Mladoboleslavská Škodovka dnes podvečer ukázala najnovšiu generáciu modelu Octavia, ktorý si prešiel zásadnými zmenami nielen navonok, ale aj v interiéri. Inžinieri automobilky zapracovali na mnohých moderných technológiách a dizajnéri zdokonalili vzhľad natoľko, že sa tento zástupca strednej triedy podobá na svojho drahšieho súrodenca, Škodu Superb. Nová Škoda Octavia tak prináša množstvo technologických noviniek a vylepšení, ktoré neobišli ani motorizácie modelu. 

Sleduj Fontech aj na sociálnych sieťach!
FacebookInstagramYouTube

Svetovú premiéru nového modelu Octavia uviedol predseda predstavenstva automobilky, Bernhard Maier, ktorý priblížil aj budúcnosť tohto priemyslu. Už do roku 2022 chce Škoda predstaviť ďalších 30 modelov, derivátov aktuálnych modelov a vozidiel, ktoré majú zlepšiť ponuku mladoboleslavskej spoločnosti.

Jednou z najväčších ikon automobilky je však modelový rad Škoda Octavia, ktorá poprvýkrát uzrela svetlo sveta pred 60 rokmi. Dodnes sme sa dočkali niekoľkých nových generácií a dnes výrobca oficiálne predstavil ďalšie pokolenie tohto legendárneho modelu.

Po hudobnom úvode prišiel rad na odhalenie poslednej generácie Octavie, ktorá definitívne nastavuje novú latku v budúcom vývoji automobilov Škody. Dizajnová stránka tejto novinky prešla zásadnou premenou a prináša ešte o čosi agresívnejší, no stále elegantný vzhľad, ktorý si majú zamilovať manažéri, ale aj rodiny s deťmi. Jedno z najväčších vylepšení prevzala nová Octavia od nedávno predstaveného Golfu. Každý majiteľ si totiž bude môcť svoje nastavenia preniesť z jedného auta do akejkoľvek Octavie, do ktorej nasadne.

Automobilka opäť využila svoj kryštalický dizajnový jazyk, ktorý vytvára jedinečný vzhľad auta. Nezameniteľnou časťou je aj nová maska chladiča a športový nádych tejto novinke dodáva široká karoséria. Všetky svetlomety sú typu LED a najvyššia verzia ponúka fullLED Matrix svetlá. Vôbec poprvýkrát sa v tejto rade objavili aj dynamické smerové svetlá.

Dizajnéri sa vyhrali aj s najmenšími detailmi a tvarom karosérie dosiahli ešte nižší súčiniteľ odporu vzduchu cx od 0,24 pri liftbacku a od 0,26 pri combi verzii. Vďaka tomu je nová Octavia modelom s jednou z najlepších aerodynamík na svete a navyše dostala vylepšený podvozok, hoci ten je stále založený na platforme MQB.

„V porovnaní s treťou generáciou narástla dĺžka vozidla ŠKODA OCTAVIA COMBI štvrtej generácie o 22 mm na 4 689 mm. Šírka narástla o 15 mm na 1 829. Dĺžka verzie liftback je o 19 mm väčšia, keď meria 4 689 mm, šírka narástla o 15 mm na 1 829 mm. Rázvor činí 2 686 mm. Pretiahnutú siluetu vozidla zvýrazňuje novo tvarovaný, plochý strešný nosič. Až 19 palcové kolesá z ľahkej zliatiny dodávajú vozidlu dynamický vzhľad,“ informovala Škoda.

Objem batožinového priestoru narástol na 640 litrov v prípade kombíku a na 600 l pri liftback verzii. Palubnú dosku ovládli veľké obrazovky, dvojramenný volant a celý jej dizajn prešiel veľkou zmenou, ktorá ho rozdelila do viacerých úrovní. Interiéru dominujú aj nové ergonomické sedadlá s možnosťou ventilácie, vyhrievania či masáže. Dostupné budú aj športové sedadlá na objednávku s priedušnou látkou ThermoFlux.

Nad palubnou doskou sa potom vyníma head-up displej zobrazujúci potrebné údaje o jazde a navigácii. Pre čo najlepší zvukový zážitok vyladila Škoda interiér a priniesla doň systém Sound System Canon. Za volantom sa nachádza veľký 10″ displej Virtuálneho kokpitu, ktorý je teraz ešte intuitívnejší.

S rovnakou uhlopriečkou prichádza aj stredová obrazovka s infotainment systémom, ktorý ponúka na spodnej lište ovládanie klimatizácie. Tá je v tomto prípade poprvýkrát trojzónová.

Stredový tunel prišiel v najvyššej konfigurácii o riadiacu páku, ktorú nahradilo elektronické radenie. Táto novinka, známa aj z posledného Golfu, prepína rýchlosti DSG prevodovky s využitím technológie shift-by-wire bez mechanickej väzby na súčasti skrine. Týmto jednoduchým tlačidlo si môže vodič prepínať režimy medzi R, N a D/S (štandardný režim Drive/športový režim) a tlačidlo P slúži na aktiváciu parkovacieho režimu.

Rad technologických noviniek vylepšuje aj množstvo rôznych asistentov ako napríklad asistent vyhýbania, ktorý v prípade pred zrážkou s chodcom pomôže vodičovi reagovať miernym zásahom do riadenia auta a zabrániť tak nehode. Pribudla aj funkcia Varovanie, ktorá upozorní pri vystupovaní z auta, pokiaľ sa blíži iné vozidlo alebo cyklista. Škoda implementovala aj funkciu Detekcia, ktorá dokáže zistiť, či má vodič ruky na volante, prípadne vyhodnotiť situáciu a zdravotné riziko, ak auto volantom neovláda.

Dostávame sa k samotným motorizáciám novej Octavie. Najnovšia generácia totiž prichádza v základe s benzínovým motorom 1,0 TSI s výkonom 66 kW/ 81 kW (90/ 110 koní) a ďalším motorom je agregát s objemom 1,5 l a turbom, ktorý ponúka výkon 96 kW/ 110 KW (130/ 150 koní). Pri 4-valcovom motore s výkonom 110 kW a DSG prevodovkou využila Škoda 48 V štartér-generátor a 48V lithium-iontový akumulátor s možnosťou rekuperácie energie.

Z naftových motorov budú k dispozícii 2,0 TDI s výkonom 85 kW/ 110 kW (115/ 150 koní) a 147 kW agregát s 200 konskými silami. Pohon sa bude prenášať na predné kolesá. K dispozícii bude aj verzia s pohonom všetkých 4 kolies. Škodovka rozšírila portfólio aj o mild-hybrid, plug-in hybrid a CNG verziu.

Po modeli ŠKODA Superb iV, ktorý je prvým vozidlom značky ŠKODA s plug-in hybridným pohonom, ponúka spoločnosť ŠKODA AUTO tiež nový model OCTAVIA v kombinácií s benzínovým motorom 1,4 TSI a elektromotorom pod názvom OCTAVIA iV, a to dokonca v dvoch výkonových variantoch. Vedľa varianty s celkovým systémovým výkonom 150 kW (204 k) je ešte plánovaná verzia so systémovým výkonom 180 kW (245 k). Obe prevedenia budú vybavené šesťstupňovou automatickou prevodovkou DSG.

Zobraziť celú galériu (9)
Jeden z najnovších plug-in hybridov, Škoda Superb iV, ŠKODA

Aj štvrtá generácia modelu OCTAVIA bude dostupná vo variante G-TEC s veľmi ekologickým motorom na zemný plyn. Emisie CO2 sú tak znovu o približne 25 % nižšie, ako pri prevádzke na benzín. Vozidlo tiež produkuje oveľa menej oxidov dusíka (NOx) a nevypúšťa žiadne sadze. Motor 1,5 TSI s pohonom na zemný plyn má výkon 96 kW (130 k). Celková kapacita troch nádrží na zemný plyn je 17,7 kg. V prípade potreby je k dispozícii nádrž na benzín o objeme 9 l. Obe karosárske verzie vozidla OCTAVIA G-TEC sú ponúkané so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, alebo sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG.

Úplne v duchu motta značky ŠKODA Simply Clever ponúka tiež nový model OCTAVIA špičkovú funkčnosť. Rad Simply Clever prvkov, typických pre značku ŠKODA, uľahčuje posádke OCTAVIA každodenné cestovanie.

Po prvýkrát ponúka Octavia na želanie tzv. spací paket, ktorý obsahuje dve veľké, komfortné hlavové opierky na zadných sedadlách a deku. Novinkou je tiež vylepšený, komfortný set sietí do batožinového priestoru, alebo automatické odistenie roletového krytu, ponúkané vo verzii kombi. Multifunkčné vrecko pod krytom batožinového priestoru ponúka dodatočný úložný priestor.