Slovensko je pripravené na elektrickú budúcnosť. Proti blackoutu nás ochráni nová megabatéria za desiatky miliónov eur
V článku boli použité materiály SITA.
Spoločnosť ZSE Energia plánuje v obci Nižná v okrese Piešťany vybudovať veľkokapacitné batériové úložisko. Jeho úlohou bude v každom momente dňa zachovávať rovnováhu medzi energetickou výrobou a spotrebou a eliminovať výkyvy v energetickej sieti.
Celkové investičné náklady na vybudovanie energetického batériového úložiska odhaduje spoločnosť na 24 – 32 miliónov eur. ZSE Energia ráta s výstavbou úložiska v roku 2024 a s jeho využívaním od roku 2025.
Vybraná lokalita sa nachádza v blízkosti jadrovej elektrárne v Jaslovských Bohuniciach aj v blízkosti elektrickej stanice Západoslovenskej distribučnej vo Veľkých Kostoľanoch. „Vďaka flexibilite a rýchlej reakcii batériového úložiska je možné pomáhať eliminovať výkyvy v energetickej sieti a zachovávať tak jej bezpečný chod. Riešenie dokáže plniť viacero funkcií, akými sú podporné služby, optimalizácia odchýlky v sieti či podpora rozvoja obnoviteľných zdrojov,“ uvádza sa v zámere pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Batériové úložisko bude mať inštalovaný výkon 35 MW a kapacitu 35 MWh.
Hrozia nám výpadky energetickej siete?
Výpadky energetickej site v našej krajine zatiaľ nehrozia, no s pribúdajúcim počtom elektromobilov sa to môže zmeniť. Na témy týkajúce sa blackoutu sme sa pýtali viacerých odborníkov, ktorí ale takýto scenár nepripúšťajú ani v prípade, ak bude na Slovensku každé auto elektrické.
Ako uvádza Virta, ak by bolo 80 % všetkých áut na svete elektrických, viedlo by to k zvýšeniu spotreby elektrickej energie len o 10 až 15 percent. Dôležité ale je, že tak, ako sa rozvíja elektromobilita, rozvíja sa elektrická sieť.
„Nárast elektrických áut je však veľmi pozvoľný. Ono sa to dá veľmi jednoducho zrátať. Vieme, koľko je dnes áut na Slovensku, sú to cca dva milióny. Vieme, koľko je priemerný nájazd, čo je cca 12 000 km ročne. Viete tiež, koľko je priemerná spotreba elektrického auta, povedzme že 18 kWh/100 km. Keď tieto tri veci zrátate, tak viete, koľko elektrickej energie by ste potrebovali, keby všetky autá na Slovensku boli elektrické.
Potom si pozriete produkcie elektrickej energie na Slovensku za minulý rok a zistíte, že spotreba takéhoto „fleetu“ by bola cca 30 % z celkovej spotreby energie. To znamená, že ak by sme dnes všetky autá vymenili za elektrické, tak by sme potrebovali o 30 % viac energie, ako je tomu dnes.
Keď si to rozložíme, že kedy sa má šancu vymeniť celá flotila áut za elektrické, dôjdete k tomu, že aj pri tom najoptimistickejšom scenári to bude trvať 20 rokov. Keď si tých 30 % rozložíte do 20 rokov, tak postupný nárast by bol okolo 1 % ročne,“ hovorí Peter Badík.
Veľmi podobný pohľad poskytol FonTech.sk aj Marek Rolinec, HSE manažér spoločnosti InoBat:
Pri téme preťaženia siete uvediem príklad: ak by sme v roku 2030 mali na Slovensku zaregistrovaných 140 000 elektrických vozidiel, ktoré najazdia ročne priemerne 12 000 kilometrov, znamenalo by to vyššiu spotrebu elektrickej energie o približne 1,1 %, čo nie je žiadnym ohrozením pre bezpečnosť energetickej siete.
Marek Rolinec je takisto zástancom toho, že rozvoj elektrickej siete musí ísť ruka v ruke s rozvojom elektromobility ako takej:
Boli prípady, kedy niektoré krajiny ako napríklad Nemecko či Francúzsko avizovali ohrozenie stability energetickej siete z dôvodu rozmachu elektromobility. Našťastie sa to zaobišlo bez „blackoutu“. Osobne vnímam tieto „nebezpečné udalosti“ pozitívne, pretože vyvolali širokú diskusiu v odborných kruhoch a bolo vypracovaných množstvo štúdii, ako zabezpečiť rozmach elektromobility a neohroziť stabilitu energetickej siete.
Ak bude rozvoj elektromobility postupovať systémovo, ruka v ruke s rozvojom infraštruktúry a v odôvodnených prípadoch posilňovaním energetických zdrojov, pričom sa pristúpi aj k flexibilnému spôsobu nabíjania elektrických vozidiel, blackoutu sa neobávam.
Blackoutu sa štát nebojí, no v prípade problémov majú nacvičený postup
Slovenská elektrizačná prenosová sústava (SEPS) je presvedčená, že naša sieť nespôsobí takzvaný blackout. „Našim ľuďom verím. Z našej viny k blackoutu nedôjde,“ povedal v rozhovore pre portál vEnergetike.sk predseda predstavenstva SEPS Peter Dovhun.
Slovenská prenosová sústava je súčasťou prepojeného celoeurópskeho systému, v ktorom sa javy prenášajú veľmi rýchlo z jednej prenosovej sústavy do ostatných, a to bez ohľadu na to, či existuje medzi prenosovými sústavami priame prepojenie, alebo nie. Spolu s využívaním výhod prepojenej európskej sústavy Slovensko tak znáša aj riziká zavlečenia problému zo zahraničia na naše územie.
SEPS sa podľa Dovhuna neustále pripravuje na krízové situácie a má na ich riešenie pripravené nástroje aj pracovníkov. Nácvik opatrení na ich zabránenie a testy obnovy elektrizačnej sústavy po blackoute robí pravidelne.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nezastaviteľný kolaps v Európe. Alpy sú odsúdené na zánik, nezachráni ich ani ochladenie
Ľudia už nerobia skoro nič. V Ázii stavajú priehradu len stroje, riadi ich umelá inteligencia
Príroda prekvapila zmätených vedcov. Stromy mali zhoršiť klímu Zeme, dýchajú však úplne inak
Experti bijú na poplach: Mikroplasty našli v kľúčovej časti potravinového reťazca
Lietadlá budúcnosti nebudú na elektrinu. Ukázali novinku, ktorá používa revolučné palivo bez emisií
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Slovensko mieri najväčšia búrka od začiatku roka. Ohrozený je najmä jeden región (PREDPOVEĎ)
Silné zemetrasenie otriaslo obľúbenými letoviskami Slovákov: Úrady hlásia jednu obeť
Mimoriadna situácia po búrke v obci na východe Slovenska: Voda zatarasila mosty a zaplavila domy
Putinov propagandista kreslí novú mapu Európy: Obnovené Rakúsko-Uhorsko bude pod správou Moskvy
Rusko ponúklo Ukrajine podmienky na prímerie: Putin sa chce zmocniť území, ktoré nekontroluje
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
- Zafungovala Muskova stratégia? V rozvinutom európskom štáte stúpli predaje Tesly o 200 %
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
Česko pohltila kauza „drogové bitcoiny“. Jeden z najkontroverznejších škandálov má dohru
Solárne články a tepelné čerpadlá pre viac domácností. Tu je kalkulačka nároku na dotácie
Život vo výške, kde sa vzduch stráca. Vedci sledujú evolúciu v priamom prenose
Zlato stráca hodnotu. Investori sledujú napätie USA–Čína v reálnom čase
Silné zemetrasenie v Turecku cítili aj turisti na Rodose. Množstvo zranení je od skoku z okna
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Slovensko mieri najväčšia búrka od začiatku roka. Ohrozený je najmä jeden región (PREDPOVEĎ)
Silné zemetrasenie otriaslo obľúbenými letoviskami Slovákov: Úrady hlásia jednu obeť
Mimoriadna situácia po búrke v obci na východe Slovenska: Voda zatarasila mosty a zaplavila domy
Putinov propagandista kreslí novú mapu Európy: Obnovené Rakúsko-Uhorsko bude pod správou Moskvy
Rusko ponúklo Ukrajine podmienky na prímerie: Putin sa chce zmocniť území, ktoré nekontroluje
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené