Na Slovensku už elektromobilisti nemusia riešiť, kde si nabijú auto. Verejná infraštruktúra nabíjania sa za posledné mesiace výrazne rozšírila. Aktuálne je k dispozícii 2 818 verejných nabíjacích bodov rozmiestnených na 1 117 lokalitách po celej krajine. Tento nárast odráža rastúci záujem o ekologickejšiu dopravu a posúva Slovensko medzi popredné krajiny Európy v dostupnosti nabíjania v pomere k počtu elektromobilov na cestách.

Podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu SEVA sa v diskusii, čo má prísť skôr – elektromobily alebo nabíjačky – Slovensko posunulo o krok ďalej. Ako konštatuje riaditeľ SEVA Patrik Križanský: „Tradičnú dilemu, či majú byť najskôr nabíjačky alebo elektromobily na cestách, máme nateraz na Slovensku vyriešenú.“ Dodáva, že „verejné nabíjacie body, ktoré sú už dnes nainštalované, by bez problémov dokázali obslúžiť štvor- až päťnásobok súčasného počtu elektromobilov na slovenských cestách.“

Nové ultrarýchle parky majú zrýchliť dlhé cesty

Dopyt po komfortnom nabíjaní pri dlhších cestách má pokryť výstavba ultrarýchlych nabíjacích parkov pozdĺž diaľnic. V rámci projektu z koncesií v európskych dopravných koridoroch TEN-T pribudne 35 nových lokalít s celkovo 251 nabíjacími bodmi. Z toho 32 bodov bude určených aj pre nákladnú dopravu. Ide o výrazný posun v podpore elektrifikácie mimo osobných áut. Všetky nové stanice by mali byť v prevádzke do polovice budúceho roka.

V súčasnosti sú k dispozícii nasledovné typy nabíjacích bodov: 1 691 AC staníc s výkonom do 22 kW, 605 DC bodov s výkonom 50 kW, 442 ultrarýchlych DC bodov nad 150 kW a 80 vysokovýkonných DC staníc nad 350 kW. Celkový inštalovaný výkon verejných nabíjačiek dosiahol 162 megawattov.

Kodiaq hybrid nabijanie
Fontech/Škoda (úprava redakcie)

Byrokracia brzdí rozvoj aj napriek technickej pripravenosti

Aj keď je infraštruktúra pripravená, rast elektromobility brzdia zložité povoľovacie procesy. SEVA dlhodobo upozorňuje napríklad na problematické stavebné konanie pri výstavbe nabíjačiek. Proces povoľovania je zbytočne zdĺhavý, komplikovaný a usmernenia často protichodné, pretože predpisy sú roztrieštené medzi zákonom o energetike, stavebným zákonom, vyhláškou hasičov a ďalšími predpismi, vysvetľuje Križanský. Štát by podľa neho mohol celý proces výrazne zjednodušiť, no chýba politická vôľa a líder schopný zladiť záujmy všetkých dotknutých rezortov.

Záver hodnotenia SEVA je pomerne kritický. Križanský upozorňuje, že „hlavnou príčinou stagnácie je ale nedostatok ambícií a dôslednosti pri tvorbe verejných politík. Často sa stretávame s nedôverou voči elektromobilite alebo jednoducho s nezáujmom. Elektromobilita a súvisiace technológie sa pritom vyvíjajú rýchlejšie, ako sú mnohé ministerstvá schopné reagovať, čo negatívne ovplyvňuje kvalitu legislatívneho aj regulačného rámca. Ak sa to nezmení, budeme naďalej strácať investície, pracovné príležitosti a premárnime ako krajina šancu stať sa významnou súčasťou novej éry mobility.“

Slovensko má potenciál patriť medzi európskych lídrov v oblasti elektromobility. Ak však chce túto príležitosť využiť naplno, musí zjednodušiť pravidlá, urýchliť povoľovanie a vytvoriť jednotnú koordináciu na štátnej úrovni.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP