Dlhé trasy už nie sú problémom. Škoda vyvrátila najväčší mýtus o elektromobiloch, vyrovnala sa spaľovákom (test)
Ešte stále z niektorých strán počúvam, že cestovanie elektromobilom na dlhšie trasy je podstatne zdĺhavejšie než cestovanie spaľovákom. S týmto tvrdením z časti môžem súhlasiť, no vo väčšine reálnych prípadov sa dokážeš do cieľa dostať s elektrickým autom rovnako rýchlo ako s tým benzínovým či naftovým, a to dokonca aj v prípade, ak ti to posádky spaľovákov trocha sťažia.
Nedávno som sa spolu s kolegami z iných redakcií zúčastnil svetovej premiéry novej Škody Elroq, ktorá sa konala v Prahe. Na premiéru sme šli autami a zatiaľ čo ostatným redakciám „prischol“ nový Kodiaq či Superb, ja som na tuto vyše 300 km trasu dostal elektrický Enyaq.

Už na parkovisku v Bratislave padali žarty o tom, ako dlho budú našu elektrickú posádku čakať v cieli, no pravdou je, že aj napriek zastávke na nabíjanie, ktorú ostatní pochopiteľne neabsolvovali, sme do cieľa dorazili takmer naraz.
Bratislava-Praha aj bez nabíjania
Praha v skutočnosti nie je od Bratislavy až tak ďaleko, aby si s touto trasou lepší elektromobil neporadil aj bez zastávky na nabíjanie. Ak by sme jazdili s ľahkou nohou na plyne a na diaľnici obmedzili rýchlosť do 130 km/h, nabíjať by sme nemuseli. Niečo málo cez 300 km urazí plne nabitý Enyaq diaľničným tempom ľavou zadnou.

My sme však nechceli strácať čas pri návrate domov, a tak sme sa dohodli, že po ceste do Prahy zastavíme a niečo dobijeme. Po ceste sme absolvovali aj rýchly obed, no posádky spaľovákov sa „takticky dohodli“, že zastavíme tam, kde nie je nabíjačka.
Počas obeda tak náš Enyaq len tak stál na parkovisku a my sme museli nabíjať o pár desiatok kilometrov ďalej. Tesne pred Prahou sme mali v batérii niečo málo cez 20 % a na 80 % sme Enyaq dobili za fantastických 20 minút.
Jednoduchá matematika hovorí, že logicky by sme teda mali mať oproti kolegom na spaľovákoch zdržanie spomínaných 20 minút, no vo finále sme do hotela dorazili asi iba o 10 minút neskôr než posledná posádka na benzínovom aute. Do karát nám totiž zahrala preplnená Praha a lepšie navigovanie.

Vo finále tak 10 minútové zdržanie na trase, ktorá celkovo zabrala vyše 4 hodiny, absolútne nič neznamená. Vďaka 20 minútovej zastávke na nabíjanie sme mali dostatok energie aj na polovicu cesty domov. Pri ceste naspať do Bratislavy sme opäť zastavili len na nejakých 20 minút a do Bratislavy sme dorazili s cca 15 % energie v batérii.
Elektromobil dokáže držať krok so spaľovákom
Áno, stále tu sú a aj budú ľudia, ktorí dokážu ísť aj 500 či 600 km bez zastávky, no bežní vodiči takto nejazdia. Ak si robíš prestávku čo i len každých 200-300 km, tak s elektrickým autom dokážeš cestovať rovnako rýchlo ako s tým spaľovacím.

Navyše pri tom počte hodín, ktoré dlhé trasy zaberú, už pár desiatok minút nehrá žiadnu rolu a či prídeš do cieľa za 8 hodín, alebo za 8 hodín a 30 minút, je už prakticky jedno. Ak si však rozumne naplánuješ zastávky na nabíjanie, zdržanie nemusí byť žiadne oproti tomu, ako keby si išiel autom na benzín.
Enyaq Loft je jedným z top rodinných elektromobilov súčasnosti
Jazda do Prahy a späť by však rozhodne nebola taká komfortná a rýchla, ak by sme nemali jeden z najlepších elektromobilov súčasnosti. Nepreháňam keď tvrdím, že elektromobily na koncernovej platforme MEB sú používateľky asi to najlepšie, čo môžeš v danej cenovej kategórii dostať.

Enyaq Loft 85 je konfigurácia v ktorej ti nebude absolútne nič chýbať. Má výborný dojazd, ktorý v reálnych podmienkach atakuje hranicu 500 km. Je to vďaka 77 kWh batérii a aj novému efektívnejšiemu elektromotoru, ktorý má výkon 285 koní a ktorý poháňa zadnú nápravu.
Nabíjanie dosahuje maximálny výkon 135 kW a z 10 na 80 percent by si mal byť schopný nabiť auto už do 30 minút. To dokonca aj v zime, nakoľko auto disponuje predohrevom batérie. Posledná generácia infotainmentu funguje a vyzerá fantasticky. Veľmi sa mi páči, že Enyaq Loft sa na nič nehrá a že chce byť v prvom rade mimoriadne praktický a cenovo čo najpríjemnejší.

Nenájdeš tu žiadnu kožu alebo nebodaj karbón. Látkový poťah ale pôsobí veľmi útulne a asi bude aj ľahší na údržbu. Už chápem, prečo je Enyaq Loft najobľúbenejšou konfiguráciou spomedzi všetkých ostatných verzií.
Vrcholná verzia Škoda Enyaq L&K s množstvom vylepšení
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur

Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú

Najšialenejší test roka: BYD hodilo na svoje SUV 2-tonový strom. To, čo sa s autom stalo, prekvapilo aj expertov

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Snehová búrka mieri na Európu. Slovensko pocíti jej prvé príznaky už o pár dní
PREMIUMOplatí sa živnostníkovi prejsť na s. r. o.? Odborníčka jasne definuje podmienky v roku 2026, na toto sa priprav

Je rozhodnuté: Európa sa odstrihne od ruského plynu, Slovensko a Maďarsko dostanú špeciálny plán

Neurológ prezrádza jednu vec, ktorá udrží mozog mladým aj v 90-ke. Nemá nič spoločné s cvičením ani diétou

Kauza lustrovania Šimečkovej matky naberá na obrátkach. Hnutie Slovensko predložilo ďalšie dôkazy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
Európske automobilky si vydýchli. Čína sa dočkala kľúčového momentu, ktorý nechal USA v kŕči
Volkswagen stláča brzdu a potvrdil masívne škrty. Až 35 000 ľudí ostane bez práce
Diplomacia so Západom v slepej uličke. Táto krajina sa vyhlásila za jadrovú veľmoc, sympatizuje s Ruskom
SIM karty sú minulosťou. Slovenský operátor prichádza s prevratnou novinkou
Vláda konečne rieši problémové železnice. Vlaky dostanú technológiu za 1,36 miliardy eur
EÚ spravila historický krok. Dovoz ruského plynu definitívne končí, máme presný dátum
iPhone 17 vystrelil Apple na vrchol. Rekordný rok 2025 môže zmeniť kráľa na tróne výrobcov mobilov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Snehová búrka mieri na Európu. Slovensko pocíti jej prvé príznaky už o pár dní
PREMIUMOplatí sa živnostníkovi prejsť na s. r. o.? Odborníčka jasne definuje podmienky v roku 2026, na toto sa priprav

Je rozhodnuté: Európa sa odstrihne od ruského plynu, Slovensko a Maďarsko dostanú špeciálny plán

Neurológ prezrádza jednu vec, ktorá udrží mozog mladým aj v 90-ke. Nemá nič spoločné s cvičením ani diétou




