteligencia.

Saber Interactive / FonTech

Sú však veľmi nevýrazní, moc toho nenahovoria a nedávaš im žiadne priame rozkazy, takže len sekajú všetko čo sa hýbe. Medzi vedľajšími postavami a Titom nenájdeš okrem vzhľadu žiadny rozdiel. Pokiaľ padneš v boji, dokážu ťa niekoľkokrát počas misie oživiť, no to dokážeš spraviť aj sám pomocou relikvií, ktoré sú roztrúsené na rôznych miestach.

Automatické dopĺňanie životov tu nenájdeš, na liečenie požiješ lekárničky, ktoré nájdeš roztrúsené po mape, no v jednom momente budeš mať pri sebe maximálne dva kusy. Titus má však k dispozícii energetický štít, ktorý sa dobíja buď po chvíľke automaticky alebo pomocou exekúcie nepriateľa.

Výnimočná architektúra, ale prostý dizajn máp

Okrem bitiek s vysokou presilou a občasného potiahnutia za páku, či stlačenia tlačidla na otvorenie cesty k ďalšej oblasti tu toho po hrateľnostnej stránke moc nenájdeš. Tvorcovia to však vynahradzujú výnimočným dizajnom prostredí, v ktorom sa nachádzajú architektonické skvosty v imperiálno-gotickom štýle.

Saber Interactive / FonTech

Gigantické stavby zdobené symbolmi frakcií, ale tiež plno mŕtvol a krvi všade naokolo tvoria v depresívnej atmosfére to pravé gro Warhammeru. Dostaneš sa aj do vnútra budov, do bludísk v priemyselnými trubkami sprevádzaných chodbách, ale aj do pralesných močiarov. Prostredia sú jednou z ozdôb tejto hry a na každej z troch planét sa budeš kochať inými výhľadmi na spustošenú krajinu.

Čo sa týka samotného dizajnu máp, nejde o nič svetoborné. Veľké oblasti sú prepojené koridormi a len občas sa nájdu zákutia, ktoré sa oplatí preskúmať kvôli munícii alebo novým zbraniam. Je škoda, že Saber Entertainment nezakomponoval viac prieskumu, čo by pomohlo samotnej hrateľnosti, ktorá sa po čase dostane do stereotypu.

V celej hre nenájdeš dokonca žiadne vylepšovanie postavy po stránke nových schopností, takže sa budeš musieť uspokojiť iba s útokmi, ktoré sa naučíš na začiatku. Jedinú variabilitu tak ponúka pestrý arzenál zbraní, z ktorého si budeš vyberať aj v PvP režime.

Oceňovaný multiplayer

PvP mód sa volá Eternal War a stretnú sa v ňom dve armády, Adaptus Astartes a Heretic Astartes. V každej armáde je šesť hráčov a môžeš si zvoliť buď jednu zo šiestich vopred vytvorených tried vojakov, ktorým môžeš upravovať výzbroj.

Saber Interactive / FonTech

Strety budú prebiehať v troch módoch – Annihilation, Seize Ground a Capture & Control. Sú to štandardné multiplayerové módy známe aj z iných hier, konkrétne Team Deathmatch, obsadenie náhodného bodu na mape a obsadzovanie miesta, ktoré pridáva tvojmu tímu víťazné body.

Počas hrania Operations aj Eternal War sa ti budú postupne odomykať kozmetické vylepšenia, ale aj nové farby, ktorými si vyzdobíš svojho mariňáka v oboch režimoch. V čase písania recenzie som sa do reálnej PvP hry nedostal, pretože matchmaking zatiaľ nie je spustený.

Dobrý technický stav

Po technickej stránke ide o vydarený kúsok, v menu si vieš prepnúť režim kvality a výkonu, pričom výkon je samozrejme preferovaný. Aj v ňom však narazíš na momenty, kedy framerate padne pod ideálnych 60 snímok za sekundu, napríklad pri veľkom množstve nepriateľov na obrazovke.

Saber Interactive / FonTech

DualSense ovládač ponúka štandardné funkcie adaptívnych spúští a autori sa pekne vyhrali s tým, aby mala každá zbraň vlastnú citlivosť. Haptická odozva je vynikajúca, zachytáva každý pohyb tvojho Ultramariňáka, krok pravou nohou sa odrazí na pravej strane ovládača a naopak, čím umocňuje pocit jeho veľkosti a sily.

Po vizuálnej stránke ide skôr o priemer, ktorý neurazí, ale ani neočarí. Tvorcovia sa viac zamerali na efekty krvi, ktorej preleješ hektolitre a často sa stane, že Titova zbroj nebude modrá, ale kompletne sfarbená na červeno. Bojové animácie postáv sú vytvorené výborne a z každého útoku cítiš jeho silu.

Treba oceniť aj úroveň detailov a ostrosti v diaľke, keďže bojové polia sú veľké a mnoho vecí sa odohráva aj mimo hernej zóny. Uvidíš tam napríklad hordy Tyranidov prichádzajúce z horizontu kedy vieš, že ťa čaká tuhá bitka.

Verdikt

Warhammer 40K: Space Marine 2 sa nesie na podobnej vlne, akú nám predstavil už prvý diel v roku 2011. Krv a brutalita sú prítomné na každom kroku a kúskovanie nepriateľov tiež nechýba pri intenzívnych bitkách s gigantickou prevahou Tyranidov. Nájdeš tu hneď niekoľko ich druhov, ktoré sú dostatočne variabilné, každý z nich ťa dokáže potrápiť iným spôsobom a neskôr sa stretneš aj so silami Chaosu.

Saber Interactive / FonTech

Hru si užiješ aj keď nepoznáš svet Warhammeru, no bod naviac si určite pripočítajú nadšenci tejto franšízy. Tuctový príbeh o boji za Impérium Človeka je iba na okrasu a ženie ťa do ďalších misii, v ktorých nájdeš stále tuhších protivníkov. Škoda, že autori nezapracovali aspoň jednoduchý RPG systém, pomocou ktorého by si získaval počas kampane nové schopnosti.

Jednoduchí spoločníci tiež neohúria, no robia presne to isté, čo budú robiť aj kooperační spolubojovníci a v konečnom dôsledku aj ty sám – strieľať na všetko živé a presúvať sa medzi bojiskami v rámci mapy. Poteší bohatý arzenál zbraní vrátane Chainswordu, rôznych variácii Boltgunov, či plameňomet a niekoľko typov granátov.

Saber Interactive / FonTech

Autori sa vyhrali aj s dizajnom prostredí, ktorý hrdo reprezentuje brutalitu, surovosť, ale aj veľkoleposť sveta Warhammeru. Technická stránka je zvládnutá dobre, no chcelo by to ešte drobné úpravy, aby hra zvládla udržať snímkovanie aj pri pasážach, kedy je na obrazovke množstvo Tyranidov.

Hra obsahuje aj Season Pass, no ten bude pridávať iba exkluzívne kozmetické predmety a všetky nové režimy a mapy budú zdarma pre všetkých hráčov. Space Marine 2 príde už 9. septembra na PC, PlayStation 5 a Xbox Series X/S.

HODNOTENIE

7.5/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú