Slovensko prekvapuje: V elektromobilite sme extrémne vysoko. Paradoxne nám pomohla najväčšia slabina
Na Slovensku už elektromobilisti nemusia riešiť, kde si nabijú auto. Verejná infraštruktúra nabíjania sa za posledné mesiace výrazne rozšírila. Aktuálne je k dispozícii 2 818 verejných nabíjacích bodov rozmiestnených na 1 117 lokalitách po celej krajine. Tento nárast odráža rastúci záujem o ekologickejšiu dopravu a posúva Slovensko medzi popredné krajiny Európy v dostupnosti nabíjania v pomere k počtu elektromobilov na cestách.
Podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu SEVA sa v diskusii, čo má prísť skôr – elektromobily alebo nabíjačky – Slovensko posunulo o krok ďalej. Ako konštatuje riaditeľ SEVA Patrik Križanský: „Tradičnú dilemu, či majú byť najskôr nabíjačky alebo elektromobily na cestách, máme nateraz na Slovensku vyriešenú.“ Dodáva, že „verejné nabíjacie body, ktoré sú už dnes nainštalované, by bez problémov dokázali obslúžiť štvor- až päťnásobok súčasného počtu elektromobilov na slovenských cestách.“
Nové ultrarýchle parky majú zrýchliť dlhé cesty
Dopyt po komfortnom nabíjaní pri dlhších cestách má pokryť výstavba ultrarýchlych nabíjacích parkov pozdĺž diaľnic. V rámci projektu z koncesií v európskych dopravných koridoroch TEN-T pribudne 35 nových lokalít s celkovo 251 nabíjacími bodmi. Z toho 32 bodov bude určených aj pre nákladnú dopravu. Ide o výrazný posun v podpore elektrifikácie mimo osobných áut. Všetky nové stanice by mali byť v prevádzke do polovice budúceho roka.
V súčasnosti sú k dispozícii nasledovné typy nabíjacích bodov: 1 691 AC staníc s výkonom do 22 kW, 605 DC bodov s výkonom 50 kW, 442 ultrarýchlych DC bodov nad 150 kW a 80 vysokovýkonných DC staníc nad 350 kW. Celkový inštalovaný výkon verejných nabíjačiek dosiahol 162 megawattov.

Byrokracia brzdí rozvoj aj napriek technickej pripravenosti
Aj keď je infraštruktúra pripravená, rast elektromobility brzdia zložité povoľovacie procesy. SEVA dlhodobo upozorňuje napríklad na problematické stavebné konanie pri výstavbe nabíjačiek. Proces povoľovania je zbytočne zdĺhavý, komplikovaný a usmernenia často protichodné, pretože predpisy sú roztrieštené medzi zákonom o energetike, stavebným zákonom, vyhláškou hasičov a ďalšími predpismi, vysvetľuje Križanský. Štát by podľa neho mohol celý proces výrazne zjednodušiť, no chýba politická vôľa a líder schopný zladiť záujmy všetkých dotknutých rezortov.
Záver hodnotenia SEVA je pomerne kritický. Križanský upozorňuje, že „hlavnou príčinou stagnácie je ale nedostatok ambícií a dôslednosti pri tvorbe verejných politík. Často sa stretávame s nedôverou voči elektromobilite alebo jednoducho s nezáujmom. Elektromobilita a súvisiace technológie sa pritom vyvíjajú rýchlejšie, ako sú mnohé ministerstvá schopné reagovať, čo negatívne ovplyvňuje kvalitu legislatívneho aj regulačného rámca. Ak sa to nezmení, budeme naďalej strácať investície, pracovné príležitosti a premárnime ako krajina šancu stať sa významnou súčasťou novej éry mobility.“
Slovensko má potenciál patriť medzi európskych lídrov v oblasti elektromobility. Ak však chce túto príležitosť využiť naplno, musí zjednodušiť pravidlá, urýchliť povoľovanie a vytvoriť jednotnú koordináciu na štátnej úrovni.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho

O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe

Japonci ukázali budúcnosť áut. Na kritickú vec ale totálne zabudli

Slováci sa „zobúdzajú“. Predaje elektromobilov rekordne rastú, dôvod ale prekvapí

Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Dom s pozemkom a príslušenstvom za 28 000 eur. Štát predáva nepotrebný majetok

Európska komisia stráca trpezlivosť: Slovensko, Poľsko a Maďarsko môžu čeliť žalobe

„Väzenie za horalku končí“: Recidivistov-zlodejov čakajú zmeny, vyhlásil Šutaj Eštok

„Neobjednali sme si 280 kíl čokolády.“ Blanárov rezort reaguje na kritiku Holečkovej

Putin mení tón po 3 rokoch vojny na Ukrajine. Z triumfálnej invázie je mierová misia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
- 
					- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
 
- 
					- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Slováci sa „zobúdzajú“. Predaje elektromobilov rekordne rastú, dôvod ale prekvapí
- Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
 
- 
				- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
 
Spojenec Ruska sa pustil do USA a varuje pred novou hrozbou. Ste pokrytci, odkazuje
Európsky Detroit má problém. Slovenský automobilový priemysel sa dostal do slepej uličky
Svetová elita ničí Zem. Oxfam odhalil katastrofálne rozdiely v emisiách
To, čo Nvidia dokázala, nemá v histórii obdoby. Svet financií stojí v nemom úžase
Takú astronomickú hodnotu dosiahli len tri firmy. Technologický gigant prekonal historický míľnik
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Dom s pozemkom a príslušenstvom za 28 000 eur. Štát predáva nepotrebný majetok

Európska komisia stráca trpezlivosť: Slovensko, Poľsko a Maďarsko môžu čeliť žalobe

„Väzenie za horalku končí“: Recidivistov-zlodejov čakajú zmeny, vyhlásil Šutaj Eštok

„Neobjednali sme si 280 kíl čokolády.“ Blanárov rezort reaguje na kritiku Holečkovej

 
				
			 
				 
				 
                 
				 
				 
				

 
		