Vytasili silný kaliber za prijateľnú cenu. Vyskúšal som novú Škodu, jej famóznej spotrebe nebudeš veriť
Segment stredne veľkých crossoverov je aktuálne aktuálne jedným z najpopulárnejších, no napriek tomu sa doň automobilky so svojimi elektrickými modelmi nijak extra nehrnú. Samozrejme, že aj tu nájdeme výnimky no taký koncern VW až dodnes nemal v danom segmente žiadne zastúpenie.
Pomyselné záchranné koleso v tomto smere hádže Škoda, ktorá len pred pár týždňami v stovežatej Prahe predstavila nový elektrický Elroq – kompaktné SUV, ktoré má zaujať predovšetkým cenou. Rozhodne tu ale nejde kvalita bokom na úkor ceny. Všetko je takpovediac vybalansované a Elroq, aj keď nie je najlacnejším elektromobilom svojej triedy či najlacnejším elektrickým autom koncernu, rozhodne zaujme a už v základe, ktorý teraz stojí niečo málo cez 31 000 €, má čo zákazníkovi ponúknuť.

No a ako nový Elroq jazdí? To sa dočítaš ďalej, nakoľko sme mali možnosť medzi prvými vyskúšať si elektrickú novinku z Mladej Boleslavy.
Menší než Enyaq, no vo vnútri to nedá poznať
Elroq je jednoznačne menším súrodencom už dobre známej Škody Enyaq, čo je koniec koncov vidieť aj na jeho cene. Cenu však netvoria len rozmery auta, ale aj kapacity batérie. Ja som si na prvé jazdy vybral Elroq 50 s 52 kWh akumulátorom. Ide o úplný základ ponuky, pričom aktuálne je k dispozícii ešte Elroq 85 so 77 kWh batériou, ten je však cenovo niekde vyššie a sumu 40 000 eur s ním nepodlezieš.
Škoda Elroq 50
Enyaq 50 ale s aktuálnym bonusom 2 300 € stojí len niečo málo cez 31 000 €, čo je na elektromobil z koncernu VW veľmi prijateľná suma. VW ID.3 je stále o niečo lacnejší, no Elroq nie je žiaden „vyšší hatchback“, ide o crossover, ktorý však svojim vnútorným priestorom hravo schová aj niektoré rozmerovo väčšie SUV.
Batéria najdostupnejšej verzie má teda využiteľnú kapacitu 52 kWh a mne sa podarilo počas prvých jázd na Malorke zajazdiť so spotrebou 14,4 kWh/100 km. Na toto mám len jedno slovo – fantázia. Túto spotrebu mi závideli aj kolegovia novinári, niektorí sa jej ani nepriblížili, pričom priemernú rýchlosť na testovacom okruhu mali nižšiu než ja. Je teda zjavné, že som s Elroqom zajazdil mimoriadne efektívne, no poviem na rovinu, že som sa nejak extra nesnažil dosiahnuť čo najlepšiu spotrebu.

S týmto výsledkom by som ale dokázal na jedno nabitie prejsť rovných 361 km, čo je bez 14 km dojazd, aký uvádza automobilka. Jazdil som pritom aj po diaľnici rýchlosťou 120 km/h, no prevažnú časť tvorili okresky a mestá. Spotreba v dobrom počasí (vonku bolo zhruba 18 stupňov Celzia) je teda vynikajúca. Uvidíme, ako sa bude správať Elroq v zime a pri slovenskom diaľničnom tempe.
Čo sa týka nabíjania, jeho výkon sa líši podľa toho, akú veľkosť batérie máš. Pri verzii 50 dosahuje nabíjací výkon 125 kW, pri verzii 85 je to až 175 kW. Elroq má už v základe funkciu predhrevu batérie, nemusíš si teda priplácať za to, aby si sa mohol nabíjať plným výkonom aj v chladnejšom počasí, čo je skvelé. Nabitie z 10 na 80 percent v každom prípade zaberie menej než 30 minút.
Jazdí skvele aj so základným podvozkom
Adaptívny podvozok DCC je už v podstate „povinnou jazdou“ pri modeloch vyššej strednej triedy a mnohí by si Volkswagen alebo Škodu bez adaptívnych tlmičov už ani nekúpili. Za príplatok ich samozrejme môžeš mať aj v novom Elroq, ale potom sa jeho cena dostáva vyššie a vyššie.
Škoda Elroq First Edition s oranžovými detailmi vyzerá famózne
Ja som si vyskúšal auto s úplne základným podvozkom a môžem povedať, že aj v tomto smere odviedla Škoda famóznu prácu. Auto je mimoriadne komfortné aj na horších cestách s množstvom výtlkov. Podvozok je zároveň dostatočne pevný a „hravý“, z jazdy som mal niekedy pocit, akoby som ovládal motokáru.
Určite k tomu prispieva aj elektrický pohon, ktorý okamžite nasadí maximálny točivý moment. Aj keď, musím priznať, že vo vyšších rýchlostiach by tej najzákladnejšej verzii pár koníkov naviac neuškodilo. Predbiehal som elektrickú Daciu Spring do mierneho kopca. Spring teda rozhodne nie je žiaden trhač asfaltu, no bolo vidieť, že sa jej vodič bráni a nechce sa dať predbehnúť.

Samozrejme, že som Spring za pár sekúnd obehol, no čakal som, že to bude svižnejšie, rýchlejšie a jednoznačnejšie. Možno som len rozmaznaný z iných, výkonnejších elektromobilov, každopádne na také to „bežné denné jazdenie“ má Elroq výkonu až až.
Interiér nejak zásadne komentovať nemusím. Tu sa prakticky oproti Škode Enyaq nič nezmenilo. Zaujímavejšie dizajnové prvky, respektíve červené detaily a dvojfarebné čalúnenie, môžeš vidieť v limitovanej First Edition, ktorá ale, žiaľ, nebude dostupná u nás na Slovensku. Ak sa ti páčia červené pásy a červené prešívanie, jedinou možnosťou je dovoz zo zahraničia, alebo kúpa z „druhej ruky“ o pár rokov.
Softvérové novinky, aké nemá ani Enyaq
Z hľadiska softvéru dostal Elroq už piatu verziu infotainmentu, s ktorou prichádzajú aj nové funkcie. Asi tou najzaujímavejšou je RMA (vzdialený asistent parkovania). Elroq si môžeš zaparkovať a vyparkovať z parkovacieho miesta len pomocou smartfónu. Funguje to podobne, ako keby si využil parkovacieho asistenta, akurát s RMA uvádzaš auto do pohybu tlačidlom v mobilnej aplikácii a nie plynovým pedálom.

Užitočné tiež môže byť zobrazenie rýchlostných limitov v krajine, v ktorej sa aktuálne nachádzaš. V tomto menu tiež nájdeš QR kód, ktorý ťa presmeruje na oficiálnu stránku, kde si vieš zakúpiť diaľničnú známku. Tento nápad je rozhodne skvelý a verím, že ho množstvo budúcich vodičov využije.
Po novom tiež dokážeš na jedno kliknutie vypnúť otravné pípanie pri prekročení rýchlostného limitu. Tlačidlo sa presunulo do centra skratiek v ľavom hornom rohu stredového displeja.
Elroq rozhodne zamieša karty
Slováci milujú SUV a crossovery. Všetko, čo ale doteraz prišlo na trh v segmente elektrických vozidiel, bolo buď príliš drahé, alebo to nebol plnohodnotný elektromobil v zmysle, že základná platforma daného auta bola navrhnutá pre spaľovák. Elorq ale prináša parametre a jazdné vlastnosti plnohodnotného elektromobilu za cenu, ktorá sa dokáže vyrovnať podobne veľkému a podobne vybavenému spaľováku.

Dojazd základnej verzie na úrovni 350 km nemusí byť pre každého, no množstvu Slovákov by hravo stačil. A komu nie, stále môže siahnuť po verzii 85, ktorá má 82 kWh batériu a dojazd presahujúci 500 km na jedno nabitie. Za pár hodín počas prvých jázd sa toho o aute nedá zistiť veľa, ide skôr o to, aký zanechá prvý dojem. Elroq ho na mne zanechal veľmi dobrý a mne nezostáva nič iné, ako sa tešiť na jeho plnohodnotný test.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut

Svet kašle na spaľováky. Európania začali vo veľkom nakupovať elektromobily, USA riskuje krízu

Expertom sa podaril fyzikálny zázrak. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040

Testovali ho na 40 miliónoch kilometrov. Hybridný pickup prejde 1 000 km bez tankovania a nabitia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Lekári vyvracajú najrozšírenejší mýtus o liečbe chrípky: Môže ti viac uškodiť, ako pomôcť
PREMIUMBlackout straší v Európe, má sa báť aj Slovensko? Hirman varuje pred rizikami, no odmieta katastrofické scenáre

Slovenská politická scéna prišla o dlhoročného poslanca Smeru: Zomrel vo veku 69 rokov

Stačí, ak prekročíš rýchlosť len o pár kilometrov za hodinu: Štát sprísňuje pravidlá, vodičom hrozí pokuta až 800 eur

Legendárny herec oslávil 100 rokov a svoj dlhý život pripisuje jednej vlastnosti. Vedci metódu podporujú
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Vedci našli gigantický poklad rekordných rozmerov. 1,5 biliónové riešenie pre elektromobily zničí spaľováky
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
Slovákov čaká vesmírne divadlo: Na oblohe sa ukáže až 120 meteorov za hodinu
Analytik má dobrú správu: Ceny pohonných látok budúci týždeň klesnú
Projekt STICS prinesie slovenským mestám a obciam smart riešenia
Nvidia uvažuje o zvýšení výrobných kapacít čipov určených na export do Číny
Erdogan vyzval Putina na obmedzené prímerie v rusko-ukrajinskom konflikte
Teplý december priniesol na Slovensku sériu rekordov. Maximálne teploty dosiahli vysoké hodnoty
Víťazstvo nad elektromobilmi: Spaľováky zostávajú v hre, Merz víta plány na zrušenie úplného zákazu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Lekári vyvracajú najrozšírenejší mýtus o liečbe chrípky: Môže ti viac uškodiť, ako pomôcť
PREMIUMBlackout straší v Európe, má sa báť aj Slovensko? Hirman varuje pred rizikami, no odmieta katastrofické scenáre

Slovenská politická scéna prišla o dlhoročného poslanca Smeru: Zomrel vo veku 69 rokov

Stačí, ak prekročíš rýchlosť len o pár kilometrov za hodinu: Štát sprísňuje pravidlá, vodičom hrozí pokuta až 800 eur







