Drsné zistenia pohladili ego majiteľom spaľovákov. V tomto nás v elektromobilite predbehlo už aj Rumunsko
Slovensko si opäť robí hanbu na medzinárodnej úrovni. Zatiaľ čo v krajinách ako Veľká Británia už dnes nie je možné postaviť či zrekonštruovať obytnú budovu bez postavenia nabíjacích staníc pre elektromobily, u nás im chýba akákoľvek skutočná podpora. Ako najnovšie informuje portál MôjElektromobil, aj v dôsledku nízkej podpory sa opäť ocitáme na chvoste EÚ.
Portál informuje, že na základe čísel Slovenského zväzu pre elektromobilitu (SEVA) a Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR) na Slovensku dnes evidujeme zhruba 8300 elektromobilov, pričom toto číslo zrejme bude o niečo vyššie, keďže neberie do úvahy individuálny dovoz.
Katastrofálne predaje
Ak sa vrátime k spomínanej Veľkej Británii, elektromobily tu sú mnohonásobne obľúbenejšie. Predovšetkým v Londýne, kde ich skutočne vidieť na každom kroku. To je spôsobené dvomi faktormi.
Prvým je pomer priemernej ceny elektromobilu a priemerného platu, ktorý je tu mnohonásobne nižší, a druhým je vládna podpora, ktorá elektromobilistom výrazne pomáha nielen si elektromobil dovoliť kúpiť, ale aj dodáva dávku istoty, keďže sa nabíjacie stanice dajú nájsť na každom rohu a neustále pribúdajú nové. Dokonca som si všimol, že takmer každá nová apartmánová budova (obdoba slovenských panelákov) má každé parkovacie miesto vybavené AC nabíjačkou – to je dokonca nad rámec toho, čo vyžaduje zákon. Zrejme to bude spôsobené tým, že inštalácia AC nabíjacej stanice je pri takých veľkých projektoch doslova zanedbateľne lacná položka.
Ani jeden z týchto dvoch faktorov však na Slovensku neplatí, kvôli čomu trpia predaje. „Slovensko má čo dobiehať. V niektorých metrikách patríme k najhorším v Únii,“ konštatuje riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobily Patrik Križanský. „Predbehli nás už aj naši najbližší susedia, napríklad v Poľsku dosiahli elektromobily podiel na predajoch 3,5 %, kým u nás je to len 1,94 %.“ Za prvý polrok 2023 sa totiž u nás zaevidovalo iba necelých 2000 nových elektromobilov.
Dostali sme sa teda do situácie, kedy je elektromobilita na rapídnom vzostupe, no na Slovensku prakticky stagnuje. Ako ďalej upozorňuje SEVA, Slovensko sa v roku 2022 umiestnilo na poslednom mieste v adopcii batériových elektromobilov a tento trend sa prelieva aj do roku 2023, kedy opäť v tomto ohľade ťaháme za kratší koniec.
Čo je horšie, podľa dát ACEA predaje dieselov na Slovensku prudko rastú (až o 22,6 %) aj napriek tomu, že európsky priemer výrazne klesá – v tomto smere sme na tom dokonca horšie než Rumunsko.
Do Bratislavy možno spaľovák už nepustia
Začalo sa hovoriť o tom, že v Bratislave zavedú zákaz spaľovákov, teda áut na benzín, naftu či LPG. Prezradil to bratislavský župan Juraj Droba na konferencii HN – Zelená budúcnosť, píše HNonline.sk.
Ide o nápad inšpirovaný najmä západom. O podobných reštrikciách počujeme čoraz častejšie a nazývajú sa nízkoemisné zóny (low emission zone – LEZ), ultranízkoemisné zóny (ultra low emission zone – ULEZ) a bezemisné zóny. Z vyjadrení župana vyplýva, že v prípade Bratislavy by išlo práve o bezemisnú zónu.
Pri pohľade na predaje elektromobilov na Slovensku ale nie je jasné, či by niečo takéto vôbec bolo možné zrealizovať.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Na 100 % sa nabije za 24 minút. BYD predstavil elektromobil s 1 000 koňmi, stojí smiešne peniaze
Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
Slovensko rieši paradoxný problém. Elektromobil si už nabiješ kdekoľvek, nová vyhláška môže všetko zmeniť
Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
Bude veľmi lacný a dostane kontroverznú batériu. Dacia chystá ďalší dostupný elektromobil
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Ľudia na ňu takmer zabudli. Slávna automobilka znova ožíva, pripravuje dve špičkové autá
- Luxusný Maybach má nového rivala. Nečakaná „automobilka“ ukázala obrovskú beštiu s 1000 koňmi
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Elektromobil alebo hybrid? Tento typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
-
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Ľudia na ňu takmer zabudli. Slávna automobilka znova ožíva, pripravuje dve špičkové autá
- Luxusný Maybach má nového rivala. Nečakaná „automobilka“ ukázala obrovskú beštiu s 1000 koňmi
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Elektromobil alebo hybrid? Tento typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
-
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Ľudia na ňu takmer zabudli. Slávna automobilka znova ožíva, pripravuje dve špičkové autá
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Luxusný Maybach má nového rivala. Nečakaná „automobilka“ ukázala obrovskú beštiu s 1000 koňmi
Globálne trhy čakajú na rozhodnutia Trumpa. Toto sa momentálne deje s cenami elektriny a plynu
Nové hodinky, slúchadlá aj powerbanka so šialeným výkonom. Xiaomi zaskočilo trh lacnými novinkami
Zvyšovanie životných nákladov znepokojuje Slovákov. Odborníci navrhujú riešenie
Slovenské domácnosti ušetria za teplo. Zmeny pocítime ešte v priebehu tohto roka
Vedci objavili „vitamín dlhovekosti“. Zázračné huby spomaľujú stárnutie, má to však jeden háčik
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené