Dlhé trasy už nie sú problémom. Škoda vyvrátila najväčší mýtus o elektromobiloch, vyrovnala sa spaľovákom (test)
Ešte stále z niektorých strán počúvam, že cestovanie elektromobilom na dlhšie trasy je podstatne zdĺhavejšie než cestovanie spaľovákom. S týmto tvrdením z časti môžem súhlasiť, no vo väčšine reálnych prípadov sa dokážeš do cieľa dostať s elektrickým autom rovnako rýchlo ako s tým benzínovým či naftovým, a to dokonca aj v prípade, ak ti to posádky spaľovákov trocha sťažia.
Nedávno som sa spolu s kolegami z iných redakcií zúčastnil svetovej premiéry novej Škody Elroq, ktorá sa konala v Prahe. Na premiéru sme šli autami a zatiaľ čo ostatným redakciám „prischol“ nový Kodiaq či Superb, ja som na tuto vyše 300 km trasu dostal elektrický Enyaq.
Už na parkovisku v Bratislave padali žarty o tom, ako dlho budú našu elektrickú posádku čakať v cieli, no pravdou je, že aj napriek zastávke na nabíjanie, ktorú ostatní pochopiteľne neabsolvovali, sme do cieľa dorazili takmer naraz.
Bratislava-Praha aj bez nabíjania
Praha v skutočnosti nie je od Bratislavy až tak ďaleko, aby si s touto trasou lepší elektromobil neporadil aj bez zastávky na nabíjanie. Ak by sme jazdili s ľahkou nohou na plyne a na diaľnici obmedzili rýchlosť do 130 km/h, nabíjať by sme nemuseli. Niečo málo cez 300 km urazí plne nabitý Enyaq diaľničným tempom ľavou zadnou.
My sme však nechceli strácať čas pri návrate domov, a tak sme sa dohodli, že po ceste do Prahy zastavíme a niečo dobijeme. Po ceste sme absolvovali aj rýchly obed, no posádky spaľovákov sa „takticky dohodli“, že zastavíme tam, kde nie je nabíjačka.
Počas obeda tak náš Enyaq len tak stál na parkovisku a my sme museli nabíjať o pár desiatok kilometrov ďalej. Tesne pred Prahou sme mali v batérii niečo málo cez 20 % a na 80 % sme Enyaq dobili za fantastických 20 minút.
Jednoduchá matematika hovorí, že logicky by sme teda mali mať oproti kolegom na spaľovákoch zdržanie spomínaných 20 minút, no vo finále sme do hotela dorazili asi iba o 10 minút neskôr než posledná posádka na benzínovom aute. Do karát nám totiž zahrala preplnená Praha a lepšie navigovanie.
Vo finále tak 10 minútové zdržanie na trase, ktorá celkovo zabrala vyše 4 hodiny, absolútne nič neznamená. Vďaka 20 minútovej zastávke na nabíjanie sme mali dostatok energie aj na polovicu cesty domov. Pri ceste naspať do Bratislavy sme opäť zastavili len na nejakých 20 minút a do Bratislavy sme dorazili s cca 15 % energie v batérii.
Elektromobil dokáže držať krok so spaľovákom
Áno, stále tu sú a aj budú ľudia, ktorí dokážu ísť aj 500 či 600 km bez zastávky, no bežní vodiči takto nejazdia. Ak si robíš prestávku čo i len každých 200-300 km, tak s elektrickým autom dokážeš cestovať rovnako rýchlo ako s tým spaľovacím.
Navyše pri tom počte hodín, ktoré dlhé trasy zaberú, už pár desiatok minút nehrá žiadnu rolu a či prídeš do cieľa za 8 hodín, alebo za 8 hodín a 30 minút, je už prakticky jedno. Ak si však rozumne naplánuješ zastávky na nabíjanie, zdržanie nemusí byť žiadne oproti tomu, ako keby si išiel autom na benzín.
Enyaq Loft je jedným z top rodinných elektromobilov súčasnosti
Jazda do Prahy a späť by však rozhodne nebola taká komfortná a rýchla, ak by sme nemali jeden z najlepších elektromobilov súčasnosti. Nepreháňam keď tvrdím, že elektromobily na koncernovej platforme MEB sú používateľky asi to najlepšie, čo môžeš v danej cenovej kategórii dostať.
Enyaq Loft 85 je konfigurácia v ktorej ti nebude absolútne nič chýbať. Má výborný dojazd, ktorý v reálnych podmienkach atakuje hranicu 500 km. Je to vďaka 77 kWh batérii a aj novému efektívnejšiemu elektromotoru, ktorý má výkon 285 koní a ktorý poháňa zadnú nápravu.
Nabíjanie dosahuje maximálny výkon 135 kW a z 10 na 80 percent by si mal byť schopný nabiť auto už do 30 minút. To dokonca aj v zime, nakoľko auto disponuje predohrevom batérie. Posledná generácia infotainmentu funguje a vyzerá fantasticky. Veľmi sa mi páči, že Enyaq Loft sa na nič nehrá a že chce byť v prvom rade mimoriadne praktický a cenovo čo najpríjemnejší.
Nenájdeš tu žiadnu kožu alebo nebodaj karbón. Látkový poťah ale pôsobí veľmi útulne a asi bude aj ľahší na údržbu. Už chápem, prečo je Enyaq Loft najobľúbenejšou konfiguráciou spomedzi všetkých ostatných verzií.
Vrcholná verzia Škoda Enyaq L&K s množstvom vylepšení
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ceny klesajú, zvrat sa blíži. Výmena batérie elektromobilu bude čoskoro lacnejšia ako oprava spaľováku
Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
Akoby spotreboval liter nafty na 100 km. Tento Volkswagen prešiel na jedno nabitie skoro 1 000 km
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PRIESKUM: Národ hodnotil Fica. Výsledky prekvapili aj odborníkov (GRAF)
Mladí podnikatelia premenili 4 000 eur na 44-miliónové impérium: Biznis sme rozbiehali v maminej pivnici
Gašpar pripustil možnosť vystúpenia Slovenska z EÚ a NATO
Minister Tomáš prišiel s novým zákonom. Vybraným Slovákom poskytne 5 000 eur na úpravu bývania
Volebný pat na obzore: Nový prieskum o politických preferenciách prekvapil analytikov (FOTO)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
-
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Nová umelá inteligencia Apple sa topí v problémoch. Na jej najlepšiu funkciu podávajú sťažnosti
Revolúcia v recyklácii. Z najväčšieho „nepriateľa“ ľudstva si postavíme domy
Susednú krajinu Slovenska napadli hackeri. Ukradli osobné údaje vrátane rodných čísel a občianskych
Slováci dostanú úplne novú TV stanicu. Príde už o pár dní, toto o nej potrebuješ vedieť (PREHĽAD)
Môže za depresiu genetika? Vedci našli 293 „dôkazov“, že áno
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PRIESKUM: Národ hodnotil Fica. Výsledky prekvapili aj odborníkov (GRAF)
Mladí podnikatelia premenili 4 000 eur na 44-miliónové impérium: Biznis sme rozbiehali v maminej pivnici
Gašpar pripustil možnosť vystúpenia Slovenska z EÚ a NATO
Minister Tomáš prišiel s novým zákonom. Vybraným Slovákom poskytne 5 000 eur na úpravu bývania
Volebný pat na obzore: Nový prieskum o politických preferenciách prekvapil analytikov (FOTO)
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené