Dlhé trasy už nie sú problémom. Škoda vyvrátila najväčší mýtus o elektromobiloch, vyrovnala sa spaľovákom (test)
Ešte stále z niektorých strán počúvam, že cestovanie elektromobilom na dlhšie trasy je podstatne zdĺhavejšie než cestovanie spaľovákom. S týmto tvrdením z časti môžem súhlasiť, no vo väčšine reálnych prípadov sa dokážeš do cieľa dostať s elektrickým autom rovnako rýchlo ako s tým benzínovým či naftovým, a to dokonca aj v prípade, ak ti to posádky spaľovákov trocha sťažia.
Nedávno som sa spolu s kolegami z iných redakcií zúčastnil svetovej premiéry novej Škody Elroq, ktorá sa konala v Prahe. Na premiéru sme šli autami a zatiaľ čo ostatným redakciám „prischol“ nový Kodiaq či Superb, ja som na tuto vyše 300 km trasu dostal elektrický Enyaq.
Už na parkovisku v Bratislave padali žarty o tom, ako dlho budú našu elektrickú posádku čakať v cieli, no pravdou je, že aj napriek zastávke na nabíjanie, ktorú ostatní pochopiteľne neabsolvovali, sme do cieľa dorazili takmer naraz.
Bratislava-Praha aj bez nabíjania
Praha v skutočnosti nie je od Bratislavy až tak ďaleko, aby si s touto trasou lepší elektromobil neporadil aj bez zastávky na nabíjanie. Ak by sme jazdili s ľahkou nohou na plyne a na diaľnici obmedzili rýchlosť do 130 km/h, nabíjať by sme nemuseli. Niečo málo cez 300 km urazí plne nabitý Enyaq diaľničným tempom ľavou zadnou.
My sme však nechceli strácať čas pri návrate domov, a tak sme sa dohodli, že po ceste do Prahy zastavíme a niečo dobijeme. Po ceste sme absolvovali aj rýchly obed, no posádky spaľovákov sa „takticky dohodli“, že zastavíme tam, kde nie je nabíjačka.
Počas obeda tak náš Enyaq len tak stál na parkovisku a my sme museli nabíjať o pár desiatok kilometrov ďalej. Tesne pred Prahou sme mali v batérii niečo málo cez 20 % a na 80 % sme Enyaq dobili za fantastických 20 minút.
Jednoduchá matematika hovorí, že logicky by sme teda mali mať oproti kolegom na spaľovákoch zdržanie spomínaných 20 minút, no vo finále sme do hotela dorazili asi iba o 10 minút neskôr než posledná posádka na benzínovom aute. Do karát nám totiž zahrala preplnená Praha a lepšie navigovanie.
Vo finále tak 10 minútové zdržanie na trase, ktorá celkovo zabrala vyše 4 hodiny, absolútne nič neznamená. Vďaka 20 minútovej zastávke na nabíjanie sme mali dostatok energie aj na polovicu cesty domov. Pri ceste naspať do Bratislavy sme opäť zastavili len na nejakých 20 minút a do Bratislavy sme dorazili s cca 15 % energie v batérii.
Elektromobil dokáže držať krok so spaľovákom
Áno, stále tu sú a aj budú ľudia, ktorí dokážu ísť aj 500 či 600 km bez zastávky, no bežní vodiči takto nejazdia. Ak si robíš prestávku čo i len každých 200-300 km, tak s elektrickým autom dokážeš cestovať rovnako rýchlo ako s tým spaľovacím.
Navyše pri tom počte hodín, ktoré dlhé trasy zaberú, už pár desiatok minút nehrá žiadnu rolu a či prídeš do cieľa za 8 hodín, alebo za 8 hodín a 30 minút, je už prakticky jedno. Ak si však rozumne naplánuješ zastávky na nabíjanie, zdržanie nemusí byť žiadne oproti tomu, ako keby si išiel autom na benzín.
Enyaq Loft je jedným z top rodinných elektromobilov súčasnosti
Jazda do Prahy a späť by však rozhodne nebola taká komfortná a rýchla, ak by sme nemali jeden z najlepších elektromobilov súčasnosti. Nepreháňam keď tvrdím, že elektromobily na koncernovej platforme MEB sú používateľky asi to najlepšie, čo môžeš v danej cenovej kategórii dostať.
Enyaq Loft 85 je konfigurácia v ktorej ti nebude absolútne nič chýbať. Má výborný dojazd, ktorý v reálnych podmienkach atakuje hranicu 500 km. Je to vďaka 77 kWh batérii a aj novému efektívnejšiemu elektromotoru, ktorý má výkon 285 koní a ktorý poháňa zadnú nápravu.
Nabíjanie dosahuje maximálny výkon 135 kW a z 10 na 80 percent by si mal byť schopný nabiť auto už do 30 minút. To dokonca aj v zime, nakoľko auto disponuje predohrevom batérie. Posledná generácia infotainmentu funguje a vyzerá fantasticky. Veľmi sa mi páči, že Enyaq Loft sa na nič nehrá a že chce byť v prvom rade mimoriadne praktický a cenovo čo najpríjemnejší.
Nenájdeš tu žiadnu kožu alebo nebodaj karbón. Látkový poťah ale pôsobí veľmi útulne a asi bude aj ľahší na údržbu. Už chápem, prečo je Enyaq Loft najobľúbenejšou konfiguráciou spomedzi všetkých ostatných verzií.
Vrcholná verzia Škoda Enyaq L&K s množstvom vylepšení
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zbohom Tesla? Európania dali Muskovi tvrdú lekciu, prepad je brutálny
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
Elektromobily opäť zahanbili spaľováky. Nová štúdia vyvrátila odveký mýtus o znečistení
Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
Veľké emisné zmeny: EÚ dáva spaľovákom „druhú šancu“, automobilky majú dôvod na radosť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Populárny suplement takmer zabil zdravého muža. „Mal som všetky príznaky zlyhania pečene,“ uviedol
Nárast infarktov u mladých ľudí okolo 30 rokov: Pracovné preťaženie a deadliny zvyšujú riziko srdcového zlyhania (ODBORNÍK)
Muž zomrel po konzumácii syra z Liptova. Pitva potvrdila výskyt nebezpečnej baktérie
KVÍZ: Len 10 % Slovákov vie, koľko kostí má dospelý človek. Zodpovedaj otázky, ktoré by potrápili aj Darwina
300 miliónov ročne. Zamestnávatelia chcú zrušiť dva štátne sviatky, Slováci sú proti
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Zbohom Tesla? Európania dali Muskovi tvrdú lekciu, prepad je brutálny
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Zbohom Tesla? Európania dali Muskovi tvrdú lekciu, prepad je brutálny
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
Kúrenie už Slovákov nezruinuje. Cena tepla prudko klesá
Benzín aj nafta zdraželi. Takto vysoko neboli celé týždne
Boeing šliape na plyn. 737 MAX pôjde do výroby aj napriek kritike
Rusko má silného spojenca. Zelenskyj tvrdí, že nastala dronová kríza
Americké firmy musia zastaviť export do Číny. Softvér bude dostupný len na výnimku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Populárny suplement takmer zabil zdravého muža. „Mal som všetky príznaky zlyhania pečene,“ uviedol
Nárast infarktov u mladých ľudí okolo 30 rokov: Pracovné preťaženie a deadliny zvyšujú riziko srdcového zlyhania (ODBORNÍK)
Muž zomrel po konzumácii syra z Liptova. Pitva potvrdila výskyt nebezpečnej baktérie
KVÍZ: Len 10 % Slovákov vie, koľko kostí má dospelý človek. Zodpovedaj otázky, ktoré by potrápili aj Darwina
300 miliónov ročne. Zamestnávatelia chcú zrušiť dva štátne sviatky, Slováci sú proti
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené