Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

KIA Sportage sa už za roky svojho pôsobenia na našom trhu stala miláčikom Slovákov a predchádzajúce generácie môžeš vídať prakticky na každom kroku. Nová generácia ale znova posúva technologickú latku SUV strednej triedy o niečo vyššie. Toto je zatiaľ najlepšie technologicky vybavená KIA so spaľovacím motorom, aká sa dostala do Európy.

Zámerne som v úvode napísal „najlepšie vybavená KIA so spaľovákom“, nakoľko tu už máme aj model EV6, ktorý je ale elektromobil a ktorý toho v rámci technologickej výbavy ponúka ešte o kúsok naviac. Sportage 2022 je navyše vôbec prvým autom kórejskej značky, ktoré do Európy prinieslo technológiu matrixových svetiel.

NEPREHLIADNI
Mohol to byť perfektný elektromobil pre Slovákov, no v zime sme objavili nepríjemnú vlastnosť (test KIA EV6)

Piata generácia KIA Sportage teda nie je iba evolúciou, ale revolúciou. Nových prvkov je ďaleko viac, od dizajnu, cez bezpečnosť až po samotnú platformu, motory a výrobný proces.

Z kombinácií motorizácií a stupňov výbavy sa ti zatočí hlava

KIA v prvom rade myslí na potreby zákazníkov a je si dobre vedomá, že každý vodič má odlišné požiadavky na svoje auto. Preto je kombinácia motorizácií, stupňov výbavy, pohonov a typov prevodoviek v prípade novej KIA Sportage taká bohatá, až sa z nej zatočí hlava.

Pri konfigurácii svojho auta vďaka tomu zákazník nemusí urobiť žiadny kompromis. Chceš benzínovú štvorkolku v najvyššej konfigurácii Platinum, ale preferuješ manuálnu prevodovku? Máš ju mať!

Máš radšej automat, ale nepotrebuješ vysoký výkon a stačí pohon prednej nápravy? Aj takáto kombinácia je možná. Celkovo sa dá vybrať zo štyroch stupňov výbavy – Silver, Gold, Platinum a GT Line.

Martin Katler/FonTech

Je dôležité povedať, že všetky motorizácie s „automatom“ sú už nejakým spôsobom elektrifikované (mild-hybrid alebo hybrid) a tiež, ak budeš chcieť štvorkolku, s čistým benzínom či naftou sa môžeš rozlúčiť. Buď teda siahneš po naftovom alebo benzínovom mild-hybride, alebo po plnohodnotnom benzínovom hybride, ktorý je zároveň najvýkonnejšou motorizáciou s výkonom až 169 kW (230 koní).

Diesel alebo benzín?

Ja som mal možnosť testovať takmer to najlepšie, čo nový Sportage ponúka. Šlo o kombináciu výbavy GT Line s benzínovou 1,6-kou s výkonom 132 kW (180 koní) a pohonom všetkých štyroch kolies.

GT Line je výhradne štvorkolka, ktorá sa dá, mimochodom, zapnúť aj permanentne tlačidlom na stredovej konzole. Túto vlastnosť extrémne chválim, možnosť zapnúť stály pohon všetkých štyroch kolies sa už z moderných osobných áut vytráca, no v niektorých situáciách sa môže hodiť a KIA si je toho zrejme plne vedomá.

O radenie sa v mojom prípade staral 7-stupňový automat, ktorý sám o sebe radí hladko a počas jazdy nie sú cítiť výraznejšie zašklbnutia, no pri jazde na diaľnici rýchlosťou 130 km/h si auto až príliš často podraďovalo zo „sedmičky“ na „šestku“.

Stačil menší kopček či jemnejšie zrýchlenie a auto ihneď preradilo, vôbec nevyužívalo potenciál točivého momentu auta. Volič prevodovky „shift-by-wire“ si našiel svoje miesto na stredovej konzole. Nový Sportage je ale dostupný aj s mechanickou automatickou prevodovkou či s manuálom a tým sa značne mení aj výzor interiéru – tieto dve prevodovky musia byť mechanicky spojené s radiacou pákou.

Zobraziť celú galériu (29)
Martin Katler/FonTech

V prípade KIA sú všeobecne obľúbenejšie naftové motorizácie, nakoľko tie benzínové v minulosti trpeli na podstatne vyššiu spotrebu oproti konkurencii. Zdá sa, že tento problém sa nepodarilo vyriešiť ani nástupom mild-hybridnej technológie.

V porovnaní s predchodcom lepšia spotreba

Benzínová 1,6-ka v kombinácii s elektrickým štartér-generátorom je síce úspornejšia, no mnou namerané spotreby počas testu boli na dnešné pomery vysoké. Musím ale povedať, že auto malo najazdených iba 1 000 km, a tak bol motor ešte stále v zábehu. Rozdiel diaľničnej spotreby na rovnakom úseku na začiatku testu a na jeho konci, kedy som mal najazdených o 800 km viac, bol 1 l/100 km.

A aká je teda skutočná spotreba KIA Sportage? Na diaľnici sa mi v tom najlepšom prípade podarilo dosiahnuť spotrebu 8,9 l/100 km a mestská spotreba sa tiež pohybovala na úrovni okolo 9 l/100 km.

Na to, že spaľováku pri rozjazdoch a plachtení pomáha malý elektromotor, sú tieto hodnoty relatívne vysoké, no verím, že po nájazde ďalších pár tisíc kilometrov ešte mierne klesnú.

Z nameraných spotrieb ale usudzujem, že lepšia motorizácia bude zrejme opäť tá naftová, prípadne plnohodnotný hybrid či plug-in hybrid, ktorý ale na trh príde neskôr.

Martin Katler/FonTech

Komfort, spracovanie a dizajn na oveľa lepšej úrovni

Nová KIA Sportage je nová už na prvý pohľad. Dizajn piatej generácie je nezameniteľný a doposiaľ najodvážnejší. Z pomerne konzervatívneho auta sa najmä vo verzii GT Line stáva „šelma“ s výrazne športovým vzhľadom.

POROVNANIE NOVEJ VS. STAREJ GENERÁCIE: 

[twenty20 img1=“313605″ img2=“313606″ offset=“0.5″]

Dominujú teda ostré línie, ktoré dotvárajú predné denné svetlá v tvare „V“ a zadné trojuholníkové svetlá, ktoré tiež disponujú LED technológiou. Šmrnc autu dodávajú aj nové farby karosérie, najmä žltá „Splash Lemon“ vyzerá na tomto aute úplne úchvatne.

Martin Katler/FonTech

V čom nový Sportage boduje naplno, je rozhodne komfort a celkové spracovanie interiéru, ktorým sa už doťahuje aj na autá vyšších tried. K samotnému komfortu rozhodne prispieva úplne nová platforma, na ktorej je auto postavené.

Tá jednak prináša podstatne väčší vnútorný priestor, no tým najväčším highlightom je podľa mňa elektronicky riadené pruženie ECS, ktoré dokáže dynamicky meniť tuhosť aj na základe zvoleného jazdného režimu.

Martin Katler/FonTech

Rozdiely v tuhosti síce nie sú príliš drastické, no v komfortnom režime je auto extrémne pohodlné a dobre si poradí aj s nerovnosťami slovenských ciest.

Spracovanie interiéru ako takého je už ale niečo, čím KIA určite predčila nemeckú strednú triedu a skôr sa doťahuje na autá vyšších tried. Materiály sú príjemné na dotyk, nič nie je odfláknuté a nič nevŕzga.

Najlepšia KIA Sportage pre Slováka?

Efektné náladové osvetlenie, ktorým je podsvietená aj stredová konzola, dotvára skutočne luxusný a prémiový dojem. Celý interiér zdobí dvojica 12,3″ displejov, z ktorých jeden zobrazuje virtuálne budíky a ten druhý, dotykový, je displej infotainmentu. Na stredovej konzole sa nachádza ešte jeden menší displej, ktorý slúži na rýchly prístup k médiám, respektíve k nastavovaniu klimatizácie.

Martin Katler/FonTech

Jedným stlačením tlačidla sa ovládacie prvky na tomto displeji zmenia. Okrem toho, že toto riešenie výrazne šetrí miesto na prístrojovej doske, pôsobí prémiovo a autu vizuálne pridáva na hodnote.

Páči sa ti dizajn novej generácie KIA Sportage?

Načítava sa... ... Načítava sa... ...

Technológie, aké sme v KIA ešte nevideli

Technologická výbava je v tej najvyššej konfigurácii, ktorú som mal na test aj ja, skutočne bohatá a dovolím si tvrdiť, že bežnému vodičovi nebude chýbať absolútne nič.

Vybral by som adaptívny tempomat, funkciu udržiavania v jazdnom pruhu a systém čítania dopravných značiek. Kombinácia týchto troch asistentov vytvára z novej KIA Sportage auto, ktoré dokáže jazdiť po diaľnici takmer úplne samé.

Martin Katler/FonTech

Vodičovi stačí iba držať ruky na volante a v prípade potreby meniť jazdný pruh. Ďalšou užitočnou funkciou je premietanie obrazu mŕtveho uhla priamo na displej virtuálnych budíkov. Po zapnutí smerovky sa na displeji zobrazí obraz z pravej či ľavej kamery namontovanej v spätnom zrkadle auta.

Je to síce detail, bez ktorého sa určite dá žiť, no takúto, a mnohé iné podobné funkcie, oceníš, až keď si ich vyskúšaš. Podobne je na tom aj funkcia, kedy ťa počas státia v kolóne auto upozorní, že vozidlo pred tebou sa už pohlo.

Martin Katler/FonTech

Za jednu z najväčších technologických nevýhod ale považujem už pomerne zastaralé káblové pripojenie Apple CarPlay a Android Auto. Dnes si už nikto nechce ťahať v kabíne hromady káblov. Bezdrôtovú nabíjačku v aute by mala podľa mňa jednoznačne dopĺňať bezdrôtová konektivita smartfónu. Klasicky si telefón vieš s autom prepojiť cez Bluetooth, no na využívanie Apple CarPlay potrebuješ spomínaný kábel.

Titul Auto roka ušiel iba tesne

Nový Sportage mal, podobne ako jeho predchodcovia, veľké šance stať sa miláčikom slovenských motoristov. Novinka sa dokonca dostala aj do finálového výberu „Slovenské auto roka 2022“. Túto anketu Sportage vyhral naposledy v roku 2011, U poroty, ktorú tvorí 15 slovenských motoristických novinárov, zabodoval nový Sportage aj tento rok, no víťazstvo mu ušlo iba o jeden jediný bod.

Pozri si bohatú galériu fotografií novej KIA Sportage:

Predpoklady na to rozhodne má, technologicky ide o vynikajúce auto. Široká ponuka motorizácií a rôznych konfigurácií mu tiež pridáva na bodovom hodnotení. Komfort, ako aj spracovanie interiéru, sa posunulo oproti predchodcovi výrazne vpred.

Novej KIA Sportage môže byť na škodu jedine vyššia spotreba pri benzínovej konfigurácii a nie až tak vyladená prevodovka, ktorá je ale vzhľadom na triedu auta stále nadpriemerne dobrá.

Cenovo sa novinka pohybuje v hladinách od 22 690 € so základným benzínovým motorom až po 39 390 € za konfiguráciu s hybridným benzínovým motorom vo výbave GT Line. Za takmer 40 000 € už ale získaš auto, ktoré sa svojimi kvalitami bez pochýb doťahuje na modely z vyšších tried.

Výhodou v týchto „ťažkých“ automobilových časoch je, že Kia už má svoju novinku naskladnenú aj v slovenských showroomoch a na svoje vysnívané auto tak nemusíš čakať dlhé mesiace – odporúčame si tak za niekoľko sekúnd na webe KIA vyklikať a objednať testovaciu jazdu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú