Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Študenti Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave navrhli a zostrojili vlastné vozidlo na batériový pohon a vyrážajú na preteky v úspornej jazde Shell Eco-marathon. Spolu so stovkami študentov z Európy a Afriky sa postavia na štart pretekov a budú sa snažiť prejsť čo najviac kilometrov na jeden liter paliva alebo jednu kilowatthodinu elektrickej energie.

Preteky sa budú konať‘ 20. až 25. mája vo francúzskom Nogare. Rekord školy z minulých rokov je 176 km/1 kWh, pričom cieľ na tento rok je priblížiť sa k 200 km / 1 kWh. Shell Eco-marathon sú preteky v úspornej jazde, v ktorej študentské tímy zo stredných a vysokých škôl navrhujú a zostrojujú vozidlá, ktorých cieľom je prejsť čo najviac kilometrov na jeden liter paliva či jednu kilowatthodinu elektrickej energie.

Vozidlo vylepšili po všetkých stránkach

Preteky umožňujú študentom technických škôl a univerzít predstaviť svoje vízie o tom, ako by mohla vyzerať budúcnosť mobility v mestách. Tento rok sa na pretekoch predstavia študenti Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave, ktorí nie sú nováčikom a na štart sa postavia už po šiestykrát. Pripravili si úplne nové vozidlo na batériový pohon a oproti modelu z minulého roka je toto nové vozidlo o 12 kg ľahšie. Karoséria, predná aj zadná náprava sú z karbónového plátna. Vozidlo váži 29 kg a má tri kolesá, motor BLDC je vpletený do zadného kolesa a napájaný je 36 V lítiovým akumulátorom s kapacitou 11,6 Ah.

,,Tento rok sa na pretekoch zúčastňujeme s mladým tímom, ktorý tvoria študenti prvého a druhého ročníka. Tešíme sa, že preteky vo Francúzsku nám dajú príležitosť vidieť, ako nad tým istým problémom rozmýšľajú študenti iných krajín, Veríme, že získame cenné skúsenosti, z ktorých budeme čerpať aj budúce roky. Máme veľkú chuť prekonať rekord školy, ktorý je 176 km/1 kWh,“ hovorí Andrej Alaksa, kapitán študentského tímu.

Konkurencia je obrovská

Pretekov sa zúčastní takmer 130 tímov z Európy a Afriky. Súťažiť budú v troch kategóriách: prototypy, Urban Concept, vozidlá, ktoré sa vo väčšej miere podobajú autám v bežnej premávke, a autonómne vozidlá. Študenti si môžu vybrať‘ spaľovák (benzín, diesel, etanol), vodík alebo elektrický pohon.

FonTech

Trnavskí študenti budú súťažiť v kategórii prototypy s elektrickým pohonom. Študenti, ktorí sa zapájajú do pretekov Shell Eco-marathon nevyužívajú iba získané vedomosti zo školy, ale podujatie im ponúka priestor pre vlastné inovácie a kreatívny prístup k riešeniu problémov.

„Som rád, že každý rok sa nám podarí dať dokopy skupinu nadšených študentov, ktorí počas celého roka príprav zbierajú cenné skúsenosti,“ vysvetľuje prínos pretekov Shell Eco-marathon pre študentov Peter Papík, riaditeľ Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave.

FonTech

Preteky sú dôkazom toho, že školy a univerzity sú miestom pre inovatívny výskum a sú dôležitým článkom v debate o budúcnosti energií či dopravy. Je skvelé vidieť, že aj slovenskí študenti majú čo povedať k téme budúcnosti využívania energetických zdrojov v doprave.

„Touto témou sa v spoločnosti Shell intenzívne zaoberáme, aby sme mohli prinášať riešenia pre čistejšiu energiu. Práve preto sme prijali stratégiu rozvoja s názvom Powering Progress, podľa ktorej sa riadia naše kroky v oblasti dekarbonizácie dopravy a dosiahnutia nulovej emisnej stopy do roku 2050 alebo skôr,“ vysvetľuje Jana Voštinárová, riaditeľka korporátnej komunikácie spoločnosti SHELL Slovakia.

Preteky sú jednou z najnáročnejších študentských súťaží na svete

Shell Eco-marathon je jednou z najnáročnejších a najinovatívnejších študentských súťaží na svete. V rámci Shell Eco-marathon Europe súťaží budúca generácia inžinierov a vedcov vo vlastnoručne navrhnutých a vyrobených vozidlách, ktoré potom testujú na trati. Začiatky súťaže, ktorú dnes poznáme ako Shell Eco-marathon Mileage Challenge, siahajú do roku 1939, kedy zamestnanci spoločnosti Shell Oil Company v USA uzavreli stávku, kto sa dostane najďalej s rovnakým množstvom paliva.

FonTech

Prvé oficiálne preteky Shell Eco-marathon Mileage Challenge sa konali v roku 1985 vo Francúzsku, kedy sa vedľa seba postavilo 25 drevených vozidiel. Odvtedy sa súťaž rozrástla a privítala viac ako 100 000 účastníkov z viac ako 60 krajín z celého sveta.

Preteky sa každoročne konajú v Európe, Severnej Amerike a Ázii a pozostávajú z dvoch hlavných kategórií: Prototypy a Urban Concept, ktoré viac zodpovedajú autám jazdiacim v bežnej premávke. Z pohľadu pohonu môžu tímy jazdiť na benzín, diesel, etanol, vodík alebo elektrický pohon. Špeciálnou kategóriu sú autonómne autá.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú