Sovietsky rýchlovlak predbehol dobu o 30 rokov. Bol lacnejší než diaľnice a lepší než lietadlo vďaka prekvapivému materiálu
Rusi mali naprieč históriou množstvo bláznivých aj geniálnych nápadov. Kvôli politickým a socioekonomickým pomerom však na drvivú väčšinu ich technologických riešení dodnes len padá prach. Presne takýmto prípadom je aj rýchlovlak z 30. rokov, ktorý takmer predbehol dobu o viac než 30 rokov.
Revolučný rýchlovlak pritom za všetko vďačil prekvapivému materiálu, ktorý ho robil lacnejším než stavba diaľnic. Čo sa teda stalo s rýchlovlakom, ktorý mal pochovať letectvo, a prečo ho nikdy nepostavili, aj keď bol taký nadčasový?
Nešlo o prvý pokus
V súvislosti s mnohými vynálezmi Rusov a (neskôr) Sovietov z konca 19. a začiatku 20. storočia je dôležité vysvetliť komplikovanosť politického pozadia, v ktorom dané technológie vznikali. Úplne prvý pokus o jednokoľajový „rýchlovlak“ totiž v ruskom prevedení vznikol už v roku 1910.
Veľkou témou v tomto období bolo prepojenie Petrohradu s Moskvou, na ktoré sa sústredilo hneď niekoľko inžinierov. Menovite svojou prácou zásadne prispel Pyotr Shilovsky (niekedy štylizované Shilowsky), ktorého gyroskopický jednokoľajový vlak si vieš dnes prezrieť v londýnskom Science Museum – i keď len model v zmenšenej podobe.
Shilovsky však čelil problémom, ktoré boli v danej dobe pre Ruské impérium typické. Počas jeho práce v Európe začala zúriť 1. svetová vojna, na ktorú doplatil aj zopár rokov po jej konci, keď v Ruskom impériu začala panovala nestabilita a vypukla občianska vojna. Nádeje na realizáciu jeho plánov úplne zabil vznik Sovietskeho zväzu v roku 1922.
Jeho vlak mal na svoju dobu a technologické limity vtedajšieho Ruska nesmierne prekvapivé parametre, keďže dosahoval rýchlosť až 160 km/h. Na dnešné pomery nemôžeme hovoriť o rýchlovlaku (na to by musel mať maximálnu rýchlosť minimálne 250 km/h), no v danom čase by to bolo obrovské zlepšenie.

Aj napriek potenciálnemu pozitívnemu dopadu tento jednokoľajový vlak nikdy dostatočne nezaujal a nezískal financovanie, ktoré potreboval. Mnohí obviňujú práve politické pozadie, no pravdou je, že aj samotná výstavba by bola v danom období nesmierne náročná. Sovieti sa však ani náhodou nevzdali.
Prvý skutočný rýchlovlak fungoval
Na Shilovskyho prácu nepriamo nadviazal v 30-tych rokoch 20. storočia M. I. Yarmanchuk (niektoré ruské dobové zdroje jeho meno štylizujú aj Yarmolchuk a v skutočnosti mal byť ukrajinského pôvodu), keď vo februári 1934 unikli tajné informácie o tom, že sa rozhodol postaviť revolučný jednokoľajový vlak, informoval v danom čase magazín Popular Science.
Zásadným elementom, ktorý mal z tohto vlaku robiť priameho konkurenta diaľnic, je fakt, že jeho výstavba mala byť lacnejšia, prinajhoršom rovnako nákladná ako výstavba diaľnic. To sa malo podariť vďaka tomu, že vlak sa pohyboval po špeciálnej „koľaji“.

V článku sa po odomknutí dozvieš
- Vďaka čomu mal ruský rýchlovlak zvládať rýchlosti okolo 300 km/h a aký pohon využíval
- Prečo ho nikdy nepostavili v praxi, keď v testoch exceloval
- Akým najväčším prekážkam tento dizajn čelil
- Ktorý jeho aspekt sa preniesol aj do dnešných rýchlovlakov
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
Čítaj viac z kategórie: Vesmír a veda
Teraz čítajú

Medzi kométou 3I/ATLAS a Zemou sa objavil ďalší záhadný objekt, nemá chvost a vedci sú zmätení

Nový liek zmení ľudstvo. Slovenskí vedci skúšajú technológiu, ktorá dokáže zastaviť starnutie

Česko vyhralo jackpot. Pod zemou našlo poklad za miliardu eur, ťažiť ho zatiaľ nemôže

Vedci neverili vlastným očiam. Po vyše 4 000 rokoch našli zabudnuté mesto, z ktorého im padla sánka

NASA potvrdila šokujúce zistenia: Záhadný objekt sa správa inak ako kométa, majú vraj dôkazy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Spolujazdci si nevypijú ani kvapku, hrozia mastné pokuty. Vláda sprísňuje pravidlá
PREMIUMNa sociálnych sieťach vieš zarobiť aj 300 eur za jedno video. Nepotrebuješ byť ani influencer (ROZHOVOR)

Slováci podceňujú kefku aj zubára. Riziko mozgovej príhody stúpa až o 86 %, ukazuje najnovšia štúdia

Vedci našli záchranu v obľúbenom nápoji Slovákov: Hodiny sedenia už nemusia ničiť tvoje cievy

Ficovi v Poprade zrušili prednášku na škole. Na chodníku sa objavili vulgárne nápisy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Má biliónovú hodnotu a zmení ekonomiku celej planéty. Vo vesmíre sa skrýva poklad, odvážlivci pôjdu po neho
- Plastom zvoní umieračik. Konečne máme náhradu a vďačíme aj Slovákom
- Stromy v džungli oblievali ľadom. Prvý Predátor bol všetkým na smiech, takto prežil vlastnú hanbu
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
-
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Rusko vyľakalo celý Západ. Multifunkčnou superzbraňou chce dobyť prekvapivú časť sveta
- Má biliónovú hodnotu a zmení ekonomiku celej planéty. Vo vesmíre sa skrýva poklad, odvážlivci pôjdu po neho
- Chce ním dobyť svet a pokoriť rekordy. Netflix predstavil svoj najväčší seriálový projekt v prvej ukážke
- Japonci spustia „neobmedzený” zdroj energie. Z 1 gramu paliva jej vyrobí toľko, čo 8 ton ropy
-
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Rusko vyľakalo celý Západ. Multifunkčnou superzbraňou chce dobyť prekvapivú časť sveta
- Na Slovensko prichádza nový kanál. Ponúkne desiatky filmov a bude úplne bez reklám
- Politici nám klamú, Slovákov dobehne krutá pravda. Ekonóm vysvetlil zdraženie energií, ktoré spôsobí Green Deal
- Slováci budú nadšení. Platené TV stanice teraz môžu sledovať úplne zadarmo
Nvidia nečakane dostala tvrdý zákaz. Do tejto krajiny už nemôže vyvážať čipy
Chaos v leteckej doprave. Tisíce letov zrušených, zamestnanci hlásia kolaps systému
EÚ prekročila červenú čiaru a chystá veľkú kontroverziu. Čas sa kráti, kričia vedci z celého sveta
Japonská automobilka hlási stratu 600 miliónov eur. Pripisuje ju clám, má plán, ako sa vrátiť k zisku
Obrovská nádej pre celú Európu: Americký ropný gigant preskúma dôležité ložisko plynu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Spolujazdci si nevypijú ani kvapku, hrozia mastné pokuty. Vláda sprísňuje pravidlá
PREMIUMNa sociálnych sieťach vieš zarobiť aj 300 eur za jedno video. Nepotrebuješ byť ani influencer (ROZHOVOR)

Slováci podceňujú kefku aj zubára. Riziko mozgovej príhody stúpa až o 86 %, ukazuje najnovšia štúdia

Vedci našli záchranu v obľúbenom nápoji Slovákov: Hodiny sedenia už nemusia ničiť tvoje cievy

