Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Spoločnosť Meta, ktorá stojí za niekoľkými sociálnymi sieťami, uvažuje nad vážnymi zmenami, ktoré môžu znamenať pre slovenských politikov drastické oklieštenie ich dosahu, informuje Reuters. Meta má totiž problémy s reguláciami v Európskej únii, kvôli ktorým dostala aj pokutu v hodnote niekoľkých stoviek miliónov eur.

Používatelia dostanú viac slobody

Nový plán spoločnosti Meta, ktorého špecifiká zatiaľ známe nie sú, má umožniť európskym používateľom presnejšie nastaviť preferencie, ktoré sa týkajú cielenej reklamy a tiež politickej reklamy. Zo slovenských politikov ju najviac využívajú Robert Fico, Milan Uhrík a Tomáš Špaček, ktorí môžu vďaka novým zmenám prísť o značnú časť svojho dosahu.

V EÚ Meta ponúkne možnosť úplne si takéto cielené reklamy zrušiť a to ako na Facebooku, tak aj na Instagrame, ktorý spoločnosť takisto vlastní. Problémom je aj politická reklama, ktorej definícia je v EÚ nesmierne široká a Meta môže byť nútená ju úplne zakázať. Na prísnejších pravidlách politickej reklamy sa zákonodarcovia EÚ dohodli ešte vo februári.

FOTO TASR - Michal Svítok

Podľa portálu TechCrunch môžu proti takejto forme reklamy protestovať aj používatelia v USA, ktorí však musia vyplniť formulár.

Ten najprv spoločnosť vyhodnotí, než dôjde k jeho implementácii. Meta je tlačená k spomínaným krokom kvôli mnohým problémom a sťažnostiam, ktorým v EÚ čelí.

Najúspešnejší je Fico

Ako informuje Startitup, z dát agentúry New School Communications vyplýva, že najúspešnejším je Fico, ktorý mal k 20. marcu približne 125-tisíc interakcií (reakcií, komentárov či zdieľaní). Nasleduje za ním poslanecký asistent z Republiky Špaček, ktorý svoju stránku kŕmi najmä proruským obsahom. K rovnakému dňu dosiahol viac ako 116-tisíc interakcií. Tretí je už spomínaný Uhrík s takmer 89-tisíc interakciami.

Pri pohľade na výdavky jednotlivých politikov na platenú reklamu na sociálnych sieťach rebríčku dlhodobo dominoval Marián Kotleba. Toho však počas uplynulého mesiaca predbehol Michal Šimečka, ktorý k 27. marcu zaznamenal výdavky za reklamu vo výške 7 621 eur.

Porušuje regulácie

Meta napríklad porušuje nové regulácie o zákaze toku niektorých dát medzi USA a EÚ, pričom prichádzajú neustále nové pravidlá, ktoré sú podobné spoločnosti nútené plniť a ostáva im čoraz menej priestoru na to, aby z nich jednoducho vykľučkovali. Doteraz najväčší dopad mal prípad z januára, ktorý sa týka nútenia používateľov do súhlasu s kontraktom, ktorý zahŕňa cielené reklamy, spomína The Wall Street Journal.

Facebook (koláž redakcia)

Za to si Meta vyslúžila mastnú pokutu vo výške 390 miliónov eur, čo je poriadna suma aj na tak obrovskú spoločnosť. Meta sa, pochopiteľne, snaží proti takýmto rozhodnutiam bojovať a svoju situáciu čo najviac zjednodušiť, avšak práve EÚ je v tomto smere čoraz neoblomnejšia a snaží sa, aby firmy za svoje chyby a prešľapy platili.

Podobné spoločnosti pritom z takýchto reklám ťažia nemalé zisky a na problémy narazili už v roku 2021, kedy Apple umožnil používateľom aplikácií zakázať sledovanie používania. Firmy tak prišli o množstvo dát, ktoré potrebujú pre efektívne cielenie reklám.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú