Aktualizované 27. decembra 2025:

Maserati sa v roku 2025 ocitá v situácii, akú značka s trojzubcom nezažila viac než desaťročie. Kedysi hrdý symbol talianskeho luxusu a športovej elegancie dnes zápasí s prudkým prepadom predajov, stratou dynamiky a narastajúcimi pochybnosťami o svojej budúcnosti v rámci koncernu Stellantis. Hoci vedenie opakovane odmieta špekulácie o predaji značky, čísla hovoria samy za seba a trpezlivosť trhu sa rýchlo míňa.

Už prvý polrok 2025 naznačil, že nejde o krátkodobé zakolísanie. Maserati predalo len 4 328 áut, čo znamená medziročný pokles o 32 percent. Ešte dramatickejší je pohľad na tržby, ktoré sa prepadli na 368 miliónov eur, teda o približne 72 percent v porovnaní s prvým polrokom 2023. V treťom štvrťroku sa situácia nielenže nezlepšila, ale pokles sa ďalej prehĺbil.

Historické minimum, aké Maserati dlho nezažilo

V treťom kvartáli 2025 predala značka len približne 1 700 až 1 800 vozidiel, čo predstavuje ďalší medziročný pokles o 15 až 19 percent. Viditeľný nie je len na predajných výsledkoch, ale aj vo výrobe. Továrne v Mirafiori a Modene zaznamenali zníženie produkcie až o 65 percent, čo je jasný signál, že dopyt po modeloch Maserati výrazne zaostáva za očakávaniami.

Za obdobie od januára do septembra 2025 sa na hlavných trhoch predalo necelých 6 000 vozidiel a po započítaní októbra sa celkové číslo dostáva len mierne nad hranicu 6 400 kusov. Odhady hovoria jasne: celý rok 2025 sa skončí pod hranicou 8 000 predaných áut, čo by bolo historické minimum od roku 2012. Pre značku, ktorá ešte pred niekoľkými rokmi cielila na výrazne vyššie objemy, ide o tvrdý návrat do reality.

Regionálne rozdiely

Prepad predajov je takmer globálny, no existujú aj výnimky. Najväčší trh, Spojené štáty, zaznamenal v prvom polroku pokles o 37 percent a rovnaké tempo si udržal aj v období do septembra. Podobne je na tom Taliansko, domáci trh značky, kde predaje klesli o približne štvrtinu. Veľká Británia či Japonsko vykazujú ešte výraznejšie oslabenie.

Na opačnej strane spektra stojí Nemecko a Francúzsko. Nemecký trh zaznamenal v prvom polroku dokonca dvojciferný rast a do septembra sa predaje medziročne zvýšili o 25 percent. Francúzsko síce zostáva objemovo marginálne, no aj tam Maserati dokázalo rásť. Ide však skôr o lokálne anomálie než o signál systémového obratu.

Elektrická stratégia zlyhala

Za súčasnou krízou stojí viacero faktorov, ktoré sa navzájom znásobujú. Elektrická rodina Folgore, od ktorej si Maserati sľubovalo modernizáciu imidžu a oslovenie nových zákazníkov, nenaplnila očakávania. Vysoké ceny, obmedzená infraštruktúra a slabšia diferenciácia voči konkurencii spôsobili, že elektrické Maserati zostali skôr okrajovou voľbou.

Situáciu zhoršuje aj absencia kľúčových modelov. Nové generácie Levante a Ghibli meškajú, čo vytvára nebezpečnú dieru v portfóliu. Práve tieto modely boli v minulosti nositeľmi objemov a bez nich značka stráca kontakt so zákazníkmi, ktorí hľadajú luxusné, no stále použiteľné autá na každý deň.

Stellantis reagoval výmenou vedenia a vymenovaním Jeana-Philippa Imparata na čelo značky, no skutočný priemyselný plán má prísť až v prvej polovici roka 2026. Dovtedy zostáva Maserati v akomsi vákuu. Návrat k väčšej exkluzivite môže znieť lákavo, no bez dostatočných objemov a jasnej vízie hrozí, že rok 2026 prinesie ďalší pád. A to aj napriek tomu, že koncern Stellantis akékoľvek úvahy o predaji značky naďalej rezolútne odmieta.

Pôvodný článok:

Maserati má za sebou mimoriadne náročné obdobie, ktoré len ťažko možno označiť inak než ako krízu. Predaj vozidiel tejto ikonickej značky klesol v roku 2024 o šokujúcich 57 percent a rok 2025 zatiaľ neponúka žiadne zlepšenie. Len do marca sa pokles prehĺbil o ďalších 48 percent v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka. Niet divu, že sa v zákulisí začali šíriť špekulácie o možnom predaji značky, ktorá kedysi symbolizovala taliansky luxus a športového ducha, píše Motor1.

Predaj nie je na stole

Na slávnu značku sa to v poslednom období sype z každej strany. Do celej situácie navyše vstúpili nové clá zo strany administratívy Donalda Trumpa, ktoré majú výrazný dopad na značky. Žiadny z jej modelov sa totiž nevyrába v USA, čo je pritom jeden z kľúčových trhov. Znepokojenie situáciou je také veľké, že materská spoločnosť Stellantis si najala renomovanú konzultačnú firmu McKinsey & Company, aby dôkladne zhodnotila aktuálny stav, najmä z pohľadu dopadov ciel.

Napriek všetkému Stellantis odmieta akékoľvek úvahy o predaji značky. Ako pre agentúru Reuters potvrdil nový šéf Maserati Santo Ficili, automobilka zostáva súčasťou skupiny.

„Stellantis potvrdzuje svoj záväzok voči Taliansku, svojim zamestnancom a všetkým svojim značkám, vrátane Maserati,“ uvádza sa v liste odborového zväzu Uilm, ktorý zastupuje talianskych pracovníkov v kovopriemysle. Ficili zároveň dodal, že „Spojené štáty zostávajú pre Maserati strategickým trhom,“ čím ukazuje, že značka sa zatiaľ nehodlá vzdať ani amerického trhu.

Maserati
Maserati

Elektromobily dostali košom

Do situácie však vstupuje aj ďalší faktor – neochota bohatších zákazníkov prejsť na elektromobily. Maserati muselo nedávno úplne zrušiť vývoj elektrickej verzie svojho športového modelu MC20. Dôvod? Podľa prieskumov trhu zákazníci v tomto segmente zatiaľ nemajú záujem o batériové vozidlá.

„Trhové štúdie ukazujú, že zákazníci MC20 uprednostňujú výkonné spaľovacie motory ako Maserati Nettuno V6 s technológiami odvodenými z F1 a nie sú pripravení prejsť na elektromobily v dohľadnej budúcnosti,“ uvádza sa v oficiálnom vyhlásení.

Situáciu zrejme nezjednodušil ani náhly odchod bývalého CEO Stellantis Carlosa Tavaresa koncom roka 2024. Ten ešte predtým vyhlásil, že problém Maserati nespočíva v produktoch samotných, ale v ich marketingu a neurčitom pozicioningu značky. „[Maserati je] značka, ktorá nie je len o športových autách; je o gran turismo, kvalite života, la dolce vita a technológiách,“ zhodnotil vtedy Tavares.

„Nie“ dnes nemusí znamenať „nie“ v skorej budúcnosti

Hoci dnes Ficili hovorí jasne a predaj vylučuje, treba pripomenúť, že ešte minulý rok vtedajšia finančná riaditeľka Stellantis Natalie Knight naznačila, že predaj raz môže prísť do úvahy. „V budúcnosti sa možno objaví chvíľa, keď sa pozrieme na to, kde je pre [Maserati] najvhodnejší domov.“ Stellantis síce okamžite reagoval popretím takýchto plánov a uistil, že značka z Modeny zostane v skupine, no iskrička neistoty zostala.

Zaujímavosťou je tiež, že Ficili, ktorý zároveň vedie aj značku Alfa Romeo, vylúčil fúziu medzi týmito dvoma značkami. Alfa Romeo je podľa neho „prémiová“, zatiaľ čo Maserati je „luxusná“. Spolupráca však úplne vylúčená nie je, Ficili pripúšťa bližšie prepojenie, pravdepodobne vo forme zdieľania komponentov s cieľom znížiť náklady.

maserati
Unsplash

Stellantis tak pokračuje v plnení svojho záväzku z roku 2021 – zachovať všetkých svojich 14 značiek vrátane Abarth, DS Automobiles, Lancia či Chrysler aspoň po dobu 10 rokov. Medzitým skupina dokončuje výber nového generálneho riaditeľa, ktorý má nahradiť Tavaresa, a oznámenie sa očakáva v prvej polovici tohto roka.

Značka s trojzubcom teda zatiaľ zostáva tam v rodine Stellantisu, no bude musieť nájsť spôsob, ako sa vymaniť z tieňa minulých chýb a presvedčiť zákazníkov, že si stále zaslúži miesto medzi automobilovými legendami.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP