Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V správe sú materiály TASR.

Vláda dnes schválila novelu zákona o ochrane spotrebiteľov, ktorý prináša množstvo zásadných zmien pre predajcov aj e-shopy. Niektoré slovenské médiá však nesprávne informujú, že na základe novely budeme môcť tovar z e-shopov objednaný online po novom bez udania dôvodu vrátiť až do 30 dní, namesto v súčasnosti platnej lehoty 14 dní.

Takáto interpretácia je však chybná a nič také neplatí.

Návrh v prvom rade ešte musí schváliť parlament. Ak sa tak stane, od 1. augusta skutočne zvýši lehotu, na základe ktorej môžeme od kúpy tovaru alebo podpísania zmluvy ustúpiť do 30 dní, nie do štrnástich. Úprava sa však vzťahuje iba na predaj v „rámci predajnej akcie alebo nevyžiadanej návštevy“, inak povedané napríklad od tzv. podomového predajcu. V minulosti verejnosť volala napríklad po väčšej ochrane seniorov pred agresívnymi praktikami „šmejdov“, alebo ak chceš predajcov domácich potrieb s nekalými praktikami.

Pri nákupe z e-shopu ostáva zákonná lehota na odstúpenie od zmluvy aj bez uvedenia dôvodu 14 dní, ako je to platné a zaužívané už dnes. E-shopy však môžu svojim zákazníkom v rámci proklientskeho prístupu naďalej poskytnúť aj dlhšiu lehotu,“ potvrdzuje Mária Pavlusík z tlačového odboru Ministerstva hospodárstva pre FonTech.

Ani Black Friday a iné akcie e-shopov

E-shopy v nijakom prípade nespadajú ani pod udalosť označenú ako predajná akcia. Zľavové dni a akcie nie sú na tento účel predajnou akciou. „Nie. Predajná akcia nie je výpredajová akcia alebo zľava. Ide o formu predaja. Pri nákupe z e-shopu počas Black Friday bude platiť aj naďalej 14-dňová zákonná lehota na odstúpenie od zmluvy (pozn.: samotný e-shop môže poskytnúť dlhšiu lehotu). Dlhšia zákonná lehota (vyžadovaná zákonom, poz. red.) by bola v rozpore so smernicou EÚ.

Zmätok mohol vzniknúť na základe znenia tlačovej správy ministerstva, ktorá pojem Black Friday naozaj spomína. Avšak len v súvislosti s tým, že novela zvyšuje ochranu pred známou podvodnou praktikou e-shopov, keď zľavy počítajú z umelo navýšených cien, za aké pred akciou produkt nikdy v skutočnosti nepredávali.

Čo je predajnou akciou, pri ktorej sa naozaj zvyšuje limit pre odstúpenie od zľavy zo 14 na 30 dní?

Predajnou akciou je podujatie, ktoré sa koná na vopred určenom mieste (mimo prevádzkových priestorov obchodníka a domácnosti spotrebiteľa) a je určené pre obmedzený počet spotrebiteľov na základe pozvánky. Cieľom je propagácia, ponuka alebo predaj produktov spotrebiteľov, častokrát ide o spotrebný tovar (napr. hrnce,  matrace, iné vybavenie domácnosti). Súčasťou môže byť aj sprievodný program, obed, preplatenie cesty na podujatie atď. Forma predajných akcií bola, najmä v minulosti, zneužívaná na nekalé obchodné praktiky, vrátane nátlakových praktík, napríklad predaj predraženého tovaru, menej kvalitného tovaru, tovaru s údajnými špeciálnymi vlastnosťami, ktoré sa ukázali ako nepravdivé (tzv. šmejdi), uvádza Ministerstvo hospodárstva.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú