Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Nestáva sa často, aby si svetová streamovacia služba objednala seriál zo Slovenska. Vlastne sa to doposiaľ nestalo ešte nikdy a seriálová novinka Víťaz je vôbec prvým slovenským „originálom“ natočeným pre platformu s globálnym presahom.

Za čerstvou šesťdielnou rodinnou komédiou, ktorá sleduje nedobrovoľný návrat bývalého premiéra späť do rodinného života, pôvodne stálo HBO. Kvôli finančným problémom a šetreniu však takmer hotový slovenský seriál spoločne s desiatkami ďalších nečakane ukončili, len aby po ňom siahla streamovacia služba SkyShowtime.

Rodinno-komediálna novinka so zvučným hereckým obsadením tak už v pondelok 4. septembra štartuje úvodnou epizódou práve na SkyShowtime. Mali sme možnosť exkluzívne vidieť všetkých 6 dielov slovenského unikátu. Oplatí sa do neho investovať čas?

Ex-premiér na nedobrovoľnom dôchodku

Víťaz sleduje príbeh Viktora Hudáka, bývalého premiéra v podaní Adyho Hajdu, ktorý musí po strate dôvery opustiť politický život a vrátiť sa späť ku svojej rodine. Nejde o maličkosť, posledných 10 rokov Viktor totiž úspešne ignoroval svojich blízkych a radšej sa venoval zveľaďovaniu krajiny a presadzovaniu reforiem. Namiesto vrelého privítania ho preto doma čaká prázdny byt a rodina, ktorá sa pred ním radšej schováva, akoby sa s ním mala zhovárať.

Bývalý premiér so svojskými spôsobmi doma navyše čelí ženskej presile a v spoločnosti troch dcér i manželky Sašky (Ivana Chýlková) rýchlo prichádza na to, že časom, kedy mal posledné slovo, je dávno koniec. Teraz treba počúvať, vychovávať a riešiť bežné rodinné starosti.

To sa však ľahšie hovorí ako koná, keďže starosti rodiny bývalého premiéra sú všetko, len nie bežné. Najstaršia dcéra Barbora (Natália Germani) bojuje s rozpoltenosťou medzi lojalitou k otcovi a politickej strane, ktorú prebral Viktorov oponent a snaží sa bývalého premiéra zdiskreditovať.

Dospievajúca Adela (Petra Dubayová) rieši nešťastnú lásku s chalanom, ktorý bývalého premiéra nedokáže vystáť a ako sám hovorí – ak by sa ocitol v jeho blízkosti, asi by sa „dogrcal“. Nakoniec je tu 14-ročná Hanka (Rebecca Rigová), ktorá rovnako čelí starostiam dospievajúceho dievčaťa, bojí sa kvôli šikane chodiť do školy a bojuje s krízou identity.

Viktor sa teda zo dňa na deň ocitá uprostred hurikánu problémov a emócií, na riešenie ktorých vôbec nie je pripravený. Popritom všetkom je navyše stále odhodlaný vrátiť sa do politického života a opätovne naštartovať svoju zdanlivo stratenú kariéru.

Skôr dráma ako komédia

Za Víťazom stojí známy český scenárista Jan Hřebejk, ktorý sa postaral o dnes už kultové filmy ako Pelíšky, Musíme si pomáhať alebo dobovú drámu Pupendo. Scenár k novinke napísala dvojica Peter Nagy a Zuzana Dzurindová, predovšetkým druhá menovaná mala do príbehu vniesť autenticitu i vlastné skúsenosti, keďže ide o dcéru bývalého premiéra SR, Mikuláša Dzurindu. Veľké očakávania od Zuzany Dzurindovej ešte v roku 2021 avizovala aj producentka Tereza Poláchová.

Zuza Dzurindová, dcéra bývalého slovenského premiéra a scenáristka seriálu, má sama skúsenosť z prvej ruky, čo to znamená žiť v rodine s pracovne veľmi exponovaným otcom. A nebojí sa to napísať.

A tak máme šancu sledovať stret medzi svetom politiky, ktorý je v strednej Európe stále prevažne mužskou doménou, so svetom rodiny, ktorý je tu často ešte považovaný prevažne za domáce ihrisko. A to nehľadiac na fakt, že ženy pracujú rovnako tvrdo ako muži a denne sú vystavované dvojitej záťaži. Typický muž to tu považuje za samozrejmosť. A náš hlavný hrdina Viktor nie je iný.“

Na skutočnosť, že Viktor je „mačom“ zo starej školy, seriál poukazuje opakovane – či už pri rozhovoroch s manželkou Saškou alebo pri výchove svojich vnukov, ktorým ukazuje špeciálne policajné chvaty.

Obmedzenosť a sebeckosť hlavného hrdinu je nakoniec tak veľká, až divák začne spochybňovať jeho kvality a pýta sa, ako sa človek, ktorý nevie jednať s ľuďmi či v návale zlosti dokáže na verejnosti rozmlátiť tlačiareň, dokázal prebojovať na čelo riadenia štátu.

Hlavný hrdina rozhodne nie je takým schopným štátnikom, za akého sa sám pokladá, a predovšetkým v úvodných epizódach pôsobí skôr ako bezradná postavička, snažiaca sa vyčariť úsmev na diváckej tvári. Občas to vyjde (úvodné lúčenie s personálom), väčšinou však pokusy hlavnej postavy o humor pôsobia prvoplánovo a silene.

Odľahčenú atmosféru tak na obrazovku nakoniec prináša predovšetkým najmladšia dcéra Hanka, ktorá šikovnými cestičkami skúša limity rodičov a využíva Viktorovu nemotornú snahu zapojiť sa do rodinného života.

Rodina Hudákovcov je sympatická a divák sa vďaka dobre poskladaným hercom rýchlo stotožní s postavami aj ich starosťami. Každý z členov rodiny, prekvapivo až na manželku Sašku, v seriáli dostáva pomerne výrazný priestor, v ktorom rieši vlastné osobné problémy. Tie majú spravidla súvis práve s Viktorom ako štátnikom, čo podčiarkuje dominanciu Adyho Hajdu v seriáli.

SkyShowtime

Horšie je to už s dialógmi, ktoré neraz pôsobia umelo a chýba im náboj. Divák sa občas pristihne pri myšlienke, že takto sa ľudia medzi sebou jednoducho nerozprávajú a Víťaz nakoniec pripomína bežné slovenské seriály vysielané v našich televíziách v podvečerných hodinách. Rovnako silene občas pôsobí aj snaha tvorcov dostať Viktora do nemožných situácií, kvôli ktorým seriál stráca na autenticite.

Postava Viktora je spočiatku až príliš nemotorná a pôsobí neohrabane. Sčasti tu určite ide aj o zámer tvorcov, keďže hlavný hrdina sa postupne učí s rodinou vychádzať a stáva sa jej hodnotným členom. Podčiarkuje to predovšetkým príhovor Viktora v poslednej epizóde, ktorý na pozadí aktuálnej spoločenskej témy patrí k najkrajším i najsilnejším momentom seriálu.

Ďalší zo slovenských seriálov

Celkovo tak pri Víťazovi najviac baví sledovať dynamiku vzťahov medzi členmi Hudákovcov a pozorovať, ako sa z Viktora – šovinistu, ktorým ho nazvala prezidentka v podaní Diany Mórovej, stáva lepší človek.

Seriálová novinka Víťaz aj preto nakoniec funguje viac vzťahová dráma než komédia, ktorou mala aspoň sčasti byť. Je to škoda, pretože Jan Hřebejk v minulosti dokázal predstaviť množstvo chytrých a zároveň vtipných dialógov, ktoré sú ale v najnovšom seriáli skôr vzácnosťou.

Víťaz tak vo výsledku spĺňa štandardy slovenskej televíznej produkcie, dokáže zaujať a miestami aj zabaviť, o presahu mimo slovenských, s prižmúreným okom možno ešte českých hraníc, ale hovoriť nemožno.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú