Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Slováci sú terčom premyslených podvodov čoraz častejšie. Ako informuje spoločnosť Packeta, jej zákazníci za tento rok už stihli nahlásiť vyše 2500 pokusov o phishing – jeden z najrozšírenejších podvodov, kedy sa útočníci snažia získať peniaze, čísla platobných kariet alebo heslá k internetbankingu.

Slovákom preto prinášame tipy na základe odporúčaní Packety, ako sa chrániť pred podvodníkmi pri predaji cez inzertné portály ako Bazoš.sk či Facebook Marketplace, kde si tento typ podvodníkov najčastejšie hľadá obete.

Naletieť môže hocikto

Phishingový podvodník zvyčajne predstiera záujem o produkt a následne ponúkne platbu vopred formou dobierky. Zaslaný odkaz však smeruje na falošné webové stránky s formulárom, ktorý kradne heslá alebo údaje o platobných kartách.

Packeta zdôrazňuje, že útočníci pravidelne zneužívajú aj weby a mená dopravných spoločností. Firmy by preto podľa nej mali hľadať spôsoby, ako zákazníkov chrániť. Sama napríklad ponúka platby za dobierku prostredníctvom oficiálnej aplikácie pre Android a iOS.

Freepik (Úprava redakcie)

Tú je pre podvodníkov prakticky nemožné napodobniť a predstavuje tak nepriestrelný spôsob ochrany pred najrozšírenejšou phishingovou praktikou,“ uvádza spoločnosť v tlačovej správe.

Výkonný riaditeľ Packeta Slovakia, Alexander Jančo, dodáva, že len od začiatku roka spoločnosť na Slovensku riešila už viac než 1660 telefonických hovorov a 835 e-mailov, v ktorých sa zákazníci obrátili na zákaznícke centrum so žiadosťou o pomoc alebo nahlásenie phishingových správ.

V susednej ČR sa tento podiel oproti minulým rokom zvýšil o 71 %. Je tak na mieste vedieť, ako sa pred prípadnými pokusmi o podvod úspešne brániť.

Jedno pravidlo ti môže ušetriť stovky eur

 “S technologickým pokrokom sa zdokonaľujú aj kyberútoky a metódy podvodníkov. V súčasnosti narastá počet podvodov pomocou sociálneho inžinierstva, kedy sa útočník snaží získať našu dôveru a následne zneužije meno niektorej z overených inštitúcií tak, že môže byť len veľmi náročné sa brániť,” uviedol Alexander Jančo.

Spoločnosť informuje, že najlepšou a najistejšou formou ochrany je jediné pravidlo: Vždy, keď od teba na internete pýtajú číslo platobnej karty alebo prístupové heslá, musíš spozornieť.

FonTech

Podvodníci na inzertných portáloch predstierajú záujem o tovar a vyhliadnutým obetiam ponúkajú, že sami objednajú kuriéra. Platba má potom prebiehať pomocou dobierky, prípadne platbou priamo na bankový účet alebo platobnú kartu,“ uvádza kontext Packeta.

Následne podvodník zašle odkaz na falošnú stránku, ktorá môže pôsobiť nesmierne presvedčivo a kopíruje vzhľad známych služieb a firiem. Pod zámienkou odoslania peňazí tu obete žiadajú o vyplnenie citlivých osobných údajov.

Existuje aj alternatívny postup podvodu

Veľmi podobný podvod využíva mierne iný postup. Sú ním sú podvodné e-maily alebo SMS, ktoré môžu vyzývať na kliknutie pod zámienkou kontroly alebo úhrady poplatkov. Packeta na svojom webe zverejnila niekoľko reálnych screenshotov správ, ktoré podvodníci rozposielali.

Freepik

Cieľ phishingových správ je rovnaký ako pri podvodných webových stránkach. Zvyčajne lákajú na prijatie finančných prostriedkov za fiktívnu dobierku a obeť vyzvú, aby vyplnila údaje od platobnej karty, na ktorú má prostriedky prijať. To je samozrejme veľký varovný signál, keďže údaje platobnej karty na posielanie ani prijímanie peňazí netreba.

Phishing je však ľahko identifikovateľný vďaka komplikovanej a nezmyselnej URL. Falošná webová stránka zároveň často obsahuje gramatické chyby a otáznu vetnú skladbu.

FonTech.sk sa už v minulosti skontaktoval s poprednými bankami na Slovensku, ktoré jasne odporúčajú pri online platbách používať jednorazové platobné karty a ďalšie bezpečnostné vychytávky, ktoré väčšina z nich ponúka. Dokonca nám v samostatnom článku vysvetlili, ako sa môžu Slováci pokúsiť získať ukradnuté peniaze späť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú