Šoféroval som Mercedes GLE 53 AMG s výkonom takmer 500 koní – toto všetko som zistil o „superSUV“, ktoré je inžinierskym klenotom
Vo svete je jasne vidieť, že dominancia SUV segmentu rozhodne neklesá, práve naopak. Tento segment rok čo rok narastá na popularite a aktuálne už takmer niet automobilky, ktorá by sa týmto smerom nevydala. Veľa ľudí zvykne hovoriť, že sú tu autá a potom Mercedes.
Toto odvážne tvrdenie je, žiaľ, (pre ostatných výrobcov) do istej miery pravdivé. Vo svojej podstate totiž posledné roky Mercedes naozaj nemá konkurenciu v technologickej vyspelosti a pokroku smerom k jazdnym vlastnostiam. Povedať o mohutnom SUV-čku, že je to klenot medzi športiakmi, by bol veľký hriech. Povedať však, že je elita medzi športovými SUV-čkami, už tak ďaleko od pravdy rozhodne nie je.
Ja som si na týždeň požičal najnovší Mercedes-AMG GLE 53, ktorý po facelifte možno navonok nevyzerá až tak radikálne zmenený, avšak použité technológie pod „povrchom“ už rozhodne možno označiť za prelomové.
V niekoľkých kľúčových bodoch ti predstavím to najpodstatnejšie, čo robí AMG pravým AMG a čo výrazne odlišuje Mercedesy od zvyšku automobilového sveta. Dávam ti do pozornosti aj recenziu klasického GLE bez prívlastku AMG, ktoré ma dostalo hlavne jednou špecifickou vymoženosťou, viac TU.
Výrazný modrý lak, 21-palcové kolesá, široké blatníky a poriadne tučný vzhľad. Klasický vzhľad modelu GLE možno nesadne každému a pôsobí trochu fádne, no akonáhle príde na rad úprava od AMG, zo škaredého káčatka sa stane poriadne agresívna mašina. Už navonok jasne vidieť, že toto auto rozhodne nie je nič pre utiahnutých jedincov. Na ceste ťa bude poriadne vidieť a hlavne počuť, no k tomu neskôr.
V prednej maske ihneď zaujmú FullLED svetlá MultiBeam s možnosťou vyrezávania objektov. Kvalitatívne jednotka s hviezdičkou, bez diskusie.
Výfuková sústava AMG Performance s klapkami je niečo, čo sa stane okamžite ohromne návykovým. Už len to, ako si pri preradení „prdne“ alebo pri režime Sport + sprevádza jazdu strieľanie do výfuku je niečo, čo si budeš užívať plnými dúškami. Priznám sa, veľakrát som sa prichytil, že si len tak jazdím a zabávam na tejto úžasnej akustickej symfónii…
Srdom je 6 valcový motor dopovaný 2 turbodúchadlami a jednou špecialitou. Výkon 320 kW (435 k) a krútiaci moment 520 Nm netreba príliš komentovať. Na 100 km/h zrýchli len niečo málo cez 5 sekúnd a poriadny ťah cítiť v celom spektre otáčok.
Motoru k dvojitému prepĺňaniu však pomáha okrem turbodúchadla aj elektrický kompresor, ktorý je napájaný 48 V sieťou. Elektrický prídavný kompresor ihneď vytvorí vysoký plniaci tlak, až kým sa nezapojí veľké turbodúchadlo. Motoru okrem ale toho pomáha aj elektrický štartér generátor, označovaný aj EQ Boost. Práve EQ Boost pridáva ďalších 16 kW (22 k) výkonu, no hlavne veľmi slušných 250 Nm krútiaceho momentu.
9-stupňová automatická prevodovka je opäť kapitola sama o sebe. Nielenže dokáže pri komfortnom režime držať kultivovaný chod motora a všetky kone pekne spriahnuté pod kapotou, vo výsledku vygeneruje aj veľmi príjemnú spotrebu na úrovni 10-11 litrov pri normálnej jazde. V športovom režime aj bez manuálneho radenie presne vie, kedy má dať aký stupeň pre čo najlepšie jazdné vlastnosti. Tu sa však už bavíme o spotrebe na úrovni 20-25 litrov na 100 km, no jazdný zážitok vykompenzuje časté zastavenie na čerpacích staniciach (aj keď má nádrž 90 litrov).
Len pre zaujímavosť pre všetkých Slovákov, pri 130 kilometrovej rýchlosti točí motor na 9 prevodom stupni len 1800 ot/min, čo je rozhodne číslo hodné rešpektu k vlastnostiam motora.
Vzduchový podvozok filtruje nerovnosti veľmi dobre, aj keď tie 21-palcové disky na tomto testovanom kúsku rozhodne cítiť. V športových režimoch Sport a Sport+ sa zníži svetlá výška o 15 mm. Toto zníženie je k dispozícii aj v režime Comfort, no to sa deje až po prekročení rýchlosti 120 km/h pre lepšiu aerodynamiku.
Krásnym doplnkom je efektné prepínanie režimov otočnými koliečkami na volante, pričom na volante sa nachádza aj zapnutie / vypnutie Start&Stop systému a prepínanie nastavenia podvozku AMG Dynamics.
Stačí jeden pohľad na interiér a ihneď vieš, že sedíš v Mercedese…
…nemecká automobilka nemá v tomto smere aktuálne konkurenciu a prepracovanosť, priestrannosť či vyhotovenie interiéru nejde inak označiť ako famózne.
Hlavnými prvkami interiéru sú dve 12,3-palcové FullHD obrazovky so starým-známym systémom MBUX.
Funkcie systémov vieš ovládať štyrmi spôsobmi – ovládanie pomocou stredového touchpadu s dotykovou plochou a niekoľkými manuálnymi tlačidlami, pomocou samotných displejov, z ktorých ten pravý je aj dotykový alebo pomocou pravej miniatúrnej dotykovej plochy na volante.
Displej pred sebou ovládaš dotykovou plochou na ľavej strane volantu, pričom aj tento displej dokáže mať nespočetné množtvo možností zobrazenia, nižšie ti ukážem niekoľko kombinácií:
Vyzdvihnúť musím aj režim Komfort Energizing, ktorý prispôsobí teplotu, masáž sedadiel či ambietné osvetlenie interiéru napríklad pri dlhšej ceste, aby prispel k lepšej vitalite vodiča.
Zaujme tiež inteligentné nastavenie sedadla vodiča podľa nastavenej výšky osoby, ktorá v aute aktuálne sedí.
Asistenčných systémov je tu neúrekom a spomeniem len tie najhlavnejšie – adaptívny tempomat so schopnosťou čítania dopravných značiek a prispôsobovanie rýchlosti aj do zákrut podľa mapových podkladov a GPS či automatická zmena jazdného pruhu po zapnutí smerovky.
Navigácia s rozšírenou realitou je v MBUX už neoddeliteľnou súčasťou a pôsobí ešte stále skutočne unikátnym dojmom aj po toľkých modeloch, čo som už od Mercedesu skúšal.
Nechýbajú ani aplikácie, ktoré komunikujú so vstavanou 4G SIM kartou v aute s okolitým svetom cez internet a vodičom tak dávajú informácie ako počasie, dopravná situácia či možnosť dokupovať si funkčné softvérové prvky do systému auta.
Aby som nezabudol, samozrejmosťou je aj podpora aplikácie Mercedes Me (Android a iOS), ktorá dokáže na diaľku auto lokalizovať, uzamknúť, vykúriť ak má nezávislé kúrenie či objednať sa do servisu.
Mercedes-AMG GLE 53 4Matic je mohutné, ozrutné, no hlavne vo svojej základnej podstate skutočne výborné auto, ktorému rozhodne nechýba športový duch. Aj keď ma teraz mnohí môžu ukameňovať, že tu vychvaľujem SUV ako výborné športové auto, jeho komplexnosť či cit pre detaily ukázali, ako pokročilo vyrába Mercedes v dnešnej dobe autá.
Nie je to síce ten pravý športový zážitok z rýchlej jazdy, keďže 2,3 tonová karoséria výborne filtruje rýchlosť či okolie, nikde nie je napisané, že si aj tak nemôžeš užiť v tomto mastodontovi srandu.
A cena? Základná začína na 89 000 €, avšak mnou testovaný model však už bol výrazne prešpikovaný príplatkovou výbavou, ktorá vystrelila jeho cenu na 117 000 €. Tak čo si o Mercedes-AMG GLE 53 myslíš? Stojí za to? Apropo, k dispozícii je aj verzia GLE 63 a GLE 63S, ktoré atakujú výkonom takmer 580, respektíve viac ako 600 koní.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vymenil som svoje smart hodinky za „Čínu“ a ostal som zarazený. Najväčší predsudok Slovákov je dávno preč
Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
Jazdná dokonalosť v kontroverznom balení. Nové BMW X3 potešilo dojazdom, má však nečakanú slabinu
Zavarí ti všetky mozgové závity. Hrali sme novinku od majstra Hidea Kojimu
Zabudni na Last of Us. 28 rokov potom je hororový adrenalín, na aký čakáme roky (RECENZIA)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ryanair ustupuje a zavádza štedrejší limit batožiny. Vieme, odkedy zmena začne platiť
9 z 10 Slovákov má cholesterol v červených číslach a netuší o tom. Stačí malá zmena v strave, radia odborníci
U lekára nebudeš čakať, diagnózu dostaneš do 3 minút. Adamov startup chce zmeniť spôsob, akým funguje zdravotníctvo
Za položenie uteráka na Draždiaku zaplatíš najnovšie 1 €: „Petržalské more“ potrebuje správcu, tvrdí Hrčka
VIDEO: Ministerku Šimkovičovú na folklórnom festivale vo Východnej vypískali
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa do neho investovala miliardy eur, teraz ho ľudia nechcú. Predaj energetického zariadenia prudko klesol
- Začala sa neviditeľná vojna o suroviny. Štyri veľmoci spustili tajný plán, aby odstavili Čínu
- Uzavreli kvôli nemu Bratislavu a v Holíči postavili pancierový vlak. Akčný film so slovenskými koreňmi má prvý trailer
- Vymenil som svoje smart hodinky za „Čínu“ a ostal som zarazený. Najväčší predsudok Slovákov je dávno preč
- Európa výrazne zbrojí. Budeme mať supertank budúcnosti, spojilo sa už množstvo krajín aj gigantov
-
- Európa do neho investovala miliardy eur, teraz ho ľudia nechcú. Predaj energetického zariadenia prudko klesol
- Vymenil som svoje smart hodinky za „Čínu“ a ostal som zarazený. Najväčší predsudok Slovákov je dávno preč
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- iPhone stráca lesk. Slováci už nechcú míňať za mobily 1000 eur a našli si nového miláčika
- Šokoval brutalitou aj hereckými hviezdami. Akčný megahit z roku 2022 pokračuje, tu je trailer
-
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Stáročia stará záhada má jasnú odpoveď. Vo vnútri Mesiaca našli veľké prekvapenie
- Deje sa to len raz za 11 000 rokov. K Slnku sa blíži záhadná planéta a vedci musia konať rýchlo
Z trhu zostali len kolesá a karosérie: Ruský automobilový priemysel je v troskách, tieto čísla sú hrozivé
Pitná voda na Slovensku je v ohrození. Zaostávame v boji proti najväčšiemu nepriateľovi
Vyhynulo až 90 % života. Vedci konečne našli príčinu najväčšej katastrofy v histórii Zeme
Brusel čelí veľkému tlaku: Česi chcú prepísať prísne emisné pravidlá, podporilo ho 17 spojencov
Stellantis zvyšuje kritiku EÚ: Tieto autá nikto nekupuje, budeme musieť zatvárať závody v Európe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP