Dlhé trasy už nie sú problémom. Škoda vyvrátila najväčší mýtus o elektromobiloch, vyrovnala sa spaľovákom (test)
Ešte stále z niektorých strán počúvam, že cestovanie elektromobilom na dlhšie trasy je podstatne zdĺhavejšie než cestovanie spaľovákom. S týmto tvrdením z časti môžem súhlasiť, no vo väčšine reálnych prípadov sa dokážeš do cieľa dostať s elektrickým autom rovnako rýchlo ako s tým benzínovým či naftovým, a to dokonca aj v prípade, ak ti to posádky spaľovákov trocha sťažia.
Nedávno som sa spolu s kolegami z iných redakcií zúčastnil svetovej premiéry novej Škody Elroq, ktorá sa konala v Prahe. Na premiéru sme šli autami a zatiaľ čo ostatným redakciám „prischol“ nový Kodiaq či Superb, ja som na tuto vyše 300 km trasu dostal elektrický Enyaq.
Už na parkovisku v Bratislave padali žarty o tom, ako dlho budú našu elektrickú posádku čakať v cieli, no pravdou je, že aj napriek zastávke na nabíjanie, ktorú ostatní pochopiteľne neabsolvovali, sme do cieľa dorazili takmer naraz.
Bratislava-Praha aj bez nabíjania
Praha v skutočnosti nie je od Bratislavy až tak ďaleko, aby si s touto trasou lepší elektromobil neporadil aj bez zastávky na nabíjanie. Ak by sme jazdili s ľahkou nohou na plyne a na diaľnici obmedzili rýchlosť do 130 km/h, nabíjať by sme nemuseli. Niečo málo cez 300 km urazí plne nabitý Enyaq diaľničným tempom ľavou zadnou.
My sme však nechceli strácať čas pri návrate domov, a tak sme sa dohodli, že po ceste do Prahy zastavíme a niečo dobijeme. Po ceste sme absolvovali aj rýchly obed, no posádky spaľovákov sa „takticky dohodli“, že zastavíme tam, kde nie je nabíjačka.
Počas obeda tak náš Enyaq len tak stál na parkovisku a my sme museli nabíjať o pár desiatok kilometrov ďalej. Tesne pred Prahou sme mali v batérii niečo málo cez 20 % a na 80 % sme Enyaq dobili za fantastických 20 minút.
Jednoduchá matematika hovorí, že logicky by sme teda mali mať oproti kolegom na spaľovákoch zdržanie spomínaných 20 minút, no vo finále sme do hotela dorazili asi iba o 10 minút neskôr než posledná posádka na benzínovom aute. Do karát nám totiž zahrala preplnená Praha a lepšie navigovanie.
Vo finále tak 10 minútové zdržanie na trase, ktorá celkovo zabrala vyše 4 hodiny, absolútne nič neznamená. Vďaka 20 minútovej zastávke na nabíjanie sme mali dostatok energie aj na polovicu cesty domov. Pri ceste naspať do Bratislavy sme opäť zastavili len na nejakých 20 minút a do Bratislavy sme dorazili s cca 15 % energie v batérii.
Elektromobil dokáže držať krok so spaľovákom
Áno, stále tu sú a aj budú ľudia, ktorí dokážu ísť aj 500 či 600 km bez zastávky, no bežní vodiči takto nejazdia. Ak si robíš prestávku čo i len každých 200-300 km, tak s elektrickým autom dokážeš cestovať rovnako rýchlo ako s tým spaľovacím.
Navyše pri tom počte hodín, ktoré dlhé trasy zaberú, už pár desiatok minút nehrá žiadnu rolu a či prídeš do cieľa za 8 hodín, alebo za 8 hodín a 30 minút, je už prakticky jedno. Ak si však rozumne naplánuješ zastávky na nabíjanie, zdržanie nemusí byť žiadne oproti tomu, ako keby si išiel autom na benzín.
Enyaq Loft je jedným z top rodinných elektromobilov súčasnosti
Jazda do Prahy a späť by však rozhodne nebola taká komfortná a rýchla, ak by sme nemali jeden z najlepších elektromobilov súčasnosti. Nepreháňam keď tvrdím, že elektromobily na koncernovej platforme MEB sú používateľky asi to najlepšie, čo môžeš v danej cenovej kategórii dostať.
Enyaq Loft 85 je konfigurácia v ktorej ti nebude absolútne nič chýbať. Má výborný dojazd, ktorý v reálnych podmienkach atakuje hranicu 500 km. Je to vďaka 77 kWh batérii a aj novému efektívnejšiemu elektromotoru, ktorý má výkon 285 koní a ktorý poháňa zadnú nápravu.
Nabíjanie dosahuje maximálny výkon 135 kW a z 10 na 80 percent by si mal byť schopný nabiť auto už do 30 minút. To dokonca aj v zime, nakoľko auto disponuje predohrevom batérie. Posledná generácia infotainmentu funguje a vyzerá fantasticky. Veľmi sa mi páči, že Enyaq Loft sa na nič nehrá a že chce byť v prvom rade mimoriadne praktický a cenovo čo najpríjemnejší.
Nenájdeš tu žiadnu kožu alebo nebodaj karbón. Látkový poťah ale pôsobí veľmi útulne a asi bude aj ľahší na údržbu. Už chápem, prečo je Enyaq Loft najobľúbenejšou konfiguráciou spomedzi všetkých ostatných verzií.
Vrcholná verzia Škoda Enyaq L&K s množstvom vylepšení
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
článok týždňa Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
Slovensko vraj na tom nie je vôbec zle. Ministerstvo zabúda na najdôležitejšiu vec, ktorá brzdí elektromobily
Najväčší strach EV je minulosťou. BMW ukázalo „nesmrteľnú“ AI batériu, akú svet ešte nevidel
Európska vláda pumpuje miliardy do elektromobilov. Chystá sa najväčšia investícia dekády (+dotácie)
Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rekordný júl: Odvážny Slovák stavil 200-tisíc eur, ďalší zbohatol o 13 332 %
Svetoznámu influencerku zo Slovenska sleduje 6,9 milióna ľudí: Na Tyršáku odhalí, prečo odišla do zahraničia
Vedci rozlúštili 3 000 rokov starý poklad z Babylonu. Pomohla im umelá inteligencia
Známy liek proti bolesti poškodzuje mozog, tvrdia vedci. Zvyšuje riziko demencie až o 40 %
Polícia vyšetruje úmrtie 4-ročného chlapca. Tragédia sa odohrala pri Liptovskej Mare
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
- Môže raz zachraňovať životy v Tatrách. V Poľsku otestovali futuristický lietajúci prostriedok
- Vedci šokovali svet. Dramaticky zlepšili životnosť batérií elektromobilov pomocou dreva
- Bentley ukázal elektrickú beštiu s výkonom tanku. Vedľa nej vyzerá nový Jaguar ako hračka
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Najväčší strach EV je minulosťou. BMW ukázalo „nesmrteľnú“ AI batériu, akú svet ešte nevidel
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
Poslanci európskeho štátu chcú zaviesť kuriózny poplatok. Zaplatíš za to, že prechádzaš jeho územím
ÚRSO varuje: Brusel nás môže uvrhnúť do energetickej krízy, môže za to plyn
Slovensko je pod paľbou. Trumpove clá môžu stáť krajinu miliardy aj 20-tisíc miest
Hotovosť je pasé: Slováci prechádzajú na digitálne platby rýchlejšie než kedykoľvek predtým
Energetici idú modernizovať Slovensko. Čaká nás prerábka, aká tu ešte nebola
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP