Odbitím včerajších nočných hodín sme sa dočkali hneď dvojitej dávky epizód najambicióznejšieho slovenského seriálu Slovania. Snímka vysielaná divákom na televízii JOJ začala na naše pomery pomerne slušne. Potenciál sa ale takmer okamžite vytratil.

Príbeh Radúza a Vlada až bolestne stagnuje a máme pocit, že najviac príbehovej akcie sme sa dočkali už v úvodných častiach. Po siedmich epizódach, kedy je seriál už za väčšou polovicou, sme sa však ráznejších zakročení úhlavných charakterov dočkali zhruba toľkokrát, koľko nájdeš prstov na jednej ruke.

Dej sa naťahuje a postavy sa boja vystúpiť z vlastnej príbehovej linky

Navyše to vyzerá tak, akoby si autori nevyhradili žiaden priestor pre zvrátené rozhodnutia, čo v konečnom dôsledku pôsobí príliš lineárne a predvídavo. Čarad, pomerne dobre zahraný Dušanom Cinkotom, sleduje len svoje vlastné záujmy a v príbehu plní funkciu výhradne fantasy persóny s jediným potenciálom – ovládať obyvateľov Karpatskej kotliny.

Neustále žongluje so záujmami jej obyvateľov, pričom jeho rozhodnutie pomáhať a zároveň škodiť komukoľvek pôsobí nekonzistentne. V závere tak tento charakter nepôsobí uveriteľne a v istých momentoch až komicky. Nepomáhajú mu ani svižnejšie scény s „čarovaním“, kde sú jeho pohyby strojené, čo spolu so zbytočne prozaickými a tajomnými textami neraz spôsobilo, že som sa chytal za hlavu.

JOJ

Sklamaný som ostal aj z Maštalíra a Loja, ktorí sú zdanlivo na opačných stranách záujmových barikád. Radúz, ktorý by mal byť stredobodom príbehu, má až žalostne málo priestoru na pľaci, pričom sa očakávalo, že práve jeho horúca povaha bude strojcom väčšiny konfliktov. Tých tu síce nájdeš hneď niekoľko, no bitky sú zväčša nesmierne krátke.

Vlad je kapitola sama o sebe. Loj bol v úvodnej časti ukázaný len stroho a v príbehu plní funkciu tajomného, no silného cudzinca. Žiaľ, ani po siedmich častiach mi jeho počínanie a kooperácia, či už s Belom pri bitke s „až tromi“ Avarmi alebo Drahou, očividne jeho objektom ľúbostného záujmu, veľa nepovedalo.

JOJ

Aj napriek nepriestrelným náznakom, že Vlad je potomok Avarov, nám to seriál neprezradil ani po tom, čo nám dôkazy hodil priamo pod nohy. Radúz teda v príbehu plní bezočivého agresora naháňajúceho jediný cieľ – splodenie potomka. Vlad je naopak ucelenejší záchranca univerza.

NEPREMEŠKAJ
Markíze došli nápady? Slovákom prinesie obdobu exotickej reality show, ktorá bodovala na Netflixe

Problémom seriálu rovnako je, že vďaka svojej rozťahanosti a dialógovej prebytočnosti nie sú ciele vedľajších postáv zapamätateľné. Jedným z mála dejových zvratov bol útek Lady a následne ušitá búda na Radúza, čo ale vzápätí podrýva presunutie všetkých jej zodpovedností na Vlada. Lada tak najmä v posledných častiach nerobí vlastné rozhodnutia, takmer nič nehovorí a pôsobí nesvojprávne.

Ako naznačujem vyššie, úlohou príbehu Slovanov nie je sledovať akúkoľvek záchranu vyšších cností a ideálov. Scenár je budovaný na charakterových rozdieloch hlavných postáv, ktoré ale vykresľuje nesmierne rozťahane a verím, že tradičná produkcia Netflixu by týchto sedem častí dokázala upratať maximálne na polovicu.

Premrhaný potenciál rovnako vidím aj pri Horanovi (Andy Hryc) a Slavomírovi (Marek Vašut). V oboch prípadoch ide o hercov nášho najvyššieho rangu, ktorí ale v Slovanoch plnia úlohu len sezónnych postáv s replikami na jednu vetu či epizódu.

Seriálu nepomáha ani technicky nezvládnutý dabing

S tým ide ruka v ruke aj nezosynchronizovaný dabing, nielen neslovensky hovoriacej časti hereckého osadenstva. Zatiaľ čo hlavné postavy sú profesionálne a prirodzené, vedľajšie a menovite dnes už zosnulý Andy Hryc pôsobí, akoby bol predabovaný ešte raz. Na to si filmári nedali pozor takmer u všetkých cudzojazyčných hercov, čo pri Slovákoch zamrzí o to viac.

Aj keď väčšina minutáže jednotlivých častí pozostáva z dialógov, tie sú prevažne ploché. Radúz nedajbože, aby nebol nahnevaný, a keď sa už na konci zatiaľ poslednej časti rozplače, jeho povesť budovaná u divákov je o to menej logická. Vlad nedokáže nič iné, ako byť záhadný a rozdávať nadnesené rady, Draha je večne zasnená a o neschopnosti Lady som už písal.

Na druhej strane, postavy majú tendenciu neustále opisovať udalosti do najmenších detailov, vďaka čomu skúsenejší divák nemá priestor k vlastnému rozmýšľaniu nad zápletkou. To som spomínal už v úvodnom článku a za sedem častí sa to nezmenilo.

Príkladom za všetky je včerajší dialóg Čarada s Bohdanom, ktorému prvý zo spomínaných takmer doslova odrecitoval udalosti týkajúce sa jeho polovičky. A to aj vtedy, keby si väčšina ľudí na starešinovom mieste už dávne zrátala dve a dve.

Kvalitná kamera s dobrými úmyslami

Špičková kamera sa tiahne zatiaľ naprieč celým seriálom. Pochváliť rozhodne treba prácu s ňou a menovite kompozíciu, keby by som sa nebál seriál prirovnať najkvalitnejším kúskom aj na svetovom trhu. Aj tá však dokáže v istých momentoch robiť problémy a jej najslabšou stránkou sú interiérové scény.

Tie sú niekedy až neznesiteľne tmavé, pričom sa ich nebojím postaviť hneď vedľa bitky z finále Game of Thrones. Toto všetko spolu s nie najvyššou kvalitou prenosu, či už v televízii alebo internete, spôsobuje hľadanie drobných detailov. Objekty záujmu sú však stále nasvietené dostatočne, kde prirodzene trpia atmosférické dobové kulisy.

JOJ

Filmári sa vyhrali aj s početnými farebnými paletami lesa, bojiska alebo vidieka, čo diváka vždy dostatočne pripraví na nadchádzajúce udalosti. Len keby tých sľubovaných bojov bolo viac, respektíve boli dlhšie ako niekoľko sekúnd. Aj napriek niekoľkým náznakom megalomanských bitiek išlo väčšinou o kontaktné súboje v radoch jednotiek súperov.

NEPREHLIADNI
Dave Bautista kosí zombíkov. Geniálna akcia na Netflixe od Zacka Snydera konečne dostala prvý trailer, rúti sa na nás megahit

Vo vypätých situáciách réžia zvolila roztrasenejšie a pre niekoho možno amatérskejšie zábery. Aj keď ide o každého vlastnú preferenciu, nie je ich veľa a z môjho uhla pohľadu je to príjemné spestrenie. Tu iba podotknem, že na jednotlivých epizódach je vidieť, kto sa striedal na režisérskej stoličke. Či už tam sedel Bebjak, Blaško alebo Sanin, každý má svoj vlastný rukopis, a tak je jedna časť promptnejšia a iná zase rozťahanejšia s lenivejším finišom.

Očakávania zatiaľ ostávajú nenaplnené

Pri sledovaní debutovej časti som ostal rozpoltený aj zo zvukovej stránky. Dabing je aký je, čo zbytočne podrýva zvukové efekty a doplňujúce scény. Hudba, ako vieme, je náležite slovanská s prvkami folklóru, pričom jej nutkanie prerážať vždy a všade, aj keď to nie je treba, ostalo.

Technická forma Slovanov je konkurencieschopná aj v globálnom meradle, no myšlienka seriálu o našich dejinách padá na jej obsahu. Nie je proste zábavný. Má tendenciu spadať do žánrových klišé so všetkými negatívami, čo k ním patria.

Nechýbajú ani nezmyselné momenty (piesok verzus Čarád), naťahované dialógy a takmer absolútna absencia akcie – tej na bojisku, ale aj v oblasti ciest charakterov. Tešil som sa na prepletanie jednotlivých dejových liniek, ktoré je však minimálne a z pohľadu ďalšieho vývoja deja takmer neopodstatnené.

Verím ale, že druhá polovica Slovanov prinesie tak žiadané zvraty, upustí od veľavravných, no prázdnych dialógov a ešte väčšmi vyzdvihne to, čo seriál predstavuje. To je samozrejme vynikajúce zasadenie a slovanská mytológia v podaní kvalitných, no aktuálne premrhaných príležitostí.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom