Automobilka Kia plánuje urobiť zo svojho závodu v Žiline kľúčový európsky uzol pre výrobu elektromobilov. Po augustovom spustení produkcie modelu EV4 sa už budúci rok začne na linkách objavovať aj menší crossover EV2, ktorý bude najdostupnejší elektromobil značky vôbec. Od roku 2027 má závod vyrábať približne 180-tisíc elektrických vozidiel ročne, čím Kia takmer strojnásobí svoj aktuálny objem produkcie elektromobilov v Európe. Na skutočnosť upozornil portál Electrive.

Kia pôsobí na Slovensku už dve desaťročia a jej žilinský závod patrí medzi technologicky najmodernejšie v rámci koncernu Hyundai Motor Group. Doteraz však z neho vychádzali výlučne modely so spaľovacími a hybridnými motormi. Až 20. augusta tohto roka sa situácia zmenila, keď bola spustená sériová výroba plne elektrického hatchbacku EV4. Dovtedy sa elektromobily Kia pre európsky trh dovážali najmä z Južnej Kórey.

Žilina sa stane centrom európskej výroby elektromobilov

Rozšírenie výroby o ďalší elektrický model EV2 je pre značku strategickým krokom. „Priemerná ročná výroba pripravovaného modelu EV2 dosiahne v žilinskom závode približne 100-tisíc kusov v roku 2027,“ uviedol už skôr počas októbra generálny riaditeľ spoločnosti Kia Ho Sung Song pre magazín Automotive News Europe. Tento kompaktný crossover má byť cenovo prístupnejšou alternatívou v portfóliu značky a cieľom je osloviť širšie vrstvy zákazníkov, ktorí doteraz váhali nad prechodom na elektromobilitu.

Vysoké očakávania má automobilka aj od väčšieho modelu EV4. Ten by mal podľa plánov dosahovať ročnú produkciu 80-tisíc kusov priamo v Žiline. Spolu s rýchlejšou „fastback“ verziou, ktorá sa bude vyrábať v Kórei, tak celková produkcia tohto konkurenta Volkswagenu ID.3 presiahne hranicu 100-tisíc vozidiel ročne. Kia pritom uvádza, že pri takýchto objemoch sa oba modely stanú ziskovými, a to nielen pre samotnú automobilku, ale aj pre jej dodávateľov.

kia-ev4
Kia

Investície do budúcnosti elektromobility

Kapacita žilinského závodu je dnes približne 320-tisíc áut ročne, no podľa potreby ju možno zvýšiť až na 350-tisíc. Aby bola výroba elektrických modelov vôbec možná, Kia do modernizácie fabriky investovala 108 miliónov eur. Cieľom týchto investícií je posilniť prítomnosť značky v segmente elektrických pohonov a zároveň zabezpečiť konkurencieschopnosť v čase, keď dopyt po spaľovacích motoroch postupne klesá.

Aj keď celkové predaje automobilky v auguste medziročne mierne klesli o tri percentá, predaj elektrických modelov naopak stúpol o 56 % na 71 179 kusov. Hlavným ťahúňom tohto rastu je malé SUV EV3, ktoré si za prvých osem mesiacov roka našlo viac než 45-tisíc zákazníkov. V internom rebríčku predajov sa umiestnilo hneď za modelom Sportage a v európskom rebríčku najpredávanejších elektromobilov obsadilo siedmu priečku.

Úspech EV3 podľa všetkého pripravuje pôdu pre ďalší rozmach modelov EV4 a EV2. Obe vozidlá zdieľajú s EV3 značnú časť technológie a sú navrhnuté pre segmenty s najväčším predajným potenciálom v Európe. Kia tak zrejme našla správnu stratégiu. Spojí technickú vyspelosť, lokálnu výrobu a cenovú dostupnosť, čím zo Slovenska snáď urobí jedného z kľúčových hráčov v elektrickej transformácii automobilového priemyslu.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP