Zmena poplatkov za prihlásenie auta je tu. Slováci si priplatia, no ak máš tento druh auta, získaš výhodu (+prehľad)
V článku boli použité aj materiály TASR a SITA.
Aktualizované 27. júna 2023
Od 1. júla 2023 nadobúda účinnosť novela zákona o správnych poplatkoch. Prináša nový spôsob výpočtu správnych poplatkov pri zápise vozidiel na základe tzv. ekologického koeficientu. Zavádza sa tiež možnosť objednať si zadnú tabuľku s evidenčným číslom (TEČ) menšieho rozmeru na základe výnimky Ministerstva dopravy SR.
V tejto súvislosti Ministerstvo vnútra SR upozorňuje, že zmeny, ktoré vstúpia do platnosti od 1. júla 2023, si vyžadujú úpravy v informačných systémoch. Z toho dôvodu cez víkend 1. a 2. júla 2023 nebudú k dispozícii elektronické služby Národnej evidencie vozidiel. Elektronické služby budú opäť dostupné v pondelok 3. júla 2023 od 8:00 h.
Spôsob výpočtu správnych poplatkov
Za zápis držiteľa motorového vozidla kategórie L, M1 a N1, okrem kategórie N1 s najviac tromi miestami na sedenie (spolu vykonaním úprav v dokladoch vrátane ich vydania) je suma vypočítaná ako súčin sadzby poplatku podľa najvyššieho výkonu motora a ekologického koeficientu vozidla podľa druhu euronormy alebo dátumu prvej evidencie, najmenej však v sume 33 eur.
Znamená to, že správny poplatok sa nebude znižovať so zvyšujúcim sa vekom vozidla, ale vždy bude rovnaký v závislosti od výkonu motora a ekologického koeficientu vozidla. To výrazne znevýhodní predovšetkým staršie a menej ekologické vozidlá v porovnaní s doterajšími poplatkami.
Zápis držiteľa motorového vozidla, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina (elektromobil), do evidencie vozidiel zostáva v sume 33 eur. Pre vozidlo s palivom vodík alebo vozidlo s kombináciou akékoľvek palivo+PHEV (plug-In hybrid) bude poplatok vypočítaný vo výške 20 percent základnej sumy sadzby podľa výkonu motora (ekologický koeficient).
Zanikajú teda zľavy z výšky správneho poplatku pre hybridné vozidlá s inou kombináciou palív a pre vozidlá s pohonom LPG, CNG alebo tzv. mild hybridy.

Ťažko zdravotne postihnutí držitelia vozidiel
Poplatok za zápis držiteľa motorového vozidla sa zníži o polovicu:
- pri zápise vozidla, ktorým je držiteľ preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím alebo preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím so sprievodcom,
- v prípade motorového vozidla s úpravou pre s ŤZP,
- v prípade motorového vozidla kategórie M1 a N1, ak nebol pri jeho kúpe poskytnutý kompenzačný príspevok podľa zákona č. 447/2008. Minimálna výška správneho poplatku za zápis držiteľa ŤZP bez poskytnutia peňažného príspevku je 16,50 eur.
Rodinné autá
Poplatok sa zníži o 50 %, najviac však na 33 eur, pri zápise motorového vozidla kategórie M1 s najmenej šiestimi miestami na sedenie, s výkonom motora do 110 kW vrátane, ak ide o zápis držiteľa, ktorým je osoba podľa osobitného predpisu uplatňujúca si nárok na prídavok na dieťa (najmenej na štyri deti) najneskôr do dovŕšenia 19 rokov veku.

Neštandardná TEČ
Ustanovuje sa možnosť objednať zadnú TEČ s rozmermi 24 cm x 15 cm, ak Ministerstvo dopravy SR ako typový schvaľovací orgán povolilo výnimku z technických požiadaviek na umiestnenie zadnej tabuľky s evidenčným číslom.

Bude sa to týkať vozidiel so spaľovacím motorom, PHEV alebo elektrických vozidiel s prednou TEČ s rozmerom 52 x 11 cm, ako aj prípojných vozidiel. Policajný zbor v tejto súvislosti pripomína, že od 1. júla zaniká možnosť použiť súdno-znalecký posudok pri zápise vozidiel do evidencie.
Pôvodný článok
Výpočet registračného poplatku za motorové vozidlá sa od apríla 2023 zmení. Jeho súčasťou sa stane parameter ekologickosti prevádzky automobilu a nahradí koeficient vypočítaný na základe veku vozidla. V decembri o tom rozhodli poslanci, keď schválili pozmeňujúci návrh Mariána Viskupiča (SaS) k zákonu o dani z osobitnej stavby.
Ako najnovšie upozornil Startitup, zmena sa netýka len samotnej výšky poplatku. Mení sa totiž aj to, kto daný poplatok bude platiť. To súvisí s novými EČV, ktorým sme sa venovali v samostatnom článku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Demokrati zverejnili nové fotky z Epsteinovej pozostalosti. Je na nich aj Miroslav Lajčák
PREMIUM„Slovensko zostane len liahňou talentov a vidiekom Prahy,“ hovorí najmladšia profesorka na Karlovej univerzite

Lovestream 2026 odhalil prvého headlinera: Na Slovensko mieri jeden z najlegendárnejších britských umelcov

Rusko cvičí 350-tisíc vojakov pri hraniciach NATO, tvrdí nemecký expert. Litva tvrdenia odmieta

Seniori budú šoférovať podľa nových pravidiel. Ovplyvní to tisíce vodičov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Nová TV stanica na Slovensko nepríde. Po veľkých plánoch prišlo vytriezvenie
Čína varuje svojho „úhlavného nepriateľa“: Prestaňte dávať zbrane do tejto krajiny, inak príde odveta
Historický moment na mori: Japonsko spúšťa prvú autonómnu osobnú loď na svete
Prísna regulácia AI narazila. Európska komisia urobila krok, ktorý nikto nečakal
Putin uráža európskych lídrov, Poľsko odpovedá ostrým nasadením Patriotov
Európska únia definitívne uzavrela kapitolu energetickej politiky. Plyn z Ruska dostal stopku
Nabíjačky budú mať priamo na diaľniciach. Nemci investujú miliardu eur do „elektrickej rarity“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Demokrati zverejnili nové fotky z Epsteinovej pozostalosti. Je na nich aj Miroslav Lajčák
PREMIUM„Slovensko zostane len liahňou talentov a vidiekom Prahy,“ hovorí najmladšia profesorka na Karlovej univerzite

Lovestream 2026 odhalil prvého headlinera: Na Slovensko mieri jeden z najlegendárnejších britských umelcov

Rusko cvičí 350-tisíc vojakov pri hraniciach NATO, tvrdí nemecký expert. Litva tvrdenia odmieta

