V tomto texte boli použité materiály TASR.

Slovenské cesty pomaly, ale isto menia svoju tvár. Počet batériových elektromobilov (BEV) na Slovensku presiahol ku koncu júna 2025 hranicu 20-tisíc kusov, čo je prelomová správa pre každého, kto sleduje trendy v doprave a udržateľnosti.

Podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) sa za prvý polrok registrovalo viac ako 4 500 nových elektrických osobných áut, čo znamená, že záujem o elektromobily rastie medziročne o viac než 86 %.

Menia sa preferencie Slovákov

Najväčší boom zažívajú práve osobné vozidlá kategórie M1, kde pribudlo vyše dvetisíc nových batériových elektromobilov. No zaujímavé je, že viac než polovica z nich nepochádza z klasických slovenských predajní. Jazdené elektromobily dovezené zo zahraničia tvoria výraznú časť trhu a svedčia o tom, že vodiči na Slovensku hľadajú dostupné alternatívy napriek tomu, že štátna podpora stále zaostáva.

Analytik SEVA Martin Jelenek upozorňuje, že tento fenomén ukazuje meniace sa preferencie vodičov a zároveň pomáha rozptyľovať obavy o výdrž batérií či spoľahlivosť elektrických áut.

„Viac ako polovica elektrických áut, ktoré pribudli na slovenských cestách v prvej polovici roka, neboli zakúpené na Slovensku. Je to dôkaz o rastúcej popularite elektromobility a zmenách v preferenciách vodičov, ktorí si musia hľadať spôsoby, ako získať dostupný elektromobil napriek chýbajúcej podpore zo strany štátu,“ uviedol analytik SEVA Martin Jelenek.

Nabíjanie EV
Unsplash

Dominuje Škoda

Medzi najžiadanejšie modely v druhom kvartáli patria Škoda Enyaq, Škoda Elroq a Tesla Model Y, pričom v celkovom rebríčku najpredávanejších elektromobilov všetkých vekových kategórií aj pôvodu vedie Tesla Model 3. Slovenský trh sa tak elektrifikuje nielen cez nové modely, ale aj cez sekundárny trh s jazdenými autami, čo znižuje bariéru vstupu do sveta elektromobility pre širšie spektrum ľudí.

Nemenej zaujímavý je aj vývoj v segmente elektrických úžitkových vozidiel. Počet elektrických dodávok sa za posledné tri mesiace výrazne zvýšil a okrem toho sa na cestách objavujú už aj väčšie elektrické nákladné vozidlá do 12 ton, ba dokonca nad 12 ton. To naznačuje, že bezemisná doprava sa začína presadzovať aj vo firemných flotilách a logistike, čo je krok správnym smerom z pohľadu ekologickej transformácie.

Škoda Elroq RS 130
Škoda

Vyzerá to čoraz lepšie

Elektrifikácia na Slovensku však nekončí len pri čisto elektrických vozidlách. Ak k nim pripočítame aj takzvané plug-in hybridy, ktoré kombinujú spaľovací motor s elektrickým pohonom a dajú sa dobíjať z elektrickej siete, podiel elektrifikovaných novoregistrovaných osobných vozidiel sa vyšplhal na približne desať percent. To už nie je len marginálna záležitosť, ale jasný trend, ktorý možno očakávať aj do budúcnosti.

SEVA zároveň upozorňuje, že na dynamiku predaja má vplyv aj prístup výrobcov, ktorí začínajú cielene ponúkať elektromobily s dostupnejšími cenami. Riaditeľ asociácie Patrik Križanský pritom verí, že ďalší výrazný impulz prinesie vstup čínskej značky BYD na slovenský trh, ktorá si získava popularitu vo svete cenovo priaznivých elektrických áut.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP