Slováci nemusia na svoje auto čakať do „vodičáku“. Za volant si sadnú aj 15-roční, môže ísť aj o elektromobil
Vlastníctvo auta má niekoľko nespochybniteľných výhod. Cestovanie do práce alebo školy je s ním oveľa pohodlnejšie ako v prípade MHD, a to aj vtedy, ak stojíš v dopravných zápchach.
Umožní ti cestovať na výlety do miest, kde spojenie hromadnou dopravou neexistuje a dáva nezameniteľnú slobodu. Okrem toho však stále ide aj o určitý statusový symbol. Nad autom väčšinou stále rozmýšľame ako nad niečím, čo by sme skrátka mali mať.
Výsledok je jasný – mnohí tínedžeri sa nemôžu dočkať, ako v 18 rokoch dostanú vodičák. Potom si auto požičiavajú od rodičov, šetria na vlastné alebo siahnu po starej jazdenke v otáznom technickom stave.
Nemusíš čakať do 18-tky
Startitup sa pozrel na zaujímavú tému, v ktorej pripomína, že pre získanie individuálnej mobility mladí nemusia čakať na dovŕšenie dospelosti a získanie vodičáku skupiny B, teda oprávnenia šoférovať autá do 3,5 tony.
Známu výnimku predstavujú skútre s objemom motora do 50 cm3, respektíve dnes už aj ich elektrické alternatívy, s ktorými je možné jazdiť od 15 rokov. V takomto veku sa totiž dá vybaviť vodičský preukaz skupiny AM.
V praxi je však najväčšou nevýhodou výkon limitovaný na 4 kW a hlavne maximálna konštrukčná rýchlosť 45 km/h. Tá teoreticky do mesta stačí, v praxi však aj s takouto len o niečo pomalšou jazdou budeš vytvárať viac situácií, kedy sa autá namiesto jazdy za tebou rozhodnú pre predbiehanie, čo vždy znamená vyššie riziko.
Malé 50 cm3 skútre asi nikomu predstavovať netreba a dá sa siahnuť po modeloch od výrobcov ako je Honda, Aprilia, Peugeot či Piaggio. Zaujímavejší však začína byť práve segment elektro skútorov.
Technické parametre ani v tomto prípade zákon „obabrať“ nemôžu a limit 45 km/h, respektíve 4 kW, zostáva. Modely od NQI či Racceray s papierovým dojazdom od 50 do 80 km si však môžu nájsť svojich zákazníkov. Predáva ich dokonca aj Alza. Na našom trhu má pevné miesto tiež SuperSOCO, ktoré sem dováža Antik.
Aj „plnohodnotné“ autá
Zákon však neuvádza, že vozidlo pre tínedžera nemôže mať namiesto dvoch kolies klasickú štvoricu. Toho sa horúčkovito chytili napríklad firmy ako Ligier či Aixam.
Tie už prinášajú skutočné autá s ďalšími výhodami. Pevná karoséria znamená výrazne zvýšenú ochranu pri kolíziách a oproti skútru prichádza dokonalá ochrana pred vplyvom počasia.
Tieto firmy robia, čo môžu, aj z pohľadu svižnosti svojich mikroáut. Pod kapotou v základných modeloch nájdeš takmer pollitrový, prekvapivo dieselový motor. Avšak ruku na srdce, maximálka 45 km/h a so štyrmi kolesami už aj nemožnosť uhnúť v prípade potreby, spolu s cenami okolo 10-tisíc eur vyššie, z takejto zábavky síce robia teoreticky možnú, ale krajne nepraktickú záležitosť s minimom zákazníkov. Hlavne na Slovensku.
Aj tieto miniautá ale môžu byť vyrábané ako elektromobily a ako vždy platí, že práve elektrina im dodáva oveľa vyššiu svižnosť a dynamiku v meste. Napríklad elektromobil Aixam E City pack vďaka elektromotoru ponúka až vyše dvojnásobný krútiaci moment oproti svojim spaľovacím súrodencom. Aby sme boli presní, 50 Nm. Tp neznie vôbec zle.
Alza pri ňom ponúka 5-ročnú záruku na 14 kW batériu, ktorú nabiješ už za 3,5 hodiny. Limitujúca je však znova „šialená“ cena na úrovni takmer 20-tisíc eur. To je dokonca viac, ako na našom trhu zaplatíš za plnohodnotnú Daciu Spring.
NEPREHLIADNI:
Najlacnejší nový elektromobil v SR. Dacia Spring odštartovala predaj, tu je prehľad cien
Rozumnejšia alternatíva
Je jasné, že výrobcovia sa snažia svoje produkty napasovať do veľmi obmedzujúcej legislatívy a zohnať aspoň nejakých zákazníkov. Výrazne viac manévrovacieho priestoru im ale ponúka kategória tzv. ťažkých štvorkoliek kategórie L7e.
Hranica pre získanie vodičáku sa v nej posúva na stále zaujímavých 16 rokov, no paradoxne, cena môže aj klesnúť.
Príkladom je napríklad trochu zvláštne vyzerajúci Renault Twizy, ktorý sa vlani začal oficiálne predávať aj na Slovensku. Ide o extrémne zaujímavý elektromobil, hoci s dvojicou sedadiel a dverami za príplatok 320 eur – základná cena však u nás štartuje na lákavých 12 800 eurách.
Technické parametre prinášajú krútiaci moment 57 Nm, výkon 13 kW / 17 koní. Maximálka je na mesto naozaj dostatočných 80 km/h.
S nimi sa nestratíš ani na diaľničnom obchvate a stále platí, že takéto vozidlo si v prípade potreby z garáže môže vytiahnuť aj tínedžer. Znova však ide skôr o motorku, najmä z pohľadu vplyvov počasia. Vo vnútri však vodiča chránia bezpečnostné pásy aj airbag. Dojazd by sa mal pohybovať okolo hranicou 80 úplne bezemisných kilometrov. Nabíjanie na 100 % trvá približne 3 hodiny a 30 minút.
Ide o vozidlo, ktoré sa na iných trhoch objavilo už v roku 2012. Aj to ilustruje, že hoci sa technika v elektromobiloch vyvíja extrémne rýchlo, v kategórii skútrov a im podobných približovadiel to zas až tak neplatí. Že by chýbali masívne investície, ktoré zaplatia len zákazníci kupujúci vozidlá s vyše 30-tisícovou cenovkou?
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Využíva elektrinu ako nástroj prežitia. Vedci objavili jedinečný strom
Natočili ho na iPhone. Ikonický horor sa vracia po 20 rokoch, teória divákov je nesprávna
PRELOM: Vedci z Číny vyvinuli AI zariadenie, ktoré „vráti zrak“ nevidiacim
Tieto veci v recenziách nenájdeš. 11 mesiacov som testoval najlepší robotický vysávač na Slovensku
Mať veľké oči sa mu nevyplatilo. Musk s Cybertruckom prerazil dno, teraz zúfalo znižuje cenu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Novú povinnosť obrátili na výhodu: Skupina živnostníkov nezaplatí ani euro na transakčnej dani
Slovenky zomierajú na zákerný typ rakoviny najviac v EÚ. Na významné ošetrenie ťa po novom lekár nepošle
Len 10 % Slovákov vie, aké je hlavné mesto Severného Írska. Otestuj sa, či by si prežil ako cestovateľ v 18. storočí (KVÍZ)
Zásadná zmena v nakupovaní: Zaužívaná vec má íst po 50 rokoch „do dôchodku“. Nastúpi nová technológia
Slovenská nemocnica špičkou európskej medicíny: Nová technológia priniesla revolúciu v liečbe zákerných ochorení
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
Gates o budúcnosti práce: AI vyrieši krízu, ktorú roky nikto nevedel zvládnuť
Zákaz sa nekoná. EÚ sa bojí prázdnych zásobníkov a ostáva pri ruskom plyne
Svetové laboratóriá čelia výzve. Musia ochrániť kľúčové genetické dáta pred kyberútokmi
OpenAI predstavilo nový model, ktorý láka na polovičné ceny. Ľudom testuje trpezlivosť
Ukrajina tlačí na Spojené štáty. Zelenskyj chce tieto zbrane zbrane, nie „prázdne slová“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Novú povinnosť obrátili na výhodu: Skupina živnostníkov nezaplatí ani euro na transakčnej dani
Slovenky zomierajú na zákerný typ rakoviny najviac v EÚ. Na významné ošetrenie ťa po novom lekár nepošle
Len 10 % Slovákov vie, aké je hlavné mesto Severného Írska. Otestuj sa, či by si prežil ako cestovateľ v 18. storočí (KVÍZ)
Zásadná zmena v nakupovaní: Zaužívaná vec má íst po 50 rokoch „do dôchodku“. Nastúpi nová technológia
Slovenská nemocnica špičkou európskej medicíny: Nová technológia priniesla revolúciu v liečbe zákerných ochorení
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené