Nové slovenské EČV, ktoré vstúpili do platnosti v januári tohto roku, vyvolali medzi mnohými Slovákmi rozruch. Na sociálnych sieťach sa objavili negatívne aj pozitívne komentáre, píše Startitup. Viacerí ich dizajn kritizujú, no nájdu sa aj jeho zástancovia.

Štát bude za nové tabuľky platiť takmer o štvrtinu menej ako u externého dodávateľa, tvrdí rezort vnútra. Za štyri roky by sa tak malo usporiť približne 4,8 milióna eur. Štát má navyše dosah na riadenie. Pre bežného občana prinášajú výhodu v podobe zrušenia dvojkrokového prepisu vozidla. Nové EČV už totiž nenesú skratku okresu, v ktorom je auto prihlásené.

Napriek tomu sa od ich zavedenia spustili viaceré petície. Posledná z nich je verejná už vyše mesiaca a nachádza sa na portáli Peticie.com. K pondelku 10. júla ju podpísalo menej ako 3-tisíc ľudí.

Zrušenie fontu

Aktivista a jej autor Miloš Beladič v rámci svojej petície ľudí vyzýva, aby ju podpísali ako výzvy na zrušenie nového fontu písma na ŠPZ/EČV.

„Dôležitý princíp pri písme pre tabuľky s evidenčnými číslami je, aby boli jednotlivé znaky navzájom dobre odlíšiteľné. Preto majú písmená hranatejšiu konštrukciu a čísla oblú… Pri viacerých znakoch, ktoré by sa pri bežnom písme mohli na tabuľkách ľahko zameniť, je zdôraznená ich odlišnosť. Napríklad B, S a 8 alebo O, D a 0,“ uvádza sa na stránke Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave, z ktorej dielne dizajn pochádza.

Beladič však v petícii píše, že podľa širokej verejnosti ide o písmo „ako z písacieho stroja“. Podľa autora petície spôsobuje dizajn nasledujúce problémy:

  • Je nečitateľný voľným okom a pre dlhšie identifikovanie nového EČV odpútava šoféra od pozornosti.
  • Kamery parkovísk na Slovensku aj v zahraničí EČV neidentifikujú. Komplikujú tak vodičom parkovanie.
  • Dizajn je veľmi neestetický pre dva rôzne fonty písma a čísel.
  • Užívatelia konštatujú, že dizajn obsahuje príliš malý štátny znak.

„Ak ide iba o peniaze, sme ochotní platiť viacej za staré ŠPZ/EČV ako za nové ŠPZ/EČV s novým fontom,“ dodáva Beladič.

Problémy s parkovaním

Čo sa týka parkovania v parkovacích domoch, senzory pri východoch často skutočne nedokážu rozpoznať nový dizajn tabuliek. Majitelia nových EČV sa ohľadom tejto problematiky sťažovali pre RTVS.

„V podstate sa mi to stáva všade. Nikde vo svete som nikdy nevidel, že by mala v strede nuly bodku. Samozrejme to spôsobuje problém. Oslovujete vrátnikov, musia vás púšťať manuálne cez rampy. Toto sa nedoriešilo,“ vysvetľoval koncom júna majiteľ novej tabuľky EČV Martin Turčan.

Problémy teda nastávajú, keď auto s novým EČV zaparkuje na rôznych parkoviskách disponujúcich systémom, ktorý rozpoznáva značky, a pri východe sa vozidlu automaticky otvorí závora. Pri nových EČV to však nie je také jednoduché.

TASR/Ján Krošlák

Rezort vnútra v tejto súvislosti tvrdí, že na rade sú parkovacie domy, ktoré by si mali aktualizovať svoje systémy.

„Zároveň majiteľ vozidla by si mal dať pozor, či náhodou to evidenčné číslo nie je niečím prekryté, zakrivené alebo nejakým spôsobom inak nastavené, ako by malo byť podľa platných pravidiel,“ uviedla pre RTVS hovorkyňa ministerstva Zuzana Eliášová. K aktualizácii však nedôjde ešte istý čas, domnievajú sa odborníci.

„Bude trvať nejaký čas, aby vlastne dodávatelia týchto technológií urobili také zmeny, aby toto nebol problém. Tie softvéry, ktoré dnes spracúvajú, oni sú nastavené a majú aj vlastnosť sami sa učiť, a sú nastavené na rôzne typy,“ citoval portál televízie generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline, Ľubomíra Palčáka.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú