Dlhé trasy už nie sú problémom. Škoda vyvrátila najväčší mýtus o elektromobiloch, vyrovnala sa spaľovákom (test)
Ešte stále z niektorých strán počúvam, že cestovanie elektromobilom na dlhšie trasy je podstatne zdĺhavejšie než cestovanie spaľovákom. S týmto tvrdením z časti môžem súhlasiť, no vo väčšine reálnych prípadov sa dokážeš do cieľa dostať s elektrickým autom rovnako rýchlo ako s tým benzínovým či naftovým, a to dokonca aj v prípade, ak ti to posádky spaľovákov trocha sťažia.
Nedávno som sa spolu s kolegami z iných redakcií zúčastnil svetovej premiéry novej Škody Elroq, ktorá sa konala v Prahe. Na premiéru sme šli autami a zatiaľ čo ostatným redakciám „prischol“ nový Kodiaq či Superb, ja som na tuto vyše 300 km trasu dostal elektrický Enyaq.

Už na parkovisku v Bratislave padali žarty o tom, ako dlho budú našu elektrickú posádku čakať v cieli, no pravdou je, že aj napriek zastávke na nabíjanie, ktorú ostatní pochopiteľne neabsolvovali, sme do cieľa dorazili takmer naraz.
Bratislava-Praha aj bez nabíjania
Praha v skutočnosti nie je od Bratislavy až tak ďaleko, aby si s touto trasou lepší elektromobil neporadil aj bez zastávky na nabíjanie. Ak by sme jazdili s ľahkou nohou na plyne a na diaľnici obmedzili rýchlosť do 130 km/h, nabíjať by sme nemuseli. Niečo málo cez 300 km urazí plne nabitý Enyaq diaľničným tempom ľavou zadnou.

My sme však nechceli strácať čas pri návrate domov, a tak sme sa dohodli, že po ceste do Prahy zastavíme a niečo dobijeme. Po ceste sme absolvovali aj rýchly obed, no posádky spaľovákov sa „takticky dohodli“, že zastavíme tam, kde nie je nabíjačka.
Počas obeda tak náš Enyaq len tak stál na parkovisku a my sme museli nabíjať o pár desiatok kilometrov ďalej. Tesne pred Prahou sme mali v batérii niečo málo cez 20 % a na 80 % sme Enyaq dobili za fantastických 20 minút.
Jednoduchá matematika hovorí, že logicky by sme teda mali mať oproti kolegom na spaľovákoch zdržanie spomínaných 20 minút, no vo finále sme do hotela dorazili asi iba o 10 minút neskôr než posledná posádka na benzínovom aute. Do karát nám totiž zahrala preplnená Praha a lepšie navigovanie.

Vo finále tak 10 minútové zdržanie na trase, ktorá celkovo zabrala vyše 4 hodiny, absolútne nič neznamená. Vďaka 20 minútovej zastávke na nabíjanie sme mali dostatok energie aj na polovicu cesty domov. Pri ceste naspať do Bratislavy sme opäť zastavili len na nejakých 20 minút a do Bratislavy sme dorazili s cca 15 % energie v batérii.
Elektromobil dokáže držať krok so spaľovákom
Áno, stále tu sú a aj budú ľudia, ktorí dokážu ísť aj 500 či 600 km bez zastávky, no bežní vodiči takto nejazdia. Ak si robíš prestávku čo i len každých 200-300 km, tak s elektrickým autom dokážeš cestovať rovnako rýchlo ako s tým spaľovacím.

Navyše pri tom počte hodín, ktoré dlhé trasy zaberú, už pár desiatok minút nehrá žiadnu rolu a či prídeš do cieľa za 8 hodín, alebo za 8 hodín a 30 minút, je už prakticky jedno. Ak si však rozumne naplánuješ zastávky na nabíjanie, zdržanie nemusí byť žiadne oproti tomu, ako keby si išiel autom na benzín.
Enyaq Loft je jedným z top rodinných elektromobilov súčasnosti
Jazda do Prahy a späť by však rozhodne nebola taká komfortná a rýchla, ak by sme nemali jeden z najlepších elektromobilov súčasnosti. Nepreháňam keď tvrdím, že elektromobily na koncernovej platforme MEB sú používateľky asi to najlepšie, čo môžeš v danej cenovej kategórii dostať.

Enyaq Loft 85 je konfigurácia v ktorej ti nebude absolútne nič chýbať. Má výborný dojazd, ktorý v reálnych podmienkach atakuje hranicu 500 km. Je to vďaka 77 kWh batérii a aj novému efektívnejšiemu elektromotoru, ktorý má výkon 285 koní a ktorý poháňa zadnú nápravu.
Nabíjanie dosahuje maximálny výkon 135 kW a z 10 na 80 percent by si mal byť schopný nabiť auto už do 30 minút. To dokonca aj v zime, nakoľko auto disponuje predohrevom batérie. Posledná generácia infotainmentu funguje a vyzerá fantasticky. Veľmi sa mi páči, že Enyaq Loft sa na nič nehrá a že chce byť v prvom rade mimoriadne praktický a cenovo čo najpríjemnejší.

Nenájdeš tu žiadnu kožu alebo nebodaj karbón. Látkový poťah ale pôsobí veľmi útulne a asi bude aj ľahší na údržbu. Už chápem, prečo je Enyaq Loft najobľúbenejšou konfiguráciou spomedzi všetkých ostatných verzií.
Vrcholná verzia Škoda Enyaq L&K s množstvom vylepšení
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky

TEST: Dojazd cez 400 km za prekvapivo nízku cenu. Na tento čínsky elektromobil nikdy nezabudnem

Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť

Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho

O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Experti odhalili tajomstvo dlhšieho života: Zabudni na drahé výživové doplnky, stačí jednoduchá zmena jedálnička
PREMIUMŽilinka išiel pre funkciu „cez mŕtvoly“, tvrdí novinár Vagovič a opisuje prekvapivé zákulisie moci (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)

5 krvných testov, ktoré by po štyridsiatke nemal nikto podceniť. Odborníci radia, čo si nechať skontrolovať

Warren Buffett drží obrovské množstvo hotovosti. Toto ukazuje na veľký problém ekonomiky

Čína stavia tajné raketové základne na mori. Satelitné snímky odhalili tiež nové opevnené komplexy pri hranici s Indiou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
Ľudia naleteli nekonečnému nezmyslu. Experti odhalili banálny dôvod, prečo sú psy z Černobyľa modré
Bývalý minister to povedal na rovinu: Energopomoc je nefér, Slovensko nezvláda základnú vec. Mám riešenie
Prvýkrát po dvoch rokoch sa karta obrátila: Slovensko takmer úplne prerušilo dodávky elektriny na Ukrajinu
Slováci dávajú bohom spaľovákom. Elektrické autá u nás raketovo rastú, no máme veľký problém
Spojenec Ruska sa pustil do USA a varuje pred novou hrozbou. Ste pokrytci, odkazuje
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Experti odhalili tajomstvo dlhšieho života: Zabudni na drahé výživové doplnky, stačí jednoduchá zmena jedálnička
PREMIUMŽilinka išiel pre funkciu „cez mŕtvoly“, tvrdí novinár Vagovič a opisuje prekvapivé zákulisie moci (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)

5 krvných testov, ktoré by po štyridsiatke nemal nikto podceniť. Odborníci radia, čo si nechať skontrolovať

Warren Buffett drží obrovské množstvo hotovosti. Toto ukazuje na veľký problém ekonomiky




