Slovensko vstúpi do novej éry a postaví veterné elektrárne. Vieme, kde a koľko
Na jar tohto roku, keď sa v médiách začali objavovať správy o plánoch na výstavbu veterných elektrární, sa diskutovalo o ohromujúcich číslach. Slovenské úrady vtedy hodnotili veterné parky s celkovým výkonom 700 megawattov (MW), čo prevyšovalo súčasnú kapacitu všetkých existujúcich slnečných elektrární.
V súčasnosti sa na Slovensku pripravujú projekty veterných elektrární s obrovskou kapacitou až 1 116,5 MW, ktoré majú celkovú hodnotu 1,4 miliardy eur.
Toto znamená približne 200 veterných turbín rozmiestnených po celom Slovensku, ako uvádza Slovenská asociácia fotovoltického priemyslu (SAPI).
Je dôležité zdôrazniť, že tieto čísla zahŕňajú iba projekty, ktoré sú členmi tejto asociácie. Ak by sa všetky tieto projekty naozaj realizovali, dokázali by zabezpečiť dodávku elektriny pre 736-tisíc slovenských domácností.
Tri veterné parky
Tieto projekty sa ale nachádzajú v rôznych štádiách prípravy. Zatiaľ čo niektorí investori stále hľadajú vhodné lokalizácie so silným vetrom, iní už prechádzajú procesom povoľovania a hodnotenia vplyvov na životné prostredie (EIA).
V súčasnosti existuje 15 projektov, ktoré sa nachádzajú v rôznych fázach EIA. Portál Finsider sa podrobne zameral na tri veterné parky, ktoré sa nedávno objavili na Enviroportáli.
Tri spoločnosti, ktoré sa zaoberajú výstavbou elektrární z obnoviteľných zdrojov, plánujú vybudovať veterné parky v blízkosti Nitry, Vrábeľ a Nových Zámkov.
Firma WSB Invest plánuje realizovať projekt v obci Paňa pri Vrábľoch, ktorý zahŕňa výstavbu šiestich veterných turbín s maximálnou výškou 230 metrov. Každá turbína bude mať výkon 6 MW a ročne bude schopná vyrobiť až 100 GWh elektriny.
Investor zatiaľ nedokáže odhadnúť výrobné náklady na 1 MWh elektriny, pretože budú závisieť hlavne od celkových investičných a prevádzkových nákladov.

„Tieto, vzhľadom na počiatočné štádium povoľovacích procesov, budú známe až v neskoršej fáze projektu. Platí však, že technológia výroby elektriny z vetra patrí v súčasnosti medzi najlacnejšie,“ ozrejmil Ján Lacko, projektový manažér WSB Invest.
Investor plánuje začať výstavbu až koncom roku 2027 a dokončenie veterného parku sa očakáva v druhom štvrťroku 2028. Treba však zdôrazniť, že termín je len orientačný, pretože povoľovacie konanie na Slovensku trvá roky.
Konkrétne požiadavky úradov
Dánska spoločnosť Eurowind Energy plánuje realizovať až tri projekty v okolí obcí Báb, Močenok a Ľudovítová. Projekt severne od Nitry v Ľudovítovej je momentálne v procese EIA (environmentálneho vplyvu) a úrady už vyjadrili konkrétne požiadavky na hodnotenie.
Investor má v úmysle postaviť tam dve veterné turbíny s výkonom od päť do sedem MW. Tieto turbíny by mohli vyrobiť až 34 GWh elektriny ročne. Dáni plánujú začať výstavbu už v roku 2025 a dokončenie veterného parku očakávajú o rok neskôr.
Manažér Eurowind Energy Peter Hegeduš počíta s výrobnými nákladmi 65 až 95 eur za MWH. Povedal to pre portál Denník N.
Takto vyzerá demontáž a oprava batérie Škody Enyaq
Musia vypracovať podrobnú dokumentáciu
Plány investora Green Energy Holding zahŕňajú výstavbu veterného parku pri Dedine Mládeže v blízkosti Nových Zámkov, ktorý bude obsahovať osem veterných turbín.
Tieto turbíny budú mať výkon od päť do sedem MW a celková výška dosiahne 255 metrov. Očakáva sa, že budú schopné vyrobiť ročne až 120 GWh elektrickej energie.
Hoci sa projekt už od roku 2021 posudzoval úradmi, iba teraz v júni investor dostal od úradov stanovisko ohľadom ďalšieho postupu. Požaduje sa od neho podrobná dokumentácia o veterných podmienkach v danej lokalite.
Zdĺhavý schvaľovací proces
Na Slovensku sa výstavba veterných turbín spomaľuje najmä kvôli zdĺhavým povoľovacím procesom, ktoré môžu trvať aj niekoľko rokov.
Ministerstvo životného prostredia pripravuje nový zákon o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (EIA), ktorý má za cieľ zrýchliť povoľovací proces výstavby obnoviteľných zdrojov energie.
Výstavbu veterných parkov spomaľuje aj nutnosť zmeny územného plánu obce, kde majú byť umiestnené. Okrem toho, tradičná rozdrobenosť pozemkov na Slovensku pôsobí ako ďalší brzdiaci faktor.
Napríklad pri projekte v dedine Paňa, kde je plánovaný veterný park, sa táto situácia prejavuje vo forme viac ako 20 rôznych pozemkov, ktoré patria desiatkam súkromných vlastníkov pôdy okrem štátu.
Ďalším obmedzením môže byť aj nízka kapacita elektrickej siete, ktorá musí byť schopná integrovať veterné parky. Preto je potrebné investovať aj do modernizácie a rozšírenia tejto siete.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Žiješ technológiami a baví ťa písať? Pridaj sa k najväčšiemu technologickému portálu na Slovensku

Slováci prídu o populárne TV stanice. Náhradu v HD kvalite už ponúka prvý operátor

Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet

Sú praktické a kúpiš ich za úžasnú cenu. Našli sme najlepšie smart darčeky na slovenskom trhu

Nová rana pre vodičov. Ak nemáš splnenú túto podmienku, auto ti na STK neprejde
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský travel influencer má dlhovať klientom a cestovke desaťtisíce eur. „Na naše mená neexistovali žiadne letenky“
PREMIUMMiliardár Křetínský skupuje najväčšie autocentrá v regióne. Potichu buduje obrovské impérium

Na Európu sa rúti bombogenéza: Meteoexperti varujú pred hlbokou tlakovou nížou, vietor dosahuje až 200 km/h

99 eur za sezónu: Koniec bezplatného koníčka vo Vysokých Tatrách, tisíce Slovákov si po novom priplatia

Semafor Andreja Danka má vážnu konkurenciu. Na Google Mapách sa objavil Sad Martiny Šimkovičovej
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský travel influencer má dlhovať klientom a cestovke desaťtisíce eur. „Na naše mená neexistovali žiadne letenky“
PREMIUMMiliardár Křetínský skupuje najväčšie autocentrá v regióne. Potichu buduje obrovské impérium

Na Európu sa rúti bombogenéza: Meteoexperti varujú pred hlbokou tlakovou nížou, vietor dosahuje až 200 km/h

99 eur za sezónu: Koniec bezplatného koníčka vo Vysokých Tatrách, tisíce Slovákov si po novom priplatia




