Slovensko je pripravené na elektrickú budúcnosť. Proti blackoutu nás ochráni nová megabatéria za desiatky miliónov eur
V článku boli použité materiály SITA.
Spoločnosť ZSE Energia plánuje v obci Nižná v okrese Piešťany vybudovať veľkokapacitné batériové úložisko. Jeho úlohou bude v každom momente dňa zachovávať rovnováhu medzi energetickou výrobou a spotrebou a eliminovať výkyvy v energetickej sieti.
Celkové investičné náklady na vybudovanie energetického batériového úložiska odhaduje spoločnosť na 24 – 32 miliónov eur. ZSE Energia ráta s výstavbou úložiska v roku 2024 a s jeho využívaním od roku 2025.
Vybraná lokalita sa nachádza v blízkosti jadrovej elektrárne v Jaslovských Bohuniciach aj v blízkosti elektrickej stanice Západoslovenskej distribučnej vo Veľkých Kostoľanoch. „Vďaka flexibilite a rýchlej reakcii batériového úložiska je možné pomáhať eliminovať výkyvy v energetickej sieti a zachovávať tak jej bezpečný chod. Riešenie dokáže plniť viacero funkcií, akými sú podporné služby, optimalizácia odchýlky v sieti či podpora rozvoja obnoviteľných zdrojov,“ uvádza sa v zámere pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Batériové úložisko bude mať inštalovaný výkon 35 MW a kapacitu 35 MWh.
Hrozia nám výpadky energetickej siete?
Výpadky energetickej site v našej krajine zatiaľ nehrozia, no s pribúdajúcim počtom elektromobilov sa to môže zmeniť. Na témy týkajúce sa blackoutu sme sa pýtali viacerých odborníkov, ktorí ale takýto scenár nepripúšťajú ani v prípade, ak bude na Slovensku každé auto elektrické.
Ako uvádza Virta, ak by bolo 80 % všetkých áut na svete elektrických, viedlo by to k zvýšeniu spotreby elektrickej energie len o 10 až 15 percent. Dôležité ale je, že tak, ako sa rozvíja elektromobilita, rozvíja sa elektrická sieť.
„Nárast elektrických áut je však veľmi pozvoľný. Ono sa to dá veľmi jednoducho zrátať. Vieme, koľko je dnes áut na Slovensku, sú to cca dva milióny. Vieme, koľko je priemerný nájazd, čo je cca 12 000 km ročne. Viete tiež, koľko je priemerná spotreba elektrického auta, povedzme že 18 kWh/100 km. Keď tieto tri veci zrátate, tak viete, koľko elektrickej energie by ste potrebovali, keby všetky autá na Slovensku boli elektrické.
Potom si pozriete produkcie elektrickej energie na Slovensku za minulý rok a zistíte, že spotreba takéhoto „fleetu“ by bola cca 30 % z celkovej spotreby energie. To znamená, že ak by sme dnes všetky autá vymenili za elektrické, tak by sme potrebovali o 30 % viac energie, ako je tomu dnes.
Keď si to rozložíme, že kedy sa má šancu vymeniť celá flotila áut za elektrické, dôjdete k tomu, že aj pri tom najoptimistickejšom scenári to bude trvať 20 rokov. Keď si tých 30 % rozložíte do 20 rokov, tak postupný nárast by bol okolo 1 % ročne,“ hovorí Peter Badík.
Veľmi podobný pohľad poskytol FonTech.sk aj Marek Rolinec, HSE manažér spoločnosti InoBat:
Pri téme preťaženia siete uvediem príklad: ak by sme v roku 2030 mali na Slovensku zaregistrovaných 140 000 elektrických vozidiel, ktoré najazdia ročne priemerne 12 000 kilometrov, znamenalo by to vyššiu spotrebu elektrickej energie o približne 1,1 %, čo nie je žiadnym ohrozením pre bezpečnosť energetickej siete.
Marek Rolinec je takisto zástancom toho, že rozvoj elektrickej siete musí ísť ruka v ruke s rozvojom elektromobility ako takej:
Boli prípady, kedy niektoré krajiny ako napríklad Nemecko či Francúzsko avizovali ohrozenie stability energetickej siete z dôvodu rozmachu elektromobility. Našťastie sa to zaobišlo bez „blackoutu“. Osobne vnímam tieto „nebezpečné udalosti“ pozitívne, pretože vyvolali širokú diskusiu v odborných kruhoch a bolo vypracovaných množstvo štúdii, ako zabezpečiť rozmach elektromobility a neohroziť stabilitu energetickej siete.
Ak bude rozvoj elektromobility postupovať systémovo, ruka v ruke s rozvojom infraštruktúry a v odôvodnených prípadoch posilňovaním energetických zdrojov, pričom sa pristúpi aj k flexibilnému spôsobu nabíjania elektrických vozidiel, blackoutu sa neobávam.
Blackoutu sa štát nebojí, no v prípade problémov majú nacvičený postup
Slovenská elektrizačná prenosová sústava (SEPS) je presvedčená, že naša sieť nespôsobí takzvaný blackout. „Našim ľuďom verím. Z našej viny k blackoutu nedôjde,“ povedal v rozhovore pre portál vEnergetike.sk predseda predstavenstva SEPS Peter Dovhun.
Slovenská prenosová sústava je súčasťou prepojeného celoeurópskeho systému, v ktorom sa javy prenášajú veľmi rýchlo z jednej prenosovej sústavy do ostatných, a to bez ohľadu na to, či existuje medzi prenosovými sústavami priame prepojenie, alebo nie. Spolu s využívaním výhod prepojenej európskej sústavy Slovensko tak znáša aj riziká zavlečenia problému zo zahraničia na naše územie.
SEPS sa podľa Dovhuna neustále pripravuje na krízové situácie a má na ich riešenie pripravené nástroje aj pracovníkov. Nácvik opatrení na ich zabránenie a testy obnovy elektrizačnej sústavy po blackoute robí pravidelne.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Plasty už nebudú problém. Vedci objavili lacný spôsob, ktorý je efektívnejší než tradičná recyklácia
Sú 1 000-krát účinnejšie než klasické. Japonci predstavili nové solárne panely, budú veľmi lacné
Takto zlé to ešte nebolo. S klímou na Zemi sa deje niečo desivé, februárové extrémy šokovali vedcov
Môžu vyriešiť energetickú krízu. Vedci našli metódu na zlacnenie paliva a jeho jednoduchšiu výrobu
Zákazníci podali na Apple hromadnú žalobu. Ak by vedeli o tomto klamstve, nekúpili by si Apple Watch
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Matovič z Chorvátska: „Všetci hovoria, že stojíme pred vilou Roberta Fica.“ Premiér tvrdenie odmieta
Samuel študoval na Oxforde: „S učiteľmi sme chodili na obedy. Formálnosť slovenských škôl mi príde ako z iného sveta“
Vedci boli 30 rokov na omyle. Najnovšia štúdia vyvracia, čo sme si mysleli o depresii
„Najviac ma prekvapila reakcia rodičov.“ Daniela má syna s Downovým syndrómom
Chorvátske ministerstvo pre Startitup: Dokument s Ficovým menom, ktorý obletel internet, nevydali
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Tesla sa rúti do záhuby. Prišla o šialených 800 miliárd, takto reagoval Elon Musk
- Japonská automobilka balansuje. Nový šéf chce oživiť ikonické modely a vrátiť značke slávu
- OFICIÁLNE: Renault brutálne vylepšil obľúbený elektromobil, konečne mu pridal základnú funkciu
- „Cybertruck dokáže plávať,“ klamal Musk. Toto sa stalo majiteľovi, ktorý to vyskúšal (+VIDEO)
- Európska elektromobilita dostala tvrdú facku. Jeden z najväčších výrobcov batérií neprežil krízu
-
- Tesla sa rúti do záhuby. Prišla o šialených 800 miliárd, takto reagoval Elon Musk
- „Cybertruck dokáže plávať,“ klamal Musk. Toto sa stalo majiteľovi, ktorý to vyskúšal (+VIDEO)
- Európska elektromobilita dostala tvrdú facku. Jeden z najväčších výrobcov batérií neprežil krízu
- OFICIÁLNE: Renault brutálne vylepšil obľúbený elektromobil, konečne mu pridal základnú funkciu
- Japonská automobilka balansuje. Nový šéf chce oživiť ikonické modely a vrátiť značke slávu
-
- Tesla sa rúti do záhuby. Prišla o šialených 800 miliárd, takto reagoval Elon Musk
- Volkswagen navždy odstráni z áut nepraktický prvok. Bola to chyba, priznal šéf
- „Cybertruck dokáže plávať,“ klamal Musk. Toto sa stalo majiteľovi, ktorý to vyskúšal (+VIDEO)
- Luxusnej automobilke ostali oči pre plač. Čaká stratu až 85 % zákazníkov, jej elektromobil vysmiali
- Majú rezervy milión ton, aj tak ju dovážajú. Putin nariadil urýchlenie ťažby dôležitej suroviny
Archeológovia objavili záhadnú „Červenú princeznú“. Zuby mala potreté jedom
Obchodná vojna ničí BMW. Slabý dopyt signalizuje ešte horší rok 2025
Slovensko investuje do batériových vlakov. Experti majú vážne pochybnosti
Wall Street v červených číslach. Prepad desí investorov, experti vidia šancu
Ukrajinské drony udreli na Rusko. Zničená infraštruktúra a výpadky energie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Matovič z Chorvátska: „Všetci hovoria, že stojíme pred vilou Roberta Fica.“ Premiér tvrdenie odmieta
Samuel študoval na Oxforde: „S učiteľmi sme chodili na obedy. Formálnosť slovenských škôl mi príde ako z iného sveta“
Vedci boli 30 rokov na omyle. Najnovšia štúdia vyvracia, čo sme si mysleli o depresii
„Najviac ma prekvapila reakcia rodičov.“ Daniela má syna s Downovým syndrómom
Chorvátske ministerstvo pre Startitup: Dokument s Ficovým menom, ktorý obletel internet, nevydali
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené